Ako vždy ide o RPG z "vlastného pohľadu", plne 3D s dechberúcou grafikou. Len veľmi nerád pri hrách vychvaľujem grafické spracovanie, ale tu rád spravím výnimku, pretože táto hra je neuveriteľne pekná. Efekty počasia, premakané postavy, odlesky na zbraniach, kvapky dopadajúce na vodnú hladinu a nádherná obloha vám vtisnú slzy do očí a vytlačia peniaze z peňaženiek na ďalší upgrade počítača.
Hra je však prepracovaná nie len po grafickej stránke. Na rozdiel od Daggerfallu je kompletne hand-crafted, čiže ručne vyrobená a neuvidíte tu žiaden náhodne generovaný dungeon. Napriek tomu si ale zachováva svoju rozľahlosť a ja sám som síce ešte neprekonal hlavnú dejovú líniu, ale som celkom ďaleko a poplnil veľa guildových questov a napriek tomu som zo sveta Morrowindu nevidel ani desatinu (to nepreháňam, na mape to pekne vidno :) ). Nedokážem si ani predstaviť množstvo práce, ktorú museli autori do tohto diela vložiť, ale majú môj bezmedzný obdiv.
Čo sa týka samotnej hry a jej pravidiel, veľmi sa nelíši od svojho predchodcu - Daggerfallu. Stále tu nenájdete žiadne skúsenosti, len kopec skillov, ktoré si zvyšujete ich používaním. Každé povolanie ich má rozdelené do troch skupín, major, minor a miscellaneous. Ak si zvýšite skilly z prvých dvoch skupín aspoň o 10 bodov, stúpne vám level a vy budete mať možnosť zvýšiť si niektoré zo svojich primárnych schopností (sila, obratnosť, atď.). Oproti Daggerfallu je ale celý systém trochu zjednodušený a možno ma aj trošku sklamal. Postupne som si ale zvykol a teraz už nemám žiadne výhrady. Oh a aby som nezabudol, ostala zachovaná aj možnosť vytvoriť si úplne vlastné povolanie, ktorá je síce tiež trochu osekaná, ale aj tak poskytuje oveľa viac možností ako bežné RPG-čka.
Mágia je riešená klasicky, máte zásobu many (tu Magicka) a čarujete kúzla zo svojej magickej knihy. Tie sa delia do 6 škôl a na každú je samostatný skill. Môžete si vyrábať aj vlastné kúzla, pod podmienkou že už poznáte efekt, ktorý chcete použiť. Takisto môžete vyrábať magické predmety a tie potom so ziskom predať. Možností má dobrý mág v tejto hre nepreberne veľa.
Bohužiaľ sa Morrowindu nevyhli ani chyby, z ktorých niektoré vám budú celkom pekne liezť na nervy. Asi najvýraznejšou je doslova hlúposť NPC a príšer, ktoré sa často zaseknú o prekážku a nedokážu ju obísť. Trochu zvláštna je aj ekonomika hry, pretože obchodníci majú limit na množstvo peňazí, ktorými disponujú a verte, že predať dai-katanu hodnú 120.000 za smiešnych 2.000, je trošku zvláštne, keď nie zasmrádajúce. Nájdu sa aj ďalšie chyby, ale mnohé z nich si dokážete opraviť aj sami prostredníctvom priloženéhe editoru (ten nenájdete v Xboxovej verzii). To je mimochodom presne ten istý program, ktorý ku stvoreniu hry používali v Bethesde, takže nie je problém vytvoriť si vlastné svety a príbehy. Už v dnešnej dobe nájdete na internete stovky pluginov a Morrowind sa vďaka tomu môže stať vašou vlastnou nekonečnou hrou.
Zo začiatku budete mať určite menšie finančné problémy a môže vám celkom pomôcť napríklad aj zber byliniek. Niektoré majú celkom slušnú hodnotu a dajú sa jednoducho nájsť.
Neskôr sa stal pre mňa finančne najvýnosnejším biznisom tzv. soul-hunting. Jednoducho sa zásobte množstvom soulgemov a vydajte sa do prírody. Už aj obyčajný Nix-hound má v kryštáli celkom slušnú hodnotu a to nehovorím o silnejších monštrách. Toto je jednoznačne najjednoduchšia cesta, ako prísť k peniazom.
Nedoporučujem pridať sa do každej guildy, na ktorú narazíte. Veľa questov ktoré budete musieť robiť bude totiž odporovať inej quilde a ľahko by ste sa mohli dostať do situácie, kedy vás nebude mať rád vôbec nikto.
Skoro na začiatku sa rozhodnite, do ktorého veľkého Domu sa chcete pridať. Máte na výber Hlaalu (Balmora), Telvanni (Sadrith Mora) a Redoran (Ald-Ruhn). Potom si s nimi už od začiatku budujte dobré vzťahy, budete to mať oveľa jednoduchšie.
Vzťahy s postavami sú v tejto hre veľmi dôležité a preto sa nebojte podplácať (ak máte malý Speechcraft) alebo ukecávať ľudí okolo seba. Často vás to pekne posunie dopredu. To platí hlavne pre obchodníkov, ktorí predávajú oveľa lepšie ľudom, ktorých majú radi.
Ak potrebujete niekoho zabiť, ale nechcete sa stať zločincom, skúste taktiku taunt'n'bribe. Urážajte niekoho až na nulu a ak na vás nezaútočí, trochu ho podplaťte a znovu urazte. Nakoniec určite zaútočí.
Ak nie ste zlodej a robia vám problémy zapascované truhly a dvere, zožente si niekde (napr, v Balmore - Guild of Mages) kúzlo Telekinesis. Potom sa postavte niekde ďalej od problémovej veci, začarujte ho a otvorte ju pekne z diaľky. Funguje to stopercentne. :)
Ak si budete vyrábať očarovanú zbraň, vykašlite sa na deštrukčné efekty a radšej na ňu fuknite nejakú paralýzu alebo blind (on strike). Verte že je oveľa lepšie sekať do oponenta, ktorý je voči vám úplne bezbranný. A ak chcete byť úplne neporaziteľní, dajte tam tiež restore health (on strike), čím si počas boja zabezpečíte aj dostatočný prísun čerstvých životov. Takto očarovaná deadric dai-katana je skutočne zbraň do nepohody, to mi môžete veriť.
Pri oprave zbraní a brnenia je oveľa lepšie navštíviť nejakého kováča, nakúpiť kladivá a veci si poopravovať sám. Na začiatku síce bude vaša úspešnosť mizerná, ale aj tak vás to často víde lacnejšie a ešte k tomu budete trénovať skill Armorer. A nebojte, väčšine kováčov sa kladivá každých 24 hodín obnovujú, takže ich nikdy nevyplýtvate.
Hňed, ako sa pridáte to Mages guildu alebo Fighters guildu, vyrabujte ich supply chest. Ten je tam pre vás, takže nespáchate trestný čin a na začiatku vám to môže pomôcť z úbohej finančnej situácie.
Poriadne vždy prehľadajte každé zákutie a pozrite pod každú posteľ. Autori pre vás pripravili nejedno prekvapenie...
Nezabúdajte, že všetky postavy majú svoje field of view, čiže podobne ako v napr. Commandos vidia len na určitú plochu. Je preto oveľa jednoduchšie plížiť sa niekomu poza chrbát. To platí aj pri kradnutí. Najlepšie je upútať pozornosť vašej obete opačným smerom, potom okolo nej šikovne obehnúť a vyrabovať poličky za jej chrbtom.
Pri kradnutí si dávajte pozor na nepríjemnú vlastnosť niektorých ľudí a obchodníkov. Veľa z nich má totiž svoje obľúbené predmety, na ktoré dávajú extra pozor. Ak takúto vec ukradnete, máte problém. Väčšinou to sú vzácne predmety, ale nájdu sa aj výnimky.
Ak pri rozhovore použijete tému "Little advice" väčšina NPC vám poradí niečo o hre. Tieto veci sú pre začínajúceho hráča často VEĽMI nápomocné.
Vrelo doporučujem zohnať si čo najskôr kúzla Mark, Recall a prípadne aj niektoré Intervention. Potom si "Marknite" miesto vo vašom obľúbenom meste (u mňa to bol Mages guild v Balmore - vedel som sa odtiaľ rýchlo dostať skoro hocikde) a odvtedy sa tam už len z dungeonov teleportujte. Je to oveľa pohodlnejšie a rýchlejšie ako behať cez celú mapu späť.
Nezabúdajte, že čím dlšie podržíte zbraň v náprahu, tým viac škody napácha (až po maximálnu damage). To ešte nespozorujete pri krátkych mečoch, ktoré sú v konečnom dôsledku stvorené na rýchle "ďobanie", ale pri ťažších zbraniach a mečoch si na to dávajte pozor. V Morrowinde nie je problém dať s obojručným, obrovským mečom jeden damage. Takže pozor!
Podlá, ale účinná taktika na zabíjanie silnejších nepriateľov je vylezenie na nejaký kameň, kam sa oni nedokážu dostať. Potom už len vytiahnite luk a...
Ak sa vám stane, že váš nepriateľ padne na zem, dobre si skontrolujte, či je naozaj mŕtvy. Možno ho len omráčila vaša rana a v tom prípade neváhajte a nasekajte mu ďalších pár, kým je ešte bezbranný.
Pri boji so strelcami sa im šikovným kľučkovaním a poskakovaním snažte dostať čo najskôr na telo, ináč by vás mohli ľahko rozniesť. Luky sú tu celkom silné zbrane.
Ak bojujete s mágmi na nejakom rozsiahlejšom mieste, je najlepšie udržať si od nich odstup. Oni sa vás budú snažiť dostať na diaľku, ale uhnúť sa magickej strele nie je žiaden veľký problém a im za chvíľu dôjde mana. Potom k nim už len dobehnite a posekajte ich nadrobno.
Sympatická taktika, ako niekoho zabiť, je dať na seba nejakú trvácnejšiu levitáciu a na neho nejakú kratšiu. Potom vystúpajte vysoko k oblohe, počkajte až tá jeho vyprchá a pobavte sa na jeho bolestivom páde.
Často narazíte na monštrum, na ktoré by ste nemali šancu. Vtedy je najlepšie nalákať ho k niektorým dverám do inej oblasti (také kde sa loadinguje) a sekať do neho, kým budete môcť. Potom prejdite cez dvere. On za vami nepôjde a vy sa budete môcť v pohode vyliečit. Potom sa vráťte a pokračujte. Veľmi vám ale nedoporučujem spať, pretože nepriatelia sa počas spánku liečia rovnako, ako vy.
Je fajn nosiť pri sebe vždy zásobu nabitých soulgemov, aby ste si v prípade potreby vedeli promptne dobiť svoju magickú zbraň. To ale nemôžete robiť priamo v boji, takže sa musíte stiahnuť práve za niektoré dvere do inej oblasti.
Pre tým, ako sa do niekoho pustíte, je oveľa lepšie nepriateľa nejako spacifikovať. Paralýza je na toto skvelá, ale nepohrdnite ani slepotou, prípadne ho uspite zničením jeho Fatigue. A ak nie ste práve kúzelník, skúste na to použiť magické šípy, ktoré sa v niektorých obchodoch dajú zohnať. Možností je veľa, nechám to na vás. :)
Ak sa k niekomu priplížite zozadu s napriahnutou zbraňou a buchnete ho, často dáte critical damage, čo ho pekne pošramotí.
Využívajte pri boji svoje okolie! Mnoho nepriateľov nedokáže prejsť cez polootvorené dvere (ak otvoríte iba jedno ich krídlo - napr. v Dwemmerských pevnostiach) vďaka čomu sa dajú ľahko odbachnúť. To platí aj pre lávu a kameňe, tak sa nebojte využiť to ku svojmu prospechu.
Aj nemágom doporučujem vybrať si aspoň jednu-dve školy mágie, najlepšie asi Alteration a Mysticism. Tá prvá vám zabezpečí otváranie zámkov a VEĽMI potrebné lietanie, tá druhá zase lovenie duší a teleport.
Skill Enchant som si vybral v dobrej viere, ako jednoducho si budem vytvárať vlastné predmety, ale bol som bohužiaľ dosť sklamaný. Poprvé sú často vytvorené predmety lacnejšie ako samotný soulgem a podruhé som pri tom toľkokrát zlyhal, až ma to prestalo baviť. Ak si ho aj tak zvolíte, doporučujem nakúpiť jeho tréning (aspoň na začiatok) ináč zrejme prídete o nervy. Jeho jediná skutočná výhoda je to, že ovplyvňuje aj úspešnosť nabíjania už vytvorených magických predmetov soulgemami. Ale aj tak je to na zváženie..
Armorer je fajn skill, ale akonáhle sa dostanete k trvácnejším zbraniam, bude vám skoro nanič. A ešte k tomu aj s nízkymi hodnotami dokážete opraviť aspoň niečo a dá sa ľahko trénovať kúpou kladív priamo u kováča. Radšej si za neho vyberte niečo užitočnejšie.
Čo najskôr si zožente typ brnenia v ktorom sa špecializujete, aj keby bolo slabšie a horšie ako to ktoré máte. Len tak si totiž tento skill dokážete vytrénovať a armor sa vám postupom času zvýši.
Upozorňujem, že kvalitnejšie Heavy armory sú naozaj veľmi, veľmi ťažké. Ak sa v ňom chcete špecializovať, investujte veľa bodov do sily!
Security je veľmi dobrý skill pre nemágov, ale ak si vyberiete Alteration a príp. aj Mysticism, kľudne na neho môžete zabudnúť.
Alchemy je omnoho lepšia investícia ako Enchant, pretože suroviny si dokážete ľahko natrhať na hociktorej lúke a kvalitné lektvary sa dajú nielen dobre predať, ale aj dobre vypiť :). Len sa musíte zhánať po receptoch a alchemystickej výbave.
Acrobatics je úplná zbytočnosť. Schopnosť skákať vyššie? Prežijete aj bez toho. Ešte k tomu ho dokážete ľahko vytrénovať, tak prečo ním zaplácnuť cenný slot?
Athletics je podobne ako Acrobatics veľmi ľahko zvyšovateľný skill, na rozdiel od toho predchádzajúceho je ale oveľa užitočnejší. Rýchlo behať ocení hlavne nejeden lukostrelec. Do minoru ako šitý. Ak ale nechcete tak rýchlo získavať úrovne, kľudne ho preskočte.
Mercantile a Speechcraft sú skilly skôr pre tých menej bojovo naladených. Z toho prvý menovaný nie je až taký dôležitý, keďže vám obchodníci budú predávať lacnejšie, keď vás majú radi. Druhý je lepšia investícia, ale čo ja viem? Najlepšie sa s niekým aj tak rozpráva, keď ma pri spánku natiahnutý luk/kušu :).
Sneak je fajn skill, ale veľmi ťažko sa trénuje. Zvyšuje sa len vtedy, ak sa vyhýbate niekoho pozornosti a preto je zbytočné len tak sa plížiť po prázdnych uliciach. Preto je dobré hlavne zo začiatku nakúpiť jeho zvýšenie. Keď sa v ňom trochu zlepšíte, oceníte výhody kradmého pohybu.
ArgonianPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 40 40 30 50 50 30 30 40 Alchemy +5, Athletics +15, Illusion +5, Medium Armor +5, Mysticism +5, Spear +5, Unarmored +5 Žena 40 50 40 40 40 30 30 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Argonian Breathing Spell Water Breathing 5 Self 0 120 1-1 Immune to Poison Ability Resist Poison 0 Self 0 Konšt. 100-100 Resist Disease Ability Resist Common Disease 0 Self 0 Konšt. 75-75
BretonPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 40 50 50 30 30 30 40 40 Alchemy +5, Alteration +5, Illusion +5, Conjuration +5, Mysticism +10, Restoration +10 Žena 30 50 50 30 40 30 40 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Dragon Skin Power Shield 0 Self 0 60 50-50 Magicka Bonus Ability Fortify Maximum Magicka 0 Self 0 Konšt. 5-5 Resist Magicka Ability Resist Magicka 0 Self 0 Konšt. 50-50
Dark ElfPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 40 50 50 30 30 30 40 40 Athletics +5, Destruction +10, Light armour +5, Long Blade +5, Mysticism +5, Short Blade +10, Marksman +5 Žena 30 50 50 30 40 30 40 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Resist Fire Ability Resist Fire 0 Self 0 Konšt. 75-75 Ancestor Guardian Power Sanctuary 0 Self 0 60 50-50
High ElfPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 30 50 40 40 30 40 40 40 Alchemy +10, Alteration +5, Conjuration +5, Destruction +10, Enchant +10, Illusion +5 Žena 30 50 40 40 40 30 40 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Resist Disease Ability Resist Common Disease 0 Self 0 Konšt. 75-75 Weakness to Shock Ability Weakness to shock 0 Self 0 Konšt. 25-25 Weakness to Frost Ability Weakness to Frost 0 Self 0 Konšt. 25-25 Weakness to Fire Ability Weakness to Fire 0 Self 0 Konšt. 50-50 Weakness to Magicka Ability Weakness to Magicka 0 Self 0 Konšt. 50-50 Magicka Bonus Ability Fortify Maximum Magicka 0 Self 0 Konšt. 15-15
ImperialPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 40 40 30 30 40 40 50 40 Blunt Weapon +5, Hand-to-Hand +5, Light armour +5, Long Blade +10, Mercantile +10, Speechcraft +10 Žena 40 40 40 30 30 40 50 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Voice of the Emperor Power Charm 0 Target 0 15 25-50 Star of the West Power Absorb Fatigue 0 Target 0 1 200-200
KhajiitPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 40 40 30 50 40 30 40 40 Acrobatics +15, Athletics +5, Hand-to-Hand +5, Security +5, Short Blade +5, Sneak +5, Light armour +5 Žena 30 40 30 50 40 40 40 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Eye of fear Power Demoralise Humanoid 0 Target 0 30 100-100 Eye of night Spell Night Eye 0 Self 0 30 50-50
NordPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 50 30 40 30 40 50 30 40 Blunt Weapon +10, Axe +10, Heavy Armour +5,Long Blade +5, Medium Armour +10, Spear +5 Žena 50 30 50 30 40 40 30 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Thunder Fist Power Frost Damage 0 Touch 0 1 25-25 Woad Power Shield 0 Self 0 60 30-30 Resist Shock Ability Resist Shock 0 Self 0 Konšt. 50-50 Immune to Frost Ability Resist Frost 0 Self 0 Konšt. 100-100
OrcPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 45 30 50 35 30 50 30 40 Armourer +10, Axe +5, Block +10, Heavy Armour +10, Medium Armour +10 Žena 45 40 45 35 30 50 25 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Berserk Power Fortify Health, Fortify Fatigue, Fortify Attack, Drain Attribute (Agility) 0 Self 0 60 20-20, 200-200, 100-100, 100-100 Resist Magicka Ability Resist Magicka 0 Self 0 Konšt. 25-25
RedguardPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 50 30 30 40 40 50 30 40 Blunt Weapon +5, Axe +5, Heavy Armour +5, Long Blade +15, Medium Armour +5, Short Blade +5, Athletics +5 Žena 40 30 30 40 40 50 40/td> 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Adrenaline rush Power Fortify Agility, Fortify Strength, Fortify Speed, Fortify Endurance, Fortify Health 0 Self 0 60 50-50, 50-50, 50-50, 50-50, 25-25 Resist Poison Ability Resist Poison 0 Self 0 Konšt. 75-75
Wood ElfPohlavie Str Int Wil Agi Spd End Per Luc Zvýhodnené skilly Muž 30 40 30 50 50 40 30 40 Acrobatics +5, Alchemy +5, Light armour +10, Marksman +15, Sneak +10 Žena 30 40 30 50 50 40 30/td> 40 Schopnosti Typ Efekt Cena Dostrel Oblasť Trvanie Sila Beast Tongue Power Command Creature 0 Target 0 600 5-5 Resist Disease Ability Resist Common Disease 0 Self 0 Konšt. 75-75