Podajte mi, prosím vás, právnika: O licencii Open Gaming License

Článok zverejnený 10.08.2005, autor: Alef0 (alef0[zavinac]szm.sk)

V tomto kuse textu, ktorý sa priam hmýri právnickými obratmi, prevratmi, vývratmi a zvratmi ukážeme, ako sa možno od kravy dostať niekoľkými logickými skratmi až ku prapodivnému spôsobu distribúcie rolových hier.

O bradatom ujovi a krave na tričku

Richard M. Stallman je svetu kockatých informatikov známy svojou bradou, tričkom s kravou a založením hnutia slobodného softvéru. Ale o tom sa teraz rozprávať nebudeme. Nás totiž zaujíma ,,len" to, že Richard M. Stallman je pionierom tzv. copyleftu.

Čitateľom je iste známy pojem copyrightu (céčka v krúžku sa váľajú kade-tade). Úlohou copyrightu je regulovať spôsob použitia istého diela, čo je v mnohých prípadoch iste prospešné. Lenže čo robiť v prípade, keď je autorovi diela copyright skôr na škodu? Čo ak je autor ľudomil a chce, aby sa jeho dielo šírilo, či mohlo byť používané bez obmedzenia, ale popri tom chce šírenie neobrátilo proti samotnému autorovi (napr. zneužitím jeho myšlienok)?

Pred chvíľou spomínaný ujo Stallman niekedy začiatkom osemdesiatych rokov pracoval na jednom počítačovom programe, ktorý bol k voľnému použitiu. Nemenovaná firma videla v tomto programe krásu a požiadala Stallmana, aby jej ho dal k dispozícii – i tak sa stalo. Firma si sama pre seba program ďalej rozvíjala a zveľadovala, z čoho mali všetci (najmä jej zákazníci) radosť. Lenže keď v istej chvíli Stallman chcel získať prístup k zmenám a vylepšeniam, ktoré Firma vykonala, narazil na odmietnutie.

I nahneval sa Richard a zistil, že takýto prístup preňho, ako jedného z autorov podstatnej časti programu, je takpovediac ,,zradou" a rozhodol sa s tým niečo urobiť. Výsledkom jeho snaženia bola jeho vlastná copyrightová licencia, ktorá však bola svojimi podmienkami istým spôsobom pravým opakom toho, čo sa chápe pod copyrightu.

O práve a ľáve kopírovania.

Stallmanova myšlienka bola približne nasledovná: Dielo, ktoré je predmetom licencie, môže byť použité, distribuované, či upravované bez obmedzenia a vo forme, ktorá nesmie zabraňovať ich ďalšiemu použitiu, distribúcii, či úpravám.

Táto idea bola neskôr nazvaná tzv. ,,slabým copyleftom". Popri ňom jestvujú aj licencie so silným copyleftom, ktoré k uvedenej myšlienke dodávajú ďalšie: každé použitie, distribúcia, úprava, či odvodenie diela musí byť distribuované pod tou istou licenciou. (Licencia so slabým copyleftom túto podmienku nenanucuje). Na základe silného copyleftu funguje napr. licencia GNU General Public License, ktorá je dôverne známa napr. ľuďom používajúcim operačný systém Linux.

Ak by bol program, na ktorom kedysi ujo Stallman spolupracoval, distribuovaný pod licenciou so silným copyrightom, tak by aj vylepšenia tohto programu dopracované firmou, museli byť distribuované pod tou istou licenciou. Tým by Firma bola nútená uvoľniť k distribúcii program aj so zmenami, ktoré v ňom vykonala.

Veď toto vôbec nie je článok o RPG!

A čože má toto všetko spoločné s rolovými hrami? Princíp copyleftu sa začal používať aj v tejto oblasti. Najväčšie pole pôsobnosti našiel pri nezávislých rolových hrách. Autori týchto hier totiž zväčša chcú a potrebujú svoje pravidlá čo najviac rozšíriť. Na to môžu s výhodou použiť myšlienky copyleftu. Prvou takouto lastovičkou z tejto čeľade bol pravdepodobne systém FUDGE (1995).

Hladina v tomto rybníku znovu rozvírila v roku 2000 spoločnosť Wizards of the Coast. Zároveň s vydaním tretej edície Dungeons & Dragons urobila krok, ktorý by sa na prvý pohľad zdal byť z komerčného hľadiska prinajmenšom sebapoškodzujúcim. Bolo ním uvoľnenie pravidiel, ktoré tvoria jadro systému D&D, pod vlastnou licenciou postavenou na silnom copylefte – tzv. Open Gaming Licenciou (OGL). Táto verzia pravidiel (označovaná ako System Reference Document, či SRD) je primárne určená herným dizajnérom a ľuďom, ktorí chcú vyvíjať rôzne doplnky, dobrodružstvá, svety a iné materiály postavené na systéme D&D. Z hľadiska obsahuje je System Reference Document temer identický s obsahom troch základných príručiek. Absentujú napr. pravidlá pre generovanie postáv (dôvody spočívajú v licencii d20, o ktorej si povieme nabudúce), vysvetľujúce texty, príklady a niektoré herné elementy spadajúce pod copyright (napr. príšery ako beholder , či illithid, alebo názvy niektorých plání).

Dôvody, ktoré priviedli túto komerčne zameranú spoločnosť k tomuto netradičnému kroku sú podobné ako dôvody, pre ktoré niektorí nezávislí autori dávajú právo voľne distribuovať svoje pravidlá. Pravidlá distribuované pod licenciou na základe copyleftu majú tendenciu sa skôr rozšíriť na trhu. Navyše odpadá problém s udeľovaním rôznych povolení, či schválení pre výrobcov, ktorí chcú na základe pravidiel D&D vyvíjať vlastné moduly.

Licencia otvorená (nonstop, cez víkendy a sviatky od 0.00 – 24.00)

Samotné jadro licencie OGL, pod ktorou je System Reference Document distribuovaný, je na prvý pohľad veľmi jednoduché. (Z právnického hľadiska je zaujímavé, že samotný text licencie je chránený copyrightom.).


  • Táto licencia sa vzťahuje na každý otvorený obsah, ktorý obsahuje informáciu o tom, že otvorený obsah môže byť používaný výhradne na základe podmienok v tejto licencii. Takúto informáciu musíte pripojiť ku každému otvorenému obsahu, ktorý použijete. K licencii nemôžu byť pridané ani odobraté žiadne ďalšie podmienky. Na otvorený obsah distribuovaný na základe tejto licencie sa nemôžu vzťahovať žiadne iné zmluvné podmienky.

  • V prípade, že súhlasíte s touto licenciou, vám tvorca otvoreného obsahu poskytuje trvalé právo bezodplatne používať otvorený
    obsah.

  • Podčiarknuté slová reprezentujú termíny, ktoré sú na začiatku licencie presne definované. Najviditeľnejšie sú asi tieto dva: bezodplatne (t. j. zadarmo) a používať. Podľa licencie termín používať reprezentuje významy využívať, distribuovať (kopírovať, predávať, prenajímať), upravovať, prekladať, či vytvárať odvodené diela (presný popis je v licencii).

    Uvedené myšlienky licencie hovoria v skratke toto: výmenou za súhlas s podmienkami licencie môžete otvorený obsah môžete zadarmo používať, distribuovať, kopírovať, modifikovať (atď.), ale za predpokladu, že toto každé použitie (distribuovanie, modifikovanie) tohto obsahu zachová jeho ,,otvorenosť. Pár príkladov:

    Príklad 1: Leoš sa rozhodne, že vydá celé svoje fantasy veľdielo ,,Luník: Mesto mieru" pod licenciou OGL. To znamená, že jeho kamarát Kleofáš môže túto knihu kopírovať, predávať, upravovať a podobne. Nesmie však zbaviť Leošove veľdielo informácie o tom, že je vydané pod danou licenciou.

    Príklad 2: Leošovmu známemu Valérovi sa ,,Luník X: Peklo na Zemi" veľmi páči a chce ho zapracovať do svojho diela ,,Luník X: Svet zajtrajška". Valér prevzaté časti z Leošovho diela výrazne označí ako otvorený obsah a svoje pôvodné časti diela nechá tak. Na celú Valérovu knihu sa vzťahuje klasický autorský zákon a príslušné paragrafy (nemožno ju teda kopírovať a pod.), výnimku však tvoria Leošove časti, ktoré možno využívať podľa licencie OGL.

    Príklad 3 (už spomínaný): Kúzelníci z Pobrežia vydajú sadu pravidiel pre herný systém d20 (na ktorom je postavený Dungeons & Dragons) v podobe tzv. System Reference Documentu pod licenciou OGL. To znamená, že všetci hráči si môžu System Reference Document vytlačiť, nakopírovať, stiahnuť, modifikovať, sformátovať do ľubovoľnej podoby a hrdiť sa ním. Modifikované verzie pravidiel však musia byť distribuované tiež pod licenciou OGL.

    Šírením pravidiel pre systém D&D v duchu príkladu 3 sa prirodzene rozširuje potenciálny trh pre samotnú spoločnosť WoTC. (Spoločnosť sa týmto faktom vôbec netají, čo je možné vidieť napr. vo vysvetľujúcom dokumente ku licencii OGL). To, že je použitie tohto ,,obchodného modelu" vcelku výhodné, je možno vidieť na explózii rôznych výrobcov, ktorí chrlia prúdy všakovakých materiálov pre D&D.

    V prípade Wizards of the Coast s pojmom licencie Open Gaming License úzko súvisí licencia pre RPG systém d20. Samotný systém d20 ašpiruje na to, v čom má v súčasnosti monopol systém GURPS – byť všeobjímajúcím systém pravidiel pre rolové hry, ktoré sa odohrávajú v rôznych svetoch, dobách, či ,,príchutiach" – od fantasy, až po sci-fi. Ale o tom si povieme niečo viac v nadväzujúcom článku.

    Odkazy

     Vyhľadávanie

     Posledné komentáre

    Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
    (Ayaki, 17.03.16 19:49)

    Dúha
    (Weerty, 23.12.13 13:24)

    Všem milencům
    (Anonymous, 14.12.13 21:03)

    Cudzinec
    (Anonymous, 02.12.13 11:06)

     Kalendár

    apríl 2024
    PUSŠPSN
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930

    Úplný prehľad

    Pridať akciu

     Partneri

    FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD