Descent: Journeys in the Dark

Článok zverejnený 02.09.2006, autor: Sabathius (simko.juraj[zavinac]gmail.com)

Ako pracujúci človek mám už istý čas možnosť míňať slovenske obeživo na veci, ktoré ma síce vždy bavili, ale nemal som na ne. A tak som zneužil bližšie neurčený zimný sviatok ako dôvod na zakúpenie stolovej hry Descent: Journeys in the Dark.

Svoje ťažko nadobudnuté obeživo som v Brlohu vymenil za krabicu vskutku kolosálnych rozmerov (aby nie, veď stála cez tri litre). Natešený ako malé dieťa som ju doma otvoril a nestačil som sa diviť. Zavalila ma kopa figúrok (naozaj kopa - je ich 80), more žetónov, kariet, kúskov chodieb a miestností... no prosto fúra vecí, nad ktorými zajasá srdce hráča.

Vyhádzal som teda náradie zo skladacej bedne, aby mala moja nová hračka kde bývať, hodil som do chladničky pár pív a zavolal kamarátov, nech sa na tú slávu prídu pozrieť. Tak aj bolo a dojmy boli viac než priaznivé.

Hra to vcelku podobná starej dobrej klasike Hero Quest. Je od rovnakej firmy ako DOOM a tak aj herné mechanizmy sú takmer totožné. Budem sa tu venovať single hre, kampaň ma trošku odlišné zásady, aby sa udržala vyváženosť. V zásade je potrebné mať jedného Overlorda (PJ, GM... whatever) a 1-4 hráčov = hrdinov. Čím hrdinskejší, tým lepšie. Rozdielom oproti ostatným RPG hrám je fakt, že Overlord nehrá ako rozprávač a manipulátor, ale ako tvrdý protihráč, ktorý chce hrdinom poriadne nakopať tentononc. A veru má na to možností viac ako dosť.

V prvom rad postaví hrací plán podľa scenára, ktorý sa ide hrať (hra sa dodáva s desiatimi predpripravenými kúskami fungujúcimi jednotlivo, alebo aj ako kampaň, ale na sieti je ich dosť ďalších a je možné stiahnuť si zadarmo editor a pravidlá na tvorbu kampane), vypustí hladné príšerky, nachystá balík kariet, pomocou ktorých spríjemňuje hrdinom pobyt v podzemí (pasce, kúzla, príšery vynárajúce sa z temných kútov) a ide sa na vec.

Hráči si náhodne vyberú postavy hrdinov (je ich 20 predkonštruovaných, opäť existujú pravidlá na tvorbu vlastných. Čo sa mi páči je, že väčšina z nich nemá príliš blízko k Aragornom, Gandalfom, či iným klaďasom. Skôr sú taká fajn krvilačná banda) a ich schopností. Každý hrdina má spolu tri a ťahá si ich z rôznych balíčkov podľa vyobrazenia na svojej karte (magické, zlodejské a bojovnícke schopnosti). Potom nasleduje nákup v meste a hurá do kobiek.

Ťahy prebiehajú postupne a to tak, že vždy najprv ťahajú všetci hrdinovia a potom Overlord. Hrdinovia vyhrajú v prípade, ak splnia danú úlohu, Overlord vyhrávava vo chvíli keď hrdinom neostane ani jeden conquest token (také žetóniky s dráčikmi. Na začiatku hry ich majú spoločne päť, za istých okolností môžu získať ďalšie. Vždy keď hociktorý hrdina príde o posledný život/HP, odráta sa im toľko žetónov, koľko má ubitý hrdina zaznačených na karte. Hrdina sa potom plne vyliečený objaví v meste).
Hracia session je zvyčajne dlhšia ako dve hodiny, hlavne keď sa hrdinovia poflakujú hore-dolu do mesta z cieľom poriadne sa vybaviť a vyliečiť. Vtedy žiaľ zvyčajne prehrajú, pretože overlord má tak možnosť hrať veľmi zaujímavé veci. Boj je vyriešený prekvapivo jednoduchým spôsobom. Hra obsahuje za hrsť šesťstenných kociek z prapodivnými značkami (srdiečka, čísla a také malé blesčíky) Každý predmet, ktorý je možné použiť v boji, má na karte nakreslené akými kockami sa hádže. Hrdina ďalej priberie do ruky kocky, ktoré má zobrazené na svojej karte pri danom type útoku a hop. Hneď je jasné kto komu koľko.

Vývoj hrdinu a čaro postupného získavania schopností, rovnako ako role-play prvok si človek užije až v kampani. Single hry sú tvrdou hack&slash márovačkou. Nie je ale vôbec ochudobnená, ono to dobre padne po dvanástich hodinách práce drapiť do ruky runovú sekeru a pustiť sa s vervou do toho.

Spomeniem ešte jednu dôležitú vec a síce, že hra sa nedodáva s českou, alebo slovenskou verziou pravidiel (English only). Čo je pre niekoho možno kľúčové, ale bola by to škoda, ak by vás to malo odradiť. Kamoši hádam preložia. Alebo treba príbuzných vykorisťovať. Lebo až toto je RPG kde sa môže Overlord na hrdinoch vyzúriť a nechať ich to vyžrať až do konca (moje obľúbené kúzlo je, aby jeden hrdina z plných síl zaútočil na svojho vedľa stojaceho druha) a hrdinovia sa nemusia starať o žiadne hľadanie vyššieho dobra (iba o to, čože je v tej zlatej truhlici).
Ak ste sa dočítali až sem, môžem vám pogratulovať a hru vrelo doporučiť. Na svete je už aj rozšírenie (malo by doraziť na Slovensko v polovici októbra) obsahujúce šesť ďalších hrdinov, nové pasce (valiace sa kamene, plynové oblaky), príšery, predmety a ďalších šesť relikvií (mocné artefakty), plus ďalšiu kampaň.

http://www.boardgamegeek.com/game/17226
http://www.fantasyflightgames.com/descent.html

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

február 2018
PUSŠPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD