Tento článok ma za úlohu poradiť DM, ktorých kampaň má problémy. Vaši hráči sa stále hádajú alebo sťažujú, na problémy v hlavne kampani, ale aj mimo nej ? Stroskotali Vaše hlavné myšlienky ? Stali sa veci, ktoré sa by radšej nemali stať ? Viac sa netrápte, pretože Jason Nelson-Brown, vám poradí ako zachrániť Vašu hru.
Na prvý pohľad znie tento problém ako chyba komunikácie medzi hráčmi a DMom, a tak prvý krok by mal spočívať v prediskutovaní problému a zistení, či hráčom nepripadajú niektoré scenáre úbohé, a niektoré dobrodružstvá zle rozohraté. Takáto diskusia by vám mala dať odpoveď na to, či Vaši hráči uprednostňujú viac alebo menej plánovania z vašej strany.
Ale problém je aj o tom, ako plánovanie a štýl prezentácie ovplyvňuje DMovanie hry, Takže sa pozrime na možné riešenia.
Preto je dôležité dať najavo, čo sa Vám páči a čo nepáči na Vašich hráčoch. Nepredstierajte že ste super-DM, ktorý robí všetko dokonalo. Uznajte správnosť svojich rozhodnutí a výberu príbehu a vysvetlite, aké druhy dobrodružstiev máte radi a aké neznášate. Opíšte príbehy, ktoré nemôžete (alebo nechcete) hrať, a nezabudnite na nápady, ktoré by ste vyskúšali, hoci Vám nie sú práve po vôli, ale chcete, aby si
hráči tiež „užili“.
Rovnako je to s vymýšľaním pri DMovaní. Musíte si vyvinúť veľa „nástrojov“, pomocou ktorých získate možností, z ktorých si môžete vyberať v akejkoľvek situácii. Takže si skúste premyslieť zapojenie nových postáv, osobitých štýlov, príbehov a situácií. Tiež skúste navrhnúť niekoľko konfrontácií – napr. NPC poskytujúce informácie, posmievajúceho sa zloducha, či magické efekty, ktoré môžu nasledovať potom, čo hráči zničia artefakt.
V skratke, ak chcete aby vaše hra bola dobrá a stála za zapamätanie, tak o nej premýšľajte dopredu a nespoliehajte sa na Vašu schopnosť niečo vymyslieť na mieste. Takýto druh spontánnosti nie je improvizácia, ale zúfalstvo a v takých chvíľach máte sklon siahať po klišé, pretože to je jediné, o čom stíhate pod nátlakom premýšľať. Improvizácia nie je schopnosť, ktorá vychádza iba z prirodzeného talentu (alebo túžby mať takýto talent). Je to výsledok námahy spojenej s prípravou, po ktorej vaše dobrodružstvo pôsobí dojmom, že ho predvádzate tak, akoby ste sa naň pripravovať nemuseli.
Ďalej porozmýšľajte o tom, prečo sa tam postavy dostali. Hľadajú poklad, čistia brloh od príšer, alebo len hľadajú najrýchlejšiu cestu cez jaskyňu ? Rozdielne úlohy si od Vás vyžadujú rozdielny prístup. Nezabíjajte čas písaním dlhých prejavov pre NPC, ak viete, že hráči okolo nich len prebehnú, alebo majú sklony ich rovno zabíjať a nepýtať sa! Príklad: ak majú hráči časový limit na prejdenie určitého územia, neobťažujte sa so skrývaním pokladu. To ho rovno môžete umiestniť na Mesiac, pretože hráči nebudú mať dostatok času na jeho hľadanie.
Keď si vytvárate kľúčové idey pre dobrodružstvo, počítajte s tým, že nebudete mať dostatok času na osvetlenie zodpovedajúcich lokácii v takej celosti, ako by ste chceli. Pripravte si teda iba zopár všeobecných „opisných bodov“, napríklad to, ako sa na dané miesto dostať, povesti a tradície, alebo prepojenie na predchádzajúce lokácie v dobrodružstve. Taktiež by ste mali mať zopár dôležitých údajov o každom území, ako napríklad o jeho významných ľuďoch, miestach a udalostiach. Ak sa hráči rozhodnú dané miesto navštíviť, môžete osvetliť aj ďalšie detaily. Touto cestou získajú hráči pocit, že ste pre nich ochotný urobiť čokoľvek a že majú značnú slobodu pri vytváraní dobrodružstvá.
Vyrobte si, či nájdite „nástroje“, pomocou ktorých sa vám bude ľahšie spontánne rozvíjať hra. Vyskúšajte čo najväčšie množstvo rozdielnych NPC postáv, osobitných štýlov, dejových línií, a možností, ako dať Vašim hráčom skúsenosti. Pomocou týchto nástrojov sa budete môcť vysporiadať s akoukoľvek situáciou, čo vám pomôže pripraviť pre vašich hráčov nezabudnuteľné dobrodružstvo.
Ak si pripravujete kľúčové idey pre dobrodružstvo, nie je potrebné, aby ste detailne rozpracovávali miesta, na ktorých sa budú konať. Pripravte si iba niekoľko hlavných informácií, ktoré môžu hráči zistiť pri rozhovoroch, a zopár konfrontácií, ktoré sa môžu udiať. Ak sa hráči napokon rozhodnú nasledovať túto líniu, môžete si pripraviť viac.
Nakoniec, nezabúdajte na množstvo rád a nápadov, ktoré vám môžu ponúknuť iní DMovia. Voľne adaptujte materiály z iných svetov a hracích systémov, taktiež vyskúšajte nápady ktoré sa osvedčili iným DMom. Takto môžete do veľkej miery rozširovať svoj repertoár a ochrániť svojich hráčov pred tým, aby ich vaša hra unudila.