Od retiazkovej zbroje k triapolke

Článok zverejnený 28.09.2004, autor: Alef0 (alef0[zavinac]szm.sk)

Role-playing games (RPG hry), či hry na hrdinov majú za sebou pomerne dlhú históriu. Už dávno pred príchodom počítačových hier RPG sa mnoho hráčov venovalo hre na klasický spôsob - potrebovali na to len ceruzky, trochu papiera a niekoľko kociek. Dungeons & Dragons ako prvá a asi najznámejšia z nich oslavuje čochvíľa 30. výročie. Je zaujímavé pozrieť sa k jej koreňom a ako vlastne vznikla, pretože práve jej priami predchodcovia dali za vznik nepochybne revolučnému spôsobu zábavy. Priblížme si to spôsobom časovej línie.

Prvé kroky v zbroji

koniec 60. rokov - Gary Gygax hráva v meste Lake Geneva (Wisconsin, USA) s niekoľkými ďalšími ľuďmi stolovú vojnovú hru s plastovými figúrkami -- miniatúrami, pričom sa snažia rekonštruovať niektoré historické bitky. Jedna figúrka predstavovala v boji 20 vojakov, pričom niektoré súboje sa riadia pravidlami boja ,,jeden na jedného".
1970 - Gary Gygax sa zoznamuje s Dave Arnesonom. Medzičasom sa do ich figúrkovej hry pridávajú niektoré fantasy elementy - napr. kúzelníci s fireballom (ohnivou guľou), ktorý mal podľa pravidiel silu katapultu. Zároveň sa konajú výročné stretnutia hráčov z okolia mesta Lake Geneva, čo neskôr dá za vznik konferencii GenCon (Geneva Convention)
1971 - Figúrková hra pre stredoveké boje dostáva názov Chainmail (Retiazková zbroj) a vychádza jej prvé vydanie spolu s fantasy pravidlami, ktoré sú však voliteľné. Do roku 1979 je publikovaných množstvo dotlačí v troch edíciách.
Niektoré pramene uvádzajú, že Chainmail bol vydaný už v roku 1969 a fantasy dodatok až neskôr, RPG databáza Acaeum však vraví, že Chainmail vyšiel oficiálne až v roku 1971 a to už vrátane spomínaného dodatku.
Na štvrtej konferencii GenCon vedie Arneson dobrodružstvo "s utajenou misiou", v ktorom sa malo niekoľko vojakov dostať do nepriateľského hradu, aby otvorilo padací most pre jeho ľahšie dobytie. Použili sa pravidlá "jeden na jedného" a každý hráč ovládal svojho jediného vojaka.
Počas nasledovných rokov pracuje Gygax s Arnesonom na systéme, ktorý nazývajú jednoducho The Fantasy Game (fantasy hra). Arneson pridáva herné pojmy ako životy (hit-points), skúsenosti, úrovne postavy, pravidlá pre kúzlenie a iné, zatiaľ čo Gygax ich vkladá do podoby pravidiel. Gygax pri rozmýšľaní nad spôsobom generovania náhodných čísel objavuje v katalógu platónske mnohosteny a zisťuje, že by mohli slúžiť ako kocky.
1973 - Gary Gygax sa neúspešne pokúša predať The Fantasy Game vydavateľstvu Avalon Hill. Preto spolu s priateľom menom Donald Kaye zakladá firmu Tactical Studies Rules (skr. TSR). O niečo neskôr sa k nim pridáva Dave Arneson a Kevin Blume, ktorý je schopný zohnať potrebné financie.

Draci a kobky, nech sa páči!

1974 - vychádza prvých 1000 kusov Dungeons & Dragons (tzv. Original Dungeons & Dragons (OD&D)). Vydanie obsahuje tri zväzky: Men & Magic (Ľudia a mágia), Monsters & Treasure (Príšery a poklady), Underworld & Wilderness Adventures (Dobrodružstvá pod zemou a v divočine) a Referenčné karty. Do roku 1979 vychádza 7 dotlačí.
Pre zaujímavosť: v týchto pravidlách boli definované tri povolania: Fighting Man (bojovník), Magic User (užívateľ mágie) a Cleric (kňaz), a štyri rasy - človek, trpaslík, hobbit (neskôr kvôli copyrightom zmenený na halflinga) a elf. Ľudia mohli mať ľubovoľné povolanie a dosiahnuť ľubovoľnú úroveň. Trpaslíci a hobiti mohli byť len bojovníkmi a mohli dosiahnuť len určitú úroveň (čo pretrvalo až do druhej edície AD&D). Elfovia si mohli vybrať buď bojovníka, alebo užívateľa mágie a vždy pred začiatkom dobrodružstva si mohli povolanie zmeniť. A nakoniec, existovali len tri presvedčenia: Law (zákon), Neutrality (neutralita) a chaos.
Tu sa prvýkrát objavil systém mágie prevzatý od spisovateľa menom Jack Vance - kúzelníci sa každý deň naučia kúzla, ktoré po zakúzlení ,,zabudnú", avšak na druhý deň sa ich môžu naučiť znova. Tento systém pretrval až do súčasných pravidiel D&D. Bol často kritizovaný a porovnávaný s ,,manovým" systémom.
1975 - Chainmail vychádza v treťom vydaní pod hlavičkou Tactical Studies Rules.
Vychádzajú dva dodatky ku OD&D, ktoré definujú zároveň dva svety: Gygaxov Greyhawk, obsahujúci predovšetkým nové pravidlá pre súboj, povolania paladin a thief (zlodej) a Arnesonov Blackmoor, prinášajúci najmä povolanie monka (mnícha) a assassina. Blackmoor drží rekord ako najdlhšia kampaň, ktorá bola kedy vedená, po mnohých útrapách ju Arneson vedie až dodnes.
Donald Kaye tragicky umiera a Gary Gygax je kvôli sporom s Kayeovou manželkou nútený transformovať spoločnosť na TSR Hobbies Inc. a predať časť svojho podielu Kevinovi Blumovi. Obdobie problémov nekončí - Gygax a Arneson sa sporia o právo autorstva D&D, čo vyústilo v Arnesonov odchod zo spoločnosti.

Zberateľské dračie kobky, základné i pokročilé

1977 - Vychádza šiesta dotlač OD&D, tzv. Original Collector's Edition. Zvláštnosťou je, že v tomto vydaní sú hobbiti a entovia nahradení halflingami a treantmi. Rovnako bolo upravených mnoho odvolaní na Tolkiena a jeho svet, čo bolo spôsobené právnikmi spravujúcimi jeho pozostalosť.
Zároveň vychádza D&D Basic Set (základná sada D&D) ako následník OD&D. Po ďalšie tri roky vychádza Základná sada paralelne popri OD&D, hlavne preto, že TSR bolo ľúto pozastaviť predaj stále úspešného OD&D. Základná sada vyšla v osemnástich dotlačiach počas dvadsiatich dvoch rokov (!), pričom posledná bola publikovaná v roku 1999 (v tom istom roku vychádza špeciálne vydanie k dvadsiatemu piatemu výročiu Dungeons and Dragons). D&D Basic Set však pokrývala postavy len do tretej úrovne, ďalšie úrovne sú pokryté v Expert Set (sada pre expertov) a Master Set (sada pre majstrov), tie však uzrú svetlo sveta až o štyri roky.
Gary Gygax bol však zástancom herného systému, ktorý by išiel viac do hĺbky, než OD&D. Od základov prepracoval pravidlá OD&D a vydal prvú príručku k Advanced Dungeons & Dragons (AD&D, Pokročilé/vylepšené D&D). Bol ňou Monster Manual (Manuál príšer) v tvrdej väzbe, čo bolo prvenstvo, pretože dovtedy bola väčšina príručiek zospinkovaná, či zviazaná hrebeňovou väzbou.
1978 - pol roka po Monster Manuali vychádza druhá hlavná príručka k AD&D - Players Handbook (Príručka hráčov).
1979 - dva roky po publikovaní Monster Manualu dokončuje Gary Gygax poslednú Základnú príručku AD&D, ktorou je Dungeon Masters Guide (Sprievodca pre pánov jaskyne). Hovorí sa, že tlač 40 000 exemplárov sa úspešne vydarila až na tretí pokus (pri prvom bolo do zväzku chybne vložených niekoľko strán Monster Manualu, pri druhom mala polovica kusov ryhu na zadnej strane).
Za dva roky bola teda skompletizovaná sada troch príručiek k AD&D (neskôr dodatočne nazývaná ako AD&D, 1st Edition (prvá edícia)). K najväčším zmenám oproti OD&D bolo tradičné upratovanie v povolaniach - ostali Cleric (kňaz), Fighter (bojovník), Magic-User (užívateľ mágie) a Thief (zlodej) a ,,podpovolania" druid, paladin, ranger (hraničiar), illusionist (mág-iluzionista), assassin a monk (mních) - a každé si hádzalo na životy dnes už tradičnou metódou (napr. bojovníci d10). Rozvinuli sa presvedčenia do dnešných deviatich kombinácií, zaviedli sa tri komponenty kúziel, kolá v súboji sa rozdelili na drobnejšie segmenty, potvory mali podrobnejší popis, plus mnohé ďalšie a ďalšie vylepšenia a popisy nielen pre Dungeon Mastera.
Jedným z cieľov pri vydávaní AD&D bola túžba po štandardizácii, pretože zatiaľ čo OD&D bola často len akási sada odporúčaní, AD&D mala byť podľa predstáv množina pevných a ustálených pravidiel, čo malo uľahčiť napr. hranie na turnajoch.
Koncom roka 1979 teda existovali vedľa seba tri herné systémy (nerátajúc prílev ďalších systémov od iných spoločností):

  • OD&D,
  • Basic D&D s potenciálnym pokračovaním v budúcich sadách Expert a Master Rules a
  • AD&D ako viac-menej nezávislý systém. To však miatlo niektorých zákazníkov - ich úvahy o zakúpení Základnej sady D&D a po ,,vycvičení" pokračovať Pokročilým D&D (AD&D) boli mylné, pretože AD&D bol nezávislý a značne odlišný systém.

To však nezabránilo systému D&D stať sa v Spojených štátoch kultovou záležitosťou.

Hlbšie kobky, lepší draci a odchod ich pána

1980 - vychádza campaign setting (kampaň a svet) Greyhawk.
1981 - vychádza D&D Expert Set (expertná sada D&D) ako doplnok k Základnej sade D&D. Predovšetkým doplnila pravidlá pre postavy na úrovniach 4 - 14 (Základná sada mala pravidlá len po tretiu úroveň). Postavy vyšších úrovní boli neskôr ošetrené pravidlami Companion Rules (pravidlá pre spoločníkov(?)), Master Rules (pravidlá pre majstrov) a Immortal Rules (pravidlá pre nesmrteľných), pričom posledne menované pokrývajú tridsiatu siedmu a vyššiu úroveň.
1984 - vychádza kampaň a svet Dragonlance
1986 - po viacerých sporoch a po tom, čo spoločnosť TSR Hobbies takmer skrachovala, ju Gary Gygax opúšťa. Paradoxom bolo, že zatiaľ čo na prelome desaťročí prežívalo RPG boom a peniaze sa do TSR Hobbies valili, spoločnosť bola povestná svojim slabým manažmentom, čo vyústilo do uvedených problémov. Na čelo spoločnosti prichádza kontroverzná Lorraine Williamsová.
1987 - vychádza nová oficiálna kampaň a svet pre AD&D: Forgotten Realms (Zabudnuté kráľovstvá). TSR Hobbies začína publikovať počas nasledovných rokov záplavu rôznych svetov a kampaní (Ravenloft, Dark Sun, Planescape a mnohé iné), čo sa však neskôr firme vypomstí prílišným roztrieštením trhu.
1988 - SSI, držiteľ oficiálnej licencie na AD&D vydáva počítačový Pool of Radiance, začiatok Gold Box série, ktorá zožala značný úspech.

Druhá dávka pre pokročilých...

1989 - vychádza Advanced Dungeons & Dragons, 2nd Edition -- druhá edícia AD&D. Asi najzávažnejšími zmenami oproti prvej edícii bolo zavedenie hodnoty THAC0 namiesto tabuľky útokov, odstránenie half-orkov ako rasy pre hráčov a povolaní assassin, barbarian, cavalier a monk, pribudlo však značné množstvo nových pravidiel a úpravy starých.
Niektorí hráči však kritizujú vydanie všetkých príručiek nanovo, podľa nich stačilo vydať jedinú konverznú príručku (neopakuje sa história pri D&D v.3.5?)
1990 - v Československu vychádza Dračí doupě (a jeho cesta v mnohom pripomína prvé kroky D&D).
1995 - TSR (Hobbies z názvu medzičasom vypadlo) jemne reviduje Základné príručky druhej edície AD&D a dáva im nový obal. Zároveň vydáva prvé príručky zo série Player's Option (Voliteľné pravidlá), ktoré rozširujú pravidlá a posúvajú ich viac k bodovému systému.
1996 - Dlhodobé problémy sa končia definitívnym zostupom TSR na dno. Publikovanie je zastavené.

...druhý pád a povstanie z popola

1997 - TSR je kúpená spoločnosťou Wizards of The Coast - dovtedy najväčším konkurentom s kartovou hrou Magic: The Gathering. Pobočka v Lake Geneva je zrušená. Prvotné ohlasy predpovedajú koniec AD&D. Prichádza však ozdravenie, za obeť však padajú všetky svety a kampaňe okrem Forgotten Realms. Niektoré svety sú odovzdané hráčskej komunite (Ravenloft). Prichádzajú nejasné hlasy o pláne na tretiu edíciu.
1998 - na Vianoce vychádza počítačová hra Baldur's Gate a s odstupmi po nej jej druhý diel, dva diely Icewind Dale a Planescape: Torment, čím začína ďalšia zlatá éra počítačových RPG.

Do tretice všetko dobré so zberateľmi mágie

2000 - vychádza Dungeons & Dragons, Third Edition (tretia edícia D&D), pričom názov napovedá zjednotenie všetkých doterajších verzií (bol vyhodený predtitul ,,Advanced"). Vnútri však nastávajú prevratné zmeny, oproti AD&D neostáva kameň na kameni. Pravidlá sú postavené na novej mechanike d20. Za všetky zmeny: vracajú sa ,,staré" povolania ako barbar, monk; proficiencies sú nahradené schopnosťami (skills) a špeciálnymi vlastnosťami (feats), kolá v boji sú rozdelené na akcie. Ohlasy sú opäť v oboch extrémoch, od chvály (revolúcia v RPG) až po kritiku (min-maxing všade, vžitie sa do postavy nikde).
WoTC od tejto chvíle vydávajú materiály týkajúce sa len ,,jadrového" Dungeons & Dragons a sveta Forgotten Realms. Greyhawk stále prežíva napr. v podobe panteónu v Player's Handbook (Príručke hráča).
2002 - vychádza séria miniatúr D&D Miniatures spolu s pravidlami pre boj s nimi (kruh sa uzatvára, vraciame sa k Chainmailu?)
2003 - vychádza Dungeons & Dragons v.3.5 (nazývaná triapolka) ako výsledok ohlasov hráčskej komunity a opráv niektorých chýb. Niektoré ohlasy však kritizujú snahu WoTC vytiahnuť ešte viac peňazí z vreciek hráčov (rozdiely medzi edíciami nestoja za plnú cenu nových príručiek).
2004 - WoTC vydáva druhý svet a kampaň Eberron

Ako ďalej, pán....jaskyne?

Kam povedú ďalšie kroky D&D? Príde o rok štvrtá edícia? Načo sú nám miniatúry? Má Jan Tleskač v pláne niečo podobné? Nechajme sa len prekvapiť, veď čo iné nám ostáva...

Pár teplých slov právnikom

Dungeons & Dragons, D&D, Advanced Dungeons & Dragons, AD&D, Dungeon Master, Dragon, Dragonlance, Forgotten Realms, Wizards of the Coast, Ravenloft sú registrované obchodné značky spoločnosti Wizards of the Coast, Inc., dcérskou spoločnosťou Hasbro.
Niektoré produkty a názvy môžu byť predmetom obchodných značiek či copyrightu.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

apríl 2024
PUSŠPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD