A teraz niečo pre tých, ktorí slová System Shock 2 v živote nepočuli (zaujímalo by ma, čo tu vlastne takí robia). Hru vidíte z "vlastného pohľadu", vo veľmi peknej a detailnej grafike, ktorá je kupodivu aj celkom rýchla (hlavne na mojej super starej grafickej karte). Väčšina ľudí, ktorí SS2 videli po prvý krát si mysleli, že ide o klasickú doomovku. Vytiahnem samopal a kosím všetko čo príde. Naštastie to nie je celkom pravda, aj keď boje tvoria veľmi dôležitú súčasť celej hry.
To, čo SS2 od strielačiek odlišuje je veľmi silný príbeh, postupný vývoj vašej postavy a nutnosť zapojiť do hry občas aj mozog. Príbeh vám tu osvetľovať nemienim, prišli by ste o kopec srandy, snáď vám bude stačiť, ak vám poviem, že sa točí okolo umelej inteligencie spolu s podivnou rasou alienov, ktorí sa "mierne" vymklia spod kontroly a "trošku" vykántrili vesmírnu loď, na ktorej ste pracovali ako vojak. Nechýba spústa dejových zvratov a prekvapení, ktoré vás stále držia v tej správnej nálade. Zaujímavé je aj to, že ak ma pamäť neklame, tak za celú hru nestretnete žiadneho normálneho (rozumej nezmutovaného, živého) človeka, čo ale vôbec nevadí. Po celej lodi totiž budete nachádzať ich zvukuvé záznamy, ktoré zároveň aj rozprávajú a vysvetľujú, čo sa na palube udialo pred tým, ako ste sa prebudili z kryogenického spánku. Sú vynikajúco nahovorené a bohovsky dotvárajú atmosféru celej hry.
Vývoj vašej postavy je riešený značne neštandardne. Neexistujú žiadne "experience", "levely", ani nič podobné. Vaša postava má nejaké základné vlastnosti, ktoré sa delia na niekoľko skupín: telesné, psionické, technické a vojenské. V každej z nich sa nachádza niekoľko skillov. Počas hry budete nachádzať tzv. Cyber moduly, ktoré potom môžete použiť na špeciálnom termináli, aby ste si zvýšili úroveň daného skillu. Čím vyššiu úroveň máte, tým je prechod drahší, takže sa oplatí porozmýšľať, na čo sa špecializovať. Okrem týchto základných skillov ale ešte môžete získať aj špeciálne schopnosti, ktoré dostanete z iného terminálu. Toto vás nič nestojí, ale v celej hre sú tieto terminály iba štyri.
Mágia je v tejto hre zastúpená psionickými schopnostemi, ktorých je naozaj spústa a zahrnujú aj klasické útočné kúzla, kúzla na manipuláciu s objektami, na vypínanie elektronických zariadení, boostovacie kúzla a veľa iných. Len si vybrať..
Shotgun
Potrebuje: Standard Weapons 3
Typy munície: rifled slugs, anti-personnel pellets
Kapacita zásobníka: 12
Módy streľby: normal (1 strela), burst (3 strely, 2x viac damage ako normal)
Potrebný Maintenance skill: 2
Potrebný Repair skil: 3
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 1): zvýši damage, zníži čas nabíjania
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zníži kickback (spätný zásah)
Assault rifle
Potrebuje: Standard Weapons 6
Typy munície: standard, armor-piercing, anti-personnel
Kapacita zásobníka: 36
Módy streľby: standard, auto (nepretržitá streľba)
Potrebný Maintenance skill: 4
Potrebný Repair skil: 4
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši damage, zníži čas nabíjania
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zvýši kapacitu na 72 nábojov
Statis Field Generator
Potrebuje: Heavy Weapons 3, Strength 3
Typy munície: prisms
Kapacita zásobníka: 12
Módy streľby: normal (použije 4 prismy, paralyzuje 1 nepriateľa) , area (4 prismy, paralyzuje všetkých v oblasti)
Potrebný Maintenance skill: 3
Potrebný Repair skil: 6
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši rýchlosť nábojov o 50%
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zníži spotrebu nábojov o polovicu
Fusion Cannon
Potrebuje: Heavy Weapons 6, Strength 4
Typy munície: prisms
Kapacita zásobníka: 40
Módy streľby: normal (použije 2 prismy) , death (tiež 2 prismy, viac damage, pomalšie strely)
Potrebný Maintenance skill: 3
Potrebný Repair skil: 4
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zvýši kapacitu na 80 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 6): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov na 1
Laser Rapier
Potrebuje: Energy Weapons 4, Agility 3
Typy munície: zbraň na blízko, nepotrebuje náboje
EMP Rifle
Potrebuje: Energy Weapons 6
Typy munície: elektrika (dobíjanie batériami alebo na špeciálnych termináloch)
Kapacita zásobníka: 100 (+ 10 za každý maintenance skill)
Módy streľby: normal (2 náboje), overload (20 nábojov, väčšia damage)
Potrebný Maintenance skill: 6
Potrebný Repair skil: 2
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zvýši kapacitu o 50%
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 5): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov o 50%, zvýši rýchlosť strely
Viral Proliferator
Potrebuje:Research 3, Exotic Weapons 4
Typy munície: worms
Kapacita zásobníka: 8
Módy streľby: human (2 náboje, proti ľuďom), annelid (2 náboje, proti annelidom)
Potrebný Maintenance skill: 4
Potrebný Repair skil: 4
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zvýši kapacitu na 18 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 5): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov na 1
Annelid Launcher
Potrebuje:Research 6, Exotic Weapons 6, Strength 3, Agility 3
Typy munície: worms
Kapacita zásobníka: 8
Módy streľby: human (4 náboje, proti ľuďom), annelid (4 náboje, proti annelidom)
Potrebný Maintenance skill: 4
Potrebný Repair skil: 5
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši damage, zvýši kapacitu na 18 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zvýši rýchlosť strely
Čo by ste určite mali mať aspoň na základnej úrovni sú technické skilly a ovládanie zbraní, pretože v niektorých situáciách sa ich použitiu skoro nedá vyhnúť. Tiež nevadí zainvestovať aj do telesných skillov a dostať ich aspoň na druhú úroveň. (okrem Psi, ak nie ste psionik, je vám na nič)
Dobre si rozmyslite, aké zbrane chcete v hre používať a investujte podľa toho. Skončiť hru s páčidlom by bolo asi trošku obtiažné.
Nemusíte vždycky minúť všetky Cyber moduly, ktoré máte. Niekedy je lepšie nechať si rezervu, nikdy neviete, čo vás čaká za rohom.
Nakláňajte sa spoza rohov. Nielen že je menšia šanca, že vás zbadá kamera, ale budete aj vedieť, čo vás čaká a náležite sa pripraviť. A samozrejme, budete mať výhodu prvého výstrelu.
Používajte správnu muníciu a správnu zbraň. Ku každému nepriateľovi treba pristupovať individuálne, každý má iné slabiny. Určite nepoužívajte armor-piercing proti organickým nepriateľom a anti-personnel proti robotom.
Šetrite muníciu, v hre je jej dosť málo. Ak niekoho môžete "dokončiť" nablízko, tak to urobte, ten jeden náboj sa vám môže neskôr zísť.
Ak sa k nepriateľovi (len k ľudským mutantom!) dokážete priblížiť odzadu a budete mať dosť štastia, zabijete ho jediným úderom nablízko.
Starajte sa o svoje zbrane! Nakúpte si Maintenance Tools a opravujte zbrane skôr, ako sa pokazia. Najhoršie, čo sa vám môže stať je zaseknutá zbraň v ruke a Rumbler na ksichte. Takže pozor!
Pri boji nablízko si nasaďte Swift Boost a prípadne aj Brawn Boost. Vaše údery budú omnoho rýchlejšie a silnejšie, čo určite oceníte.
Ak ste hacker, hackujte strážne veže namiesto toho, aby ste ich ničili. Taká jedna raketometná veža sa v pohode postará aj o väčšiu skupinu nepriateľov.
Pozor na to, že sa nepriatelia respawnujú (obnovujú) a veľmi radi útočia od chrbta. Preto je veľmi dobré počúvať zvuky linúce sa z vašich reprákov, aby ste vedeli, či sa na okolí niekto nenachádza.
Naučte sa aspoň základné hotkeys pre zmenu zbrane a použitie hypa, pretože orientovať sa počas boja v MFD je veeeeeľmi nepraktické a pomalé.