System Shock 2

Článok zverejnený 22.05.2004, autor: Annun (hostinsky[zavinac]annun.sk)

Obsah

Info
Zbrane
Skilly
OS upgrady
Boj

Info

Myslím, že System Shock vám netreba nijak predstavovať. Prvá časť tohto futuristického RPG-čka sa stala obrovským hitom a netreba sa tomu vôbec diviť. Obrovská hrateľnosť, veľmi dobrá grafika, prepracovaný vývoj vašej postavy a veľa ďalších vecí. Všetko toto platí aj pre tento vynikajúci druhý diel. Nič nekazí a veľa vecí zlepšuje.

A teraz niečo pre tých, ktorí slová System Shock 2 v živote nepočuli (zaujímalo by ma, čo tu vlastne takí robia). Hru vidíte z "vlastného pohľadu", vo veľmi peknej a detailnej grafike, ktorá je kupodivu aj celkom rýchla (hlavne na mojej super starej grafickej karte). Väčšina ľudí, ktorí SS2 videli po prvý krát si mysleli, že ide o klasickú doomovku. Vytiahnem samopal a kosím všetko čo príde. Naštastie to nie je celkom pravda, aj keď boje tvoria veľmi dôležitú súčasť celej hry.

To, čo SS2 od strielačiek odlišuje je veľmi silný príbeh, postupný vývoj vašej postavy a nutnosť zapojiť do hry občas aj mozog. Príbeh vám tu osvetľovať nemienim, prišli by ste o kopec srandy, snáď vám bude stačiť, ak vám poviem, že sa točí okolo umelej inteligencie spolu s podivnou rasou alienov, ktorí sa "mierne" vymklia spod kontroly a "trošku" vykántrili vesmírnu loď, na ktorej ste pracovali ako vojak. Nechýba spústa dejových zvratov a prekvapení, ktoré vás stále držia v tej správnej nálade. Zaujímavé je aj to, že ak ma pamäť neklame, tak za celú hru nestretnete žiadneho normálneho (rozumej nezmutovaného, živého) človeka, čo ale vôbec nevadí. Po celej lodi totiž budete nachádzať ich zvukuvé záznamy, ktoré zároveň aj rozprávajú a vysvetľujú, čo sa na palube udialo pred tým, ako ste sa prebudili z kryogenického spánku. Sú vynikajúco nahovorené a bohovsky dotvárajú atmosféru celej hry.

Vývoj vašej postavy je riešený značne neštandardne. Neexistujú žiadne "experience", "levely", ani nič podobné. Vaša postava má nejaké základné vlastnosti, ktoré sa delia na niekoľko skupín: telesné, psionické, technické a vojenské. V každej z nich sa nachádza niekoľko skillov. Počas hry budete nachádzať tzv. Cyber moduly, ktoré potom môžete použiť na špeciálnom termináli, aby ste si zvýšili úroveň daného skillu. Čím vyššiu úroveň máte, tým je prechod drahší, takže sa oplatí porozmýšľať, na čo sa špecializovať. Okrem týchto základných skillov ale ešte môžete získať aj špeciálne schopnosti, ktoré dostanete z iného terminálu. Toto vás nič nestojí, ale v celej hre sú tieto terminály iba štyri.

Mágia je v tejto hre zastúpená psionickými schopnostemi, ktorých je naozaj spústa a zahrnujú aj klasické útočné kúzla, kúzla na manipuláciu s objektami, na vypínanie elektronických zariadení, boostovacie kúzla a veľa iných. Len si vybrať..

Zbrane

Zbrane sa v SS2 delia na 4 základné skupiny: normálne, ťažké, energetické a exotické.
Vo všeobecnosti platí, že proti organickým (živým) nepriateľom sú najlepšie exotické zbrane, proti robotom, cyborgom, vežiam, atď. sú najlepšie energetické zbrane a pri normálnych a ťažkých zbraniach to záleží od typu munície. Teraz si jednotlivé zbrane rozoberieme podrobnejšie.

Štandardné zbrane

Pistol
Potrebuje: Standard Weapons 1
Typy munície: standard, armor-piercing, anti-personnel
Kapacita zásobníka: 12
Módy streľby: normal (1 strela), burst (3 strely, 2x viac damage ako normal)
Potrebný Maintenance skill: 1
Potrebný Repair skil: 1
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 1): zvýši damage, zvýši kapacitu na 24 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zníži čas nabíjania

Shotgun
Potrebuje: Standard Weapons 3
Typy munície: rifled slugs, anti-personnel pellets
Kapacita zásobníka: 12
Módy streľby: normal (1 strela), burst (3 strely, 2x viac damage ako normal)
Potrebný Maintenance skill: 2
Potrebný Repair skil: 3
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 1): zvýši damage, zníži čas nabíjania
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zníži kickback (spätný zásah)

Assault rifle
Potrebuje: Standard Weapons 6
Typy munície: standard, armor-piercing, anti-personnel
Kapacita zásobníka: 36
Módy streľby: standard, auto (nepretržitá streľba)
Potrebný Maintenance skill: 4
Potrebný Repair skil: 4
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši damage, zníži čas nabíjania
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zvýši kapacitu na 72 nábojov

Ťažké zbrane

Grenade launcher
Potrebuje: Heavy Weapons 1
Typy munície: fragmentation grenade, disruption grenade, incendiary grenade (organické ciele), EMP grenade (robotické ciele), proximity grenade
Kapacita zásobníka: 6
Módy streľby: contact (granáty explodujú pri kontakte), bounce (odrážajú sa a buchnú po 3 sekundách)
Potrebný Maintenance skill: 2
Potrebný Repair skil: 2
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 1): zvýši damage, zvýši kapacitu na 9 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zníži čas nabíjania, zrýchli granáty

Statis Field Generator
Potrebuje: Heavy Weapons 3, Strength 3
Typy munície: prisms
Kapacita zásobníka: 12
Módy streľby: normal (použije 4 prismy, paralyzuje 1 nepriateľa) , area (4 prismy, paralyzuje všetkých v oblasti)
Potrebný Maintenance skill: 3
Potrebný Repair skil: 6
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši rýchlosť nábojov o 50%
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zníži spotrebu nábojov o polovicu

Fusion Cannon
Potrebuje: Heavy Weapons 6, Strength 4
Typy munície: prisms
Kapacita zásobníka: 40
Módy streľby: normal (použije 2 prismy) , death (tiež 2 prismy, viac damage, pomalšie strely)
Potrebný Maintenance skill: 3
Potrebný Repair skil: 4
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zvýši kapacitu na 80 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 6): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov na 1

Energetické zbrane

Laser Pistol
Potrebuje: Energy Weapons 1
Typy munície: elektrika (dobíjanie batériami alebo na špeciálnych termináloch)
Kapacita zásobníka: 100 (+ 10 za každý maintenance skill)
Módy streľby: normal (3 náboje), overload (20 nábojov, väčšia damage, dlhšie nabíjanie)
Potrebný Maintenance skill: 2
Potrebný Repair skil: 1
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši damage, zvýši kapacitu o 50%
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov o 33%

Laser Rapier
Potrebuje: Energy Weapons 4, Agility 3
Typy munície: zbraň na blízko, nepotrebuje náboje

EMP Rifle
Potrebuje: Energy Weapons 6
Typy munície: elektrika (dobíjanie batériami alebo na špeciálnych termináloch)
Kapacita zásobníka: 100 (+ 10 za každý maintenance skill)
Módy streľby: normal (2 náboje), overload (20 nábojov, väčšia damage)
Potrebný Maintenance skill: 6
Potrebný Repair skil: 2
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zvýši kapacitu o 50%
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 5): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov o 50%, zvýši rýchlosť strely

Exotické zbrane

Crystal Shard
Potrebuje: Exotic Weapons 1
Typy munície: zbraň na blízko, nepotrebuje náboje

Viral Proliferator
Potrebuje:Research 3, Exotic Weapons 4
Typy munície: worms
Kapacita zásobníka: 8
Módy streľby: human (2 náboje, proti ľuďom), annelid (2 náboje, proti annelidom)
Potrebný Maintenance skill: 4
Potrebný Repair skil: 4
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 3): zvýši damage, zvýši kapacitu na 18 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 5): zvýši damage, zníži spotrebu nábojov na 1

Annelid Launcher
Potrebuje:Research 6, Exotic Weapons 6, Strength 3, Agility 3
Typy munície: worms
Kapacita zásobníka: 8
Módy streľby: human (4 náboje, proti ľuďom), annelid (4 náboje, proti annelidom)
Potrebný Maintenance skill: 4
Potrebný Repair skil: 5
Prvá modifikácia (potrebuje Modify 2): zvýši damage, zvýši kapacitu na 18 nábojov
Druhá modifikácia (potrebuje Modify 4): zvýši damage, zvýši rýchlosť strely

Skilly

Slovo ktoré vládne svetu SS2 je špecializácia. Nesnažte sa byť perfektný vo všetkom, do konca hry to aj tak nemáte šancu zvládnuť. Radšej sa na začiatku rozhodniť, na čo sa budete špecializovať (psionik, hacker, vojak) a držte sa tejto cesty. Samozrejme, základné znalosti z ostatných oblastí tiež nie sú na škodu, ale najviac investujte len do jednej, vami vybratej oblasti.

Čo by ste určite mali mať aspoň na základnej úrovni sú technické skilly a ovládanie zbraní, pretože v niektorých situáciách sa ich použitiu skoro nedá vyhnúť. Tiež nevadí zainvestovať aj do telesných skillov a dostať ich aspoň na druhú úroveň. (okrem Psi, ak nie ste psionik, je vám na nič)

Dobre si rozmyslite, aké zbrane chcete v hre používať a investujte podľa toho. Skončiť hru s páčidlom by bolo asi trošku obtiažné.

Nemusíte vždycky minúť všetky Cyber moduly, ktoré máte. Niekedy je lepšie nechať si rezervu, nikdy neviete, čo vás čaká za rohom.

OS upgrady

Cyber-Assimilation: zdá sa byť super, ale v skutočnosti vás nečaká až toľko bojov s robotmi, ak veže hackujete, tak vám z nich repair device tiež nevypadne, Protocol droidi explodujú, takže tiež nič. Pharmo-friendly je určite lepšia investícia. Alebo replicator expert, potom budete mať hypá aspoň lacnejšie..

Cybernetically Enhanced: definitívna investícia, možnosť nosiť dve implantáty naraz mi často zachránila život a vrelo ju doporučujem. Implantáty vylepšujú veľa rôznych skillov, a spolu s týmto upgradom sa z vás môže stať naozaj silný charakter.

Lethal Weapon, Smasher: pri týchto upgradoch sa musíte rozhodnúť, či boj na blízko naozaj až tak milujete. Pobiehať s laserovým mečom a psionikovať o sto šesť a lá Jedi môže byť cool, ale dobre mierená strela do hlavy vám často ušetrí kopec roboty. Rozhodnutie je ale len na vás.

Naturally Able: rovno na to zabudnite. 8 cyber modulov je veľmi málo a prídete o jeden slot na nejaký omnoho lepší upgrade.

Pharmo-Friendly: veľmi dobrá investícia hlavne pre psionika, ktorý 20% bonus k hypám určite ocení. Pre ostatných to tiež nie je až také zlé, ale dá sa v pohode vyžiť aj bez toho.

Power PSI: burnout sa mi stal 2x v celej hre a dal tak málo damage, že som si to skoro ani nevšimol. Ale ak s ní máte problémy, môžete tu investovať. Osobne ale veľmi neodporúčam.

Sharpshooter: tento upgrade sa vám určite zíde. Bonus k damage je celkom slušný, a ak sa nechystáte do boja zblízka alebo psionicky, tak bude toto pre vás veľmi dobrá investícia.

Spatially Aware: mať už odzačiatku odkrytú mapu v niektorých chvíľach naozaj pomáha (hlavne ak hľadáte replicator alebo upgrade terminál). Len nezabúdajte, že posledné 3 levely sú bez mapy, a preto si tento upgrade vyberte skôr na začiatku ako niekde pred koncom.

Strong Metabolism: úplne vám postačia hypá, radiácia ani toxíny nie sú až také nebezpečné. Ale môže sa vám to zísť ku koncu hry, lebo Annelid Arachnid dá každým úderom toxickú otravu a to už môžete pocítiť.

Tinker: zbytočnosť. Každú zbraň môžete modifikovať maximálne 2x a nestojí to až tak veľa, aby ste si kvôli tomu zapratali jeden slot.

Pack-Rat, Speedy: radšej investujte jeden bod do strength/agility a na toto sa vybodnite.

Tank: Na začiatku hry vám môže dosť pomôcť, ku koncu budete ľutovať, že ste minuli jeden slot. Rozhodnite sa sami.

Security Expert: osobne som si vystačil aj bez toho, ale ak sa neplánujete špecializovať v hackovaní, môže sa vám tento upgrade veľmi hodiť.

Boj

Je dôležité uvedomiť si, že SS2 nie je 3D strielačka. Rýchlo pobehovať a strielať sa vám tu až tak nevyplatí. Omnoho lepšie je potichu sa plížiť, využívať momentu prekvapenia.

Nakláňajte sa spoza rohov. Nielen že je menšia šanca, že vás zbadá kamera, ale budete aj vedieť, čo vás čaká a náležite sa pripraviť. A samozrejme, budete mať výhodu prvého výstrelu.

Používajte správnu muníciu a správnu zbraň. Ku každému nepriateľovi treba pristupovať individuálne, každý má iné slabiny. Určite nepoužívajte armor-piercing proti organickým nepriateľom a anti-personnel proti robotom.

Šetrite muníciu, v hre je jej dosť málo. Ak niekoho môžete "dokončiť" nablízko, tak to urobte, ten jeden náboj sa vám môže neskôr zísť.

Ak sa k nepriateľovi (len k ľudským mutantom!) dokážete priblížiť odzadu a budete mať dosť štastia, zabijete ho jediným úderom nablízko.

Starajte sa o svoje zbrane! Nakúpte si Maintenance Tools a opravujte zbrane skôr, ako sa pokazia. Najhoršie, čo sa vám môže stať je zaseknutá zbraň v ruke a Rumbler na ksichte. Takže pozor!

Pri boji nablízko si nasaďte Swift Boost a prípadne aj Brawn Boost. Vaše údery budú omnoho rýchlejšie a silnejšie, čo určite oceníte.

Ak ste hacker, hackujte strážne veže namiesto toho, aby ste ich ničili. Taká jedna raketometná veža sa v pohode postará aj o väčšiu skupinu nepriateľov.

Pozor na to, že sa nepriatelia respawnujú (obnovujú) a veľmi radi útočia od chrbta. Preto je veľmi dobré počúvať zvuky linúce sa z vašich reprákov, aby ste vedeli, či sa na okolí niekto nenachádza.

Naučte sa aspoň základné hotkeys pre zmenu zbrane a použitie hypa, pretože orientovať sa počas boja v MFD je veeeeeľmi nepraktické a pomalé.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

november 2018
PUSŠPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD