Dungeon Master's Guide (DMG, Príručka Pána jaskyne) tvorí druhý zväzok z trojice pravidlových príručiek, ktoré sú nutné na hranie systému Dungeons & Dragons (D&D). Prizrime sa bližšie tomuto hernému príslušenstvu.
Prvá oblasť je pomerne užitočným (aj keď možno krátkym) rozprávaním o úlohe a význame Dungeon Mastera. Popisuje známe štýly hrania, obsahuje ukážku hry v podobe dialógu postáv a obsahuje niekoľko cenných rád, ako riešiť situácie, s ktorými sa DM môže stretnúť. Táto zdanlivá omáčka je najmä pre začiatočníkov veľmi užitočná a je otázkou, či by takýchto rád nemohlo byť ešte viac.
Kapitola dva je však už opäť pravidlová. Objasňuje DMovi niektoré rady a dopĺňa pravidlá, ako riešiť niektoré situácie v boji (napr. pohyb, či viditeľnosť), spôsoby vyhodnocovania zručností a záchranných hodov, či riešenie mágie. Kapitola v tejto časti pôsobí v duchu ,,čo sa do PHB nezmestilo" (zrejme v záujme odľahčenia ostatných hráčov), ale tu i tam sa nájde cenná rada (kedy záchranný hod a kedy overenie zručnosti?), či alternatívne pravidlo (iniciatíva v každom kole?).
Kapitola sa pomerne prekvapivo končí jednou z najdôležitejších herných mechanizmov, ktoré hráči nevidia a to popisom rozdeľovania skúseností za konfrontácie (encounters). Prideľovanie je riešené pomerne jednoduchým spôsobom, ale možno by to uvítalo ešte viac príkladov (DMovia zvyknú byť zmätení obzvlášť pri netradičných konfrontáciách).
Obsiahla tretia kapitola sa podľa nadpisu zaoberá dobrodružstvami. Začína opäť rozprávaním o tom, čo je dobrodružstvo a niečo okolo jeho návrhu a veciach, ktoré sú vhodné a ktorých je radšej lepšie sa vyvarovať. Perličkou je tabuľka obsahujúca sto jednovetných návrhov na ideu dobrodružstva - veľmi dobrý nápad pre DMov v tvorivej kríze.
Pokračuje popisom konfrontácií (prepojenie konfrontácií by malo tvoriť dobrodružstvo; je ňou súboj, stretnutie s NPC, či napr. pascou). Obsahuje popis toho, ako je možné vyskladať konfrontácie, tak, aby tvorili dobrodružstvo, ktoré sú postavy schopné zvládnuť z hľadiska ich schopností, či vybavenia. Navyše ukazuje spôsob, ako je možné na základe náročnosti konfrontácie prideľovať skúsenosti.
V kapitole nasleduje popis generovania pokladu (napr. pre príšery) a väčšia časť popisujúca prostredia, v ktorých sa dobrodružstvá môžu odohrávať. V každom prostredí je uvedený príklad ,,inventáru" spolu s niekoľkými ideami a pravidlami pre situácie, ktoré sa v ňom môžu vyskytnúť. Napr. v prípade dungeonu je to popis druhov dverí a spôsoby ich prekonávania, v prípade horského prostredia napr. popis efektov lavíny (aké zranenie dáva lavína?). Zároveň sú podané niektoré základné pravidlá pre počasie a viditeľnosť. V tejto časti je skryté aj obsiahle rozprávanie o pasciach (spolu s príkladmi pascí) a pod. a krátky príklad dungeonu spolu s návodom, ako by mal DM popisovať prostredie, ktoré vidia hráči.
Štvrtá kapitola vraví niečo krátko o NPC - či už zavedenie povolaní pre nedobrodružné NPC (aké povolanie je dedinský kováč?). Veľmi užitočnou časťou je zoznam štatistík pre každé povolanie na štyroch rôznych úrovniach, čo uľahčuje rýchle generovanie NPCčiek.
Kapitola päť predstavuje letom-svetom....svet a kampane. Dáva niektoré rady ku generovaniu sveta (vygenerujte si mesto za dve minúty...) a podnety k rôznym spôsobom jeho fungovania. Končí detailným popisom plání, ktorý je podľa mňa vzhľadom na frekvenciu používania až príliš obsiahly a skôr mohol byť nahradený užitočnejším materiálom.
Šiesta kapitola je zas venovaný postavám. Poskytuje alternatívne spôsoby nahadzovania postáv, odporúčania pre prípad tvorenia vlastných rás a povolaní. Nasledovných dvadsať strán venuje popisu prestížnych povolaní (čo majú byť nadstavby základných povolaní), čo je však podľa mňa opäť príliš veľa. Kapitola končí niektorými ideami ku postupovaniu postáv v úrovniach (prečo postava poskočí na novú úroveň odrazu?), k spoločníkom postáv (familiari, paripy a pod.) a k hraniu postáv nad dvadsiatou úrovňou.
Predposledná veľmi obsiahla kapitola je venovaná magickým predmetom. Obsahuje podrobné pravidlá na vytváranie vyvážených magických predmetov a odhad ich ceny a vyčerpávajúci zoznam predvytvorených magických predmetov spolu s krátkym popisom a cenou počnúc zbraňami a výzbrojou, cez palice, paličky a žezlá až k artefaktom. Táto časť je pre DMa veľmi užitočnou a inšpirujúcou.
V poslednej kapitole je zhromaždený prehľad najčastejších schopností príšer spolu s pravidlovým efektom (čo do kelu je trasocit?). Rovnako je tam zhromaždený zoznam stavov, ktoré môžu postavu postihnúť (skamenel tu niekto?) a popis efektov jednotlivých prírodných prostredí (čo robiť, keď sa niekto topí?).
Záver knihy je spojený s indexom a najmä netradičnými vizuálnymi pomôckami - napr. na plochy pre kúzla, či zakreslenie veľkosti a dosahu príšer podľa ich veľkosti na štvorčekovanom papieri. Pekné sú tiež farebné plôšky obsahujúce napr. dvere, steny (či truhly a lebky...), ktoré umožňujú lepší náhľad na situáciu v prípade boja s miniatúrami. (Len asi nik nebude mať srdce si to vystrihnúť priamo z originálu).
V sume: Príručka je síce nutným predpokladom na hranie D&D, ale jej celkovej hodnote by pomohlo celkové sprehľadnenie poskytovaných informácií.