Neverwinter Nights

Článok zverejnený 22.05.2004, autor: Annun (hostinsky[zavinac]annun.sk)

Obsah

Info
Obecné rady
Henchmani
Užitočné linky

Info

Ešte predtým, ako vám poviem niečo o samotnej hre, by som rád upozornil, že nasledujúci text sa týka len a len singleplayer verzie hry. Z toho, čo som počul a čítal, je multiplayer o niečom úplne inom a nedá sa veľmi porovnávať. Koniec koncov, celé Neverwinter Nights (NWN) boli od začiatku koncipované ako hra zameraná hlavne na multiplayer..

Ako veľký fanúšik série Baldur's Gate (BG) som sa nevedel dočkať ďalšej hry z prostredia Forgotten Realms (FR) a vlastne takého neoficiálneho pokračovania, aj keď v ňom už Black Isle nemalo prsty. Keď som však NWN konečne nainštaloval a trochu sa do hry ponoril, tak som bol veľmi, veľmi sklamaný. Ak sa vám teraz dokorán otvorili ústa a začali ste ma v duchu preklínať, úplne vás chápem, ale na veci to nič nemení. NWN je vlastne len veľmi jednoduchý klon Diabla s pravidlami tretej edície AD&D a 3D grafikou (aj keď nie tak celkom)..

Prvá vec, pri ktorej sa chcem zastaviť, je vizuálne spracovanie. To vás najprv ohúri, potom vám pomôže ponoriť sa do hry a nakoniec vám dá poriadny kopanec. Hra samotná vyzerá veľmi pekne, nechýbajú najrôznejšie svetelné efekty (hlavne pri mágii), pekné animácie postáv a úžasne prepracované prostredie (keď po prvý krát zblízka uvidíte trávu, neuveríte vlastným očiam - skladá sa z jednotlivých animovaných 3D stebielok, ktoré sa kyvocú vo vetre). Engine hry je veľmi pekný a zároveň aj relatívne svižný. Hru vidíte zhora, ale kameru si viete ľubovoľne naklánať, otáčať a zoomovať. V tom problém nie je. Problém je v rozmanitosti. V celej hre je totiž len 10 (!) rôznych prostredí a vôbec sa nestretnete s akoukoľvek na mieru šitou grafikou, ako tomu bolo v BG. Čo to znamená? Ak ste sa tešili, že uvidíte niektorú z preslávených pamiatok FR, tak si môžete nechať zájsť chuť. Všetko vyzerá tak isto a už po pár hodinách vás absolútne nič nedokáže prekvapiť. Tie isté mestá, lesy, jaskyne, kanály. A to je vlastne problém celej singleplayer hry. Neuveriteľná monotónnosť a nuda (+ nejaká tá stupídnosť k tomu).

Hra v skutočnosti ani nie je tak úplne 3D, keďže svet je viac-menej placatý. Nečakajú vás žiadne pekné kopce alebo údolia, všetko je úhľadne rovné. Maximálne sa časť terénu zdvihne a vytvorí schod, ako to všetci poznáme zo starších strategických hier.

Teraz už ale k samotnej hre. Príbeh sa točí okolo smrteľnej a nevyliečiteľnej epidémie, ktorá vypukne v meste Neverwinter. Mesto sa preto rozhodne založiť akadémiu pre hrdinov, na ktorej začnú študovať najlepšie talenty a budúci hrdinovia. Tí majú potom nájsť príčinu tejto epidémie. Ako vidíte, už samotný začiatok je celkom slušne nelogický a podivný. Vrchol nastane, keď celú slávnu akadémiu vyvraždí skupinka goblinov (!!!) a mágov (skôr učnov, kedže ich budete na prvom leveli kosiť jedného po druhom) a vy len ako jeden z mála prežijete. Práve na vás potom spočinie úloha vypátrať, kto, alebo čo, je vlastne za celou touto záhadou.

Príbeh začína veľmi neohrabane a nešikovne, ale postupne sa trochu zlepší a niektoré pasáže vás dokonca celkom chytia za srdce. Hra je však aj napriek tomu veľmi lineárna a jednoduchá. Vaša hlavná úloha bude spočívať v tom, že niekam dobehnete, všetkých vyzabíjate a potom sa buď s niekým porozprávate, alebo niečo zoberiete. Bodka. Subquesty sa nesú v podobnom duchu a občas som mal pocit, ako keby autori použili crtl + c, ctrl + v a potom len pomenili mená hlavných protagonistov. Celej hre chýba taký ten Pocit, ktorý by vás nútil sedieť za monitorom a mlátiť monštrá po hlave. Kto hral BG, vie o čom hovorím. A keď k tomu prirátate jednotvárnosť grafiky, návod na dokonalú nudu je na svete.

Ďalšia vec, ktorá veľmi chýba, je prítomnosť ďalšich členov skupiny (nezabúdajte že hovorím o singleplayeri). Väčšinu hry ste sám, maximálne so svojím magickým zvieratkom či familiarom a najatým pomocníkom (z každého maximálne 1). Interakcia medzi vami a nimi je však na veľmi úbohej úrovni (dokonca ich ani neviete vyzbrojovať), takže je to dosť slabé. Rovnako je veľmi nízka aj umelá inteligencia a oni vám občas budú liezť viac na nervy ako pomáhať.

Hra má však napriek všetkému aj svoje kladné stránky. Jednou z nich sú asi použité pravdilá tretej edície. Osobne sa mi síce viac páčia tie predchádzajúce, ale to je len môj osobný názor. Vývoj vašej postavy bude jedna z vecí, ktorá vás možno donúti celé to hrať. Môžete sa tešiť na veľký počet špeciálnych schopností (niečo ako perky vo Falloute), ktoré sú pre jednotlivé povolania rôzne dostupné, množstvo kúziel, magické predmety a pod.. Asi najväčší klad tejto hry je ale prítomnosť editoru, vďaka ktorému si dokážete nejednu vec napraviť sami. A na internete sú už teraz stovky (tisícky) nových dobrodružstiev a niektorým nesiaha oficiálna kampaň ani po členky. Rovnako sa začali objavovať nové grafické prostredia a modely, takže aj monotónnosť grafiky sa časom zlepší. K tomu ale budete potrebovať rýchle pripojenie na internet a veľa voľného času na sťahovanie, keďže grafika nepatrí práve k malým položkám.

Celkovo teda túto hru nehodnotím úlpne negatívne, ale ak ste fanúšikmi BG, je veľká šanca, že budete poriadne znechutení. Ak sa vám ale páčilo Diablo a zároveň aj BG, možno sa pobavíte..

Obecné rady
(obsah)

Veľkú pozornosť venujte hneď na začiatku tvorbe svojej postavy. Viac ako hocikde inde tu platí, že už od začiatku musíte mať dobre premyslené, za koho chcete hrať a podľa toho investujte body do jednotlivých vlastností.

Možno vám privodím šok, ale v žiadnej z primárnych vlastností by sta na začiatku hry nemali mať viac ako 16 bodov (takému zlodejovi teda úplne postačí Dexterity 16). Prečo? Pretože každý štvrtý level si budete môcť jednu svoju schopnosť zvýšiť o jedna. A tak namiesto toho, aby ste na začiatku hry minuli 3 body (a viac) na zvýšenie o jedna, využijete ich niekde inde a vlastnosť si zvýšite neskôr. Mám to otestované, funguje to perfektne a neskôr v hre to určite oceníte. (moja postava mala na začiatku dex 16 a ku koncu hry to už bolo 26, vďaka magickým predmetom a zvyšovaniu pri prechode na vyšší level)

Väčšina povolaní by mohla investovať nejaké body do Disarm Traps, čo je jedna z mála schopností, ktoré sa vám určite zídu. Dokonca by ste mohli pouvažovať nad investovaním jedného-dvoch levelov do povolanie Rogue, ktorý získava najviac skill pointov, a tie potom vraziť do niektorej zlodejskej schopnosti (disarm traps). Zároveň získate skvelý Sneak Attack a ďalšie dobré schopnosti.

Druhým skvelým povolaním na multi-class je mág, ktorý vám pridá veľa nových, užitočných schopností. Získate vlastné magické zvieratko, schopnosť čarovať a používať magické predmety, jednoduchšie budete veci identifikovať a pod.

Aj keď je hra samotná zameraná HLAVNE na boj, zíde sa vám aj vyššia charisma a prípadne aj schopnosť Persuade. Veľa questov sa dá získať len ak sa vám niekoho podarí presvedčiť a po jeho úspešnom splnení si viete neraz vyžobrať lepšiu odmenu. To ale trochu stráca zmysel ku koncu hry, kedy sa budete aj tak topiť v peniazoch.

Aj keď je pravda všetko, čo som doteraz napísal, vašu pozornosť by mala mať hlavne primárna vlastnosť vašeho charakteru (pri bojovníkoch sila, pri zlodejoch obratnosť, atď.), ktorú by ste mali zvyšovať najviac, až do božích veľkostí :).

Počas samotnej hry využívajte klávesu Tab, ktorá zvýrazní všetky "klikatelné" veci vo vašom okolí. Vďaka nej neprehliadnete žiadnu truhlu a uvidíte nepriateľov aj v úplnej tme.

Je veľmi užitočné mať vždy pri sebe nejakú zbraň, ktorá dáva magický damage (fire, acid, ice, atď.). Takouto zbraňou totiž dokážete rozbiť akékoľvek dvere či truhly, aj také, ktoré sú voči normálnym magickým zbraniam odolné. To neplatí len pri veciach, ktoré sú dôležité z hľadiska príbehu hry.

Ak niekde nájdete predmet, ktorý dáva imunitu voči smrteľným kúzlam (death magic), určite si ho nechajte, neskôr v hre vám bude veľmi užitočný. Veľa mágov vás totiž neskôr dokáže zabiť jediným kúzlom, čo vie dosť nahnevať.

Nebojte sa kupovať si veci od obchodníkov. Vo väčšine hier platí, že je lepšie šetriť peniaze a zbierať veci počas dobrodružstva, ale tu nájdete často tak slabé predmety, že je oveľa lepšie si veci nakúpiť.

Vždy pri sebe noste zásobu najrôznejších prísad a "vecičiek" (napr. Adamantine, Iron Wood, Gargoyle Head, a pod.). Veľa questov je na podobných srandách založených (aj keď nikdy nie je problém tú vec nájsť niekde v okolí) a zároveň, ak ste mág, môžete si na rôznych miestach v hre vyrábať pomocou týchto vecičiek vlastné magické predmety.

Ak nájdete obchodníka, ktorý predáva Bag of Holding, určite ju kúpte (aj keby to boli vaše posledné peniaze). Neuveriteľne vám pomôže pri nosení všetkého toho nákladu. Ak chcete, môžete si kúpiť aj Magic Bagy, ale tie až tak nedoporučujem a ešte k tomu ich dostatok nájdete aj po ceste.

Henchmani
(obsah)

Táto hra sa dá bez väčších problémov prejsť aj bez spoločníka (hlavne ku koncu hry vám bude viac liezť na nervy ako pomáhať), ale aj napriek tomu vám doporučujem nejakého najať. Počas hry vás obdaria dobrými magickými predmetmi (ak budete plniť ich questy - musítwe sa s nimi raz za čas porozprávať) a celá hra je predsa len o niečo lepšia, ak nieste stále sám.

Nezabúdajte, že ak vám kamaráta zabijú, niš hrozné sa nedeje, teleportujte sa späť do chrámu a on tam už na vás bude čakať.

Pre bojovníkov je zrejme najlepšou voľbou Linu alebo Tomi. Linu vás bude liečiť (veľmi užitočné!) a zároveň vie aj slušne bojovať a čarovať. Na druhú stranu Tomi je skvelý so zámkami a pascami a v boji určite oceníte jeho Sneak Attack. Len si dávajte pozor, aby sa na neho nezamerali nepriatelia a on rýchlo a bolestne neumrel.

Mágovia a zlodeji zase ocenia hlavne Daelana alebo Grimgnawa, ktorí su obaja veľmi slušní bojovníci a dokážu absorbovať veľké množstvo damage, zatiaľ čo vy im budete pomáhať z diaľky.

Klerici a druidi sú tak trochu v strede a môžu si vybrať viac-menej kohokoľvek. Skôr ale doporučujem buď Tomiho, alebo nejakého bojovníka.

Čo sa týka mágskych zvieratiek, jasnou voľbou je víla (Fairy), ktorá sa v pohode postará o pasce a tak vám ušetrí nejeden problém. Druidi/rangeri by si zase mali vybrať Pantera, ktorý je zo všetkých zvierat najlepší bojovník a oplýva aj skvelým Sneak Attackom. Celkom dobrý je ešte aj medveď. (na druhú stranu, ak si prezriete obrázky okolo, zistíte, že ja som putoval s obyčajným vlkom -ten Dire Wolf je magicky vyčarovaný-. Bolo to preto, že vlk sa mi jednoducho viac PÁČIL. :) )

Ku koncu hry vám budú "maníci" už zomierať na každom rohu (snáď s výnimkou bojovníkov), a tak vám doporučujem zvážiť možnosť prejsť koniec hry sám. Je to príjemnejšie, ako sa stále vracať do chrámu po kamarátov. Výnimkou je len posledný boj, kde by ste mali ísť plne vybavení.

Ak ste zlodej, určite svojmu pomocníkovi povedzte, aby vám pri otváraní zámkov nepomáhal, lebo je veľmi iritujúce, keď sa ho vy snažíte sústredene vypáčiť a vedľa vás do truhly zúrivo mláti dvojmetrový barbar.

Ak s vami cestuje Linu, v boji vždy dostatočne skoro zakričte, aby vás prišla vyliečiť. Často sa ku vám totiž musí predrať cez hŕby nepriateľov a vy zatiaľ môžete kľudne aj vychladnúť.

Užitočné linky
(obsah)

nwn.bioware.com: oficiálna stránka, ktorá by vám ale mala úplne stačiť, keďže sa z nej viete dostať na všetky potrebné miesta. Spolupracuje tiež so stránkami, ktoré "skladujú" nové mody pre NWN, takže by vám tu nemalo nič chýbať. (eng)

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

november 2018
PUSŠPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD