Hráči, ktorí poznajú herný svet príliš dobre

Článok zverejnený 08.02.2006, autor: Jason Nelson-Brown ()

Tento stĺpček poskytuje rady pre DMov, ktorí majú problém. Máte hráčov, ktorí sa sústavne hádajú, či sťažujú na veci v kampani i mimo nej? Vychádzajú vaše najlepšie nápady naprázdno? Vytvorili ste hernú situáciu, ktorú ste potom oľutovali? Nemusíte sa už trápiť, pretože Jason Nelson-Brown má nápady, ako zachrániť vašu hru.

Keď hráči vedia príliš mnoho

Tento diel série Zachráňte moju hru je o hráčoch, ktorí ovládajú herné prostredie lepšie než ich DMovia. Pri používaní pripraveného herného prostredia, najmä takého, ku ktorému bolo vydaných množstvo materiálov, sa stáva, že ho hráči poznajú odpredu-dozadu. Čo má však robiť DM?

Problém: Hráči-vševedkovia

Mám rozbehnutú kampaň využívajúcu herný svet Forgotten Realms. Žiaľ Forgotten Realms Campaign Setting je pre mňa jediným dostupným materiálom. Nanešťastie, moji hráči čítali temer všetky knihy a často poznajú konkrétne miesta oveľa podrobnejšie než ja. Ako si ja, ako DM, mám udržiavať autoritu nad hráčmi, bez toho aby som musel pri každom vstupe hráčov do ľubovoľného mesta na mape použiť Pravidlo číslo 1?
-- používateľ Gnome Dragon Disciple, z D&D fór na stránkach Wizards of the Coast.

Takéto problémy sú časté pri používaní predpripravených herných svetov. Zvlášť to platí pre vami spomínaný svet, viaže sa totiž k nemu množstvo herných materiálov, románov, počítačových hier i komiksov. Držať krok s ,,oficiálnym" dejom v takomto svete môže byť náročné na čas i peniaze (a najmä nedostatok času je to, s čím DMovia bojujú). Koniec koncov, použitie hotového sveta v kampani naznačuje, že máte oň istý záujem a že by ste sa časom radi dostali aj k ďalším materiálom, či už románom, alebo herným príručkám. Ale príprava na hru zaberá množstvo času, čo znamená, že máte o to menej času na štúdium sveta, alebo na vlastné hranie v ňom.

Na druhej strane sa možno vaši hráči začali hrať D&D pretože tento svet už poznajú z románov, či počítačových hier -- možno už dávno predtým, než prvýkrát uvideli sadu kociek. Preto je len prirodzené, že cítia potrebu držať latku ,,realizmu", ktorú nasadili použité produkty.

Základným riešením je vytvorenie vlastného herného sveta. Tým dosiahnete to, že hráči nebudú hneď vedieť, čo sa skrýva za najbližším rohom. Lež budovanie sveta je veľmi náročná činnosť, na ktorú nemusí byť dostatok času. Okrem toho, hráči, ktorí by radi hrali v predpripravenom svete hlavne preto, že sa im páči, asi nebudú mať veľmi náladu hrať vo svete, ktorý si ukuchtil DM. Pozrime sa teda na iné možnosti, ktorými sa možno riadiť v prípade, že hráči vedia viac než vy.

Riešenie 1: Problém? Kde?

Problém, ako ho vnímate vy, môže byť len vecou pohľadu. Nahraďte frustráciu zo vševediacich hráčov spokojnosťou nad tým, že sa hráči zaujímajú o herný svet a že sú nadšení možnosťou v ňom hrať! Niektorí hráči často privrú oči nad drobné odlišnosťami v hernom svete. Vaši hráči obľubujú hlboké ponorenie do herného sveta. To však nemusí byť problémom, naopak, je to prínos z hľadiska rolového hrania! Užívajte si teda to, že vaši hráči chcú viac, než vidieť mesto len ako bodku na mape, kde sa dá vyspať pred návratom do víru dobrodružstva.

Riešenie 2: Použite hráčov ako prostriedok vedomostí.

Hoci sa snažíte vidieť záujem hráčov v pozitívnom svetle, neviete sa zbaviť napätia v tom, či je svet naozaj taký realistický, ako si ho vaši hráči predstavujú. Ale to naozaj nie je ľahká úloha. DMovia vedia, že času nie je nikdy dostatok. Využite teda možnosť zainteresovať vašich hráčov do tvorby príbehu vašej kampane. Úlohou DMa je mať konečné slovo pri návrhu sveta, ale to neznamená, že si všetko musí urobiť sám. Ak majú hráči množstvo znalostí a skúseností, jednoducho to využite. Namiesto rozsiahlych opisov mesta, do ktorého práve vošli, sa ich spýtajte, kam by chceli ísť, a koho by chceli navštíviť. Takýto spôsob vedenia hry im dáva možnosť ukázať, ktoré miesta túžia vidieť pri návšteve Baldur's Gate, Waterdeepu, či iného mesta. Nechajte ich rozprávať o detailoch a podrobnostiach týchto miest a zapracujte ich (pokiaľ to ide) do vášho príbehu. Na základe toho môžete potom improvizovať a tak pripraviť pre postavy v dobrodružstve niekoľko prekvapení.

Riešenie 3: Koľko toho naozaj vedia?

Faerun je veľký kontinent a hráči z neho poznajú asi len niektoré oblasti. Keď zistíte, ktoré časti sveta poznajú do detailov, máte dve možnosti.

Prvou možnosťou je vyhnúť sa týmto oblastiam. Ak vaši hráči vedia všetko o Cormyre a Myth Drannore, jednoducho ich tam neposielajte. Postavte svoje dobrodružstvá v častiach sveta, v ktorých ste si istejší, než oni. Touto možnosťou získate nad hrou kontrolu. Vaši hráči však môžu byť nespokojní s tým, že nekonajú dobrodružstvá v častiach sveta, o ktorých čítali, či v ktorých hrali počítačové hry.

Druhou možnosťou je využiť túto situáciu a poslať hráčov do končín, ktoré poznajú a majú radi, pričom využijete ich znalosti. Nechajte ich spísať zoznam obľúbených miest a postáv, o ktorých čítali a príčiny, prečo by ich postavy chceli navštíviť týchto ľudí a tieto miesta. Tým zistíte, čo sa najviac pozdáva vašim hráčom a umožní vám to zistiť, na čo sa môžete pri štúdiu zamerať.

Riešenie 4: Vzdelávajte sa.

Ak cítite, že hra trpí tým, že viete menej než vaši spoluhráči, skúste sa chvíľu venovať učeniu. Obrovské množstvá užitočných podrobností o rôznych častiach Faerunu môžete nájsť v príručkách zo série Volo's Guide, ale aj v iných publikáciách. Vždy sa skúste držať aktuálnych príručiek, ale nezavrhujte ďalšie zdroje (ako napr. pôvodné materiály z prvej a druhej edície), ktoré môžu byť k dispozícii na bezplatné (alebo finančne nenáročné) stiahnutie, alebo v bazároch kníh. Skúste si požičať materiály od vašich spoluhráčov, tým zistíte, ktoré aspekty sveta ich asi zaujímajú najviac. Popri tom, že začnete držať krok s vašimi hráčmi, detailnejšie znalosti Faerunu určite spravia vedenie hry pre vás zábavnejším a bohatším.

Riešenie 5: Urobte po svojom.

Riešenie 4 je naozaj správne a dobré, ak máte čas a prostriedky, ktoré môžete venovať detailnému štúdiu. Nakoniec však musíte pripomenúť svojim hráčom, že vaša kampaň nie je kniha, román, či počítačová hra, ktorá predstavuje súhrn znalostí o ich svete. Vaša kampaň je vašim pohľadom na pôvodné idey Eda Greenwooda a ostatných autorov. Ak si chcete hru užívať, je potrebné vysvetliť hráčom, že niektoré nimi zažité veci sú vo vašom svete jednoducho iné. Vaša kampaň sa môže odohrávať v ľubovoľnom bode ,,oficiálnej" histórie Faerunu (alebo aj v jeho budúcnosti!). Vo vašom svete sa môžu udiať udalosti, ktoré sa podľa oficiálnej histórie nikdy nestali a naopak, udalosti zaznamenaná v herných materiáloch sa vo vašom svete stať nemusia. Takže necíťte sa previnilo, keď je vaša kampaň odlišná od oficiálnej vízie vydavateľa. Základná znalosť sveta je dôležitá kvôli celkovej súdržnosti, ale necíťte sa byť otrokom oficiálnych materiálov len preto, aby ste hrali ,,realistickú" kampaň v tomto svete.

Súhrn

Široké znalosti hráčov o hernom svete môžu tvoriť dvojsečnú zbraň. Na jednej strane môže zanietenie a záujem hráčov len zvýšiť pôžitok z hry. Na druhej strane, hráči, ktorí toho vedia veľmi veľa môžu predstavovať pre DMa zdroj frustrácie kvôli sústavným sťažnostiam, pretože publikovaný svet a svet, v ktorom sa hrá sa líšia. Ak vaši hráči poznajú svet podrobne, využite ich znalosti a spýtajte sa ich, kde by radi vykonávali svoje dobrodružstvá a ktoré časti sveta by radi videli. Tie časti sveta, o ktoré je záujem, preskúmajte a naštudujte detailnejšie. Na druhej strane, neobávajte sa vyslať hráčov do častí sveta, ktoré až tak nepoznajú (aj napriek tomu však neopomínajte ich záujmy). A nakoniec, dajte jasne najavo, že vaša verzia sveta sa môže a bude od publikovanej podoby niekedy odlišovať.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

marec 2024
PUSŠPSN
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD