Neverwinter Nights 2

Článok zverejnený 27.11.2006, autor: Silverbow (silverbow[zavinac]pobox.sk)

Intro

Takže tu konečne po dlhej dobe máme nejaký nový RPG titul, čo má, aspoň pri pohľade na to, kto ho stvoril, aj nejaký ten potenciál. Obsidian Entertainment (niekdajšie Black Isle Studios) a BioWare uráčili vypustiť do sveta nasledovníka hry tak populárnej, ako zatracovanej, Neverwinter Nights (ďalej NWN). Starým dobrým, prípadne zlým, NWN sa tu však zaoberať nebudem, takže sa poďme pozrieť na to, čo nové nám ponúka NWN2 v porovnaní s predchodcom.

Šura, ty si kúpil hru so severským prízvuköm!

Vynikajúca úroveň originálnej kampane NWN je priam legendárna.

Nie je NWN ako NWN (2)

Zásadný rozdiel medzi NWN2 a NWN je hneď v tom, že NWN2 používa aktualizované pravidlá Dungeons & Dragons 3.5e. To znamená kopu dosť podstatných rozdielov - máme tu napr. krúžkovú košeľu, preklasifikovanú na ľahkú výzbroj (môžu ju teda nosiť aj zlodeji a bardi (tí druhí dokonca bez postihov na zlyhanie kúzla), nejaké tie nové odbornosti a zručnosti, prepracovaných (a postihnutých) hraničiarov, kopu nových prestížnych povolaní a dokonca aj úplne nové základné povolanie, černokňažníka (warlocka). A rovnako sa už nekumulujú efekty odbornosti Vylepšený kritický zásah (Improved Critical) a ostrých zbraní (tragédia!).

Obávajte sa černokňažníkov!

Objímte svoje používateľské rozhranie!

Ovládanie sa tiež dočkalo zmien, ale nie všetky sú smerom k lepšiemu. Na jednej strane máme menu na rýchle zosielanie kúziel, ktoré je darom z nebies a nesmierne uľahčuje kúzlenie (dokonca si myslím, že tento systém je natoľko geniálny, že by ho mali používať všetky RPG fungujúce na báze D&D pravidiel), 120 chlievikov pre kúzla, zbrane a pod. (quickslotov) namiesto pôvodných 36 (osobne mi to príde až príliš, ale lepšie viac ako menej) a menu pre bojové režimy vpravo dole, ktoré slúži na rýchle a efektívne aktivovanie schopností ako Drtivý útok, Expertíza, Hľadanie alebo Stopovanie. Pri kúzlení sa taktiež automaticky zobrazuje oblasť, ktorá bude kúzlom zasiahnutá, čo je obrovské plus a odpadá tak klasické tipovanie, kam nasmerovať fireball, aby ufritoval to čo chcete a nie vás.

V dnešnom menu - nové menu. Pre rýchle kúzlenie.

Na strane druhej je kamera, ktorá je dosť pomalá (najmä pri rotácii a približovaní) a chaotická, s občasnou tendenciou správať sa ako pevný objekt a zaseknúť sa o strop a pod.. Taktiež hra v porovnaní so svojou predchodkyňou pridáva zbytočný hold&click navyše, ak si chceme nejakú kreatúru alebo objekt pozrieť pekne zblízka, keďže obyčajný pravý klik slúži na výber cieľa. Celé to cielenie je dosť pochybné, síce je to veľmi užitočné pri kúzlení - ak chcete zakúzliť 4x Magickú strelu na Annuna, tak stačí naňho kliknút pravým myšidlom a potom už len v rýchlom zosielaní naklikať kúzla, ktoré chceme, aby Annuna priviedli na druhý svet, prípadne do druhého stavu. Cieľ však zostáva vybraný až pokiaľ neklikneme pravým tlačidlom inde, a tak sa môže stať, že Annun dostane po dávke magických striel od kúzelníka následne kňazovo liečenie (príp. podobné hrôzy). Hra taktiež mimoriadne zákerne skrýva tzv. rozbaľovacie menu, ktoré sa na vás vypľuje pri kliknutí pravým tlačidlom na objekt a podržaní tlačidla. Toto menu je dosť užitočné, keďže sa ním dajú jednak zadávať príkazy pre NPCs (klasickým štýlom stoj, útoč, poď za mnou do krčmy), jednak sa cez neho dá začať rozhovor s NPCs v parte (inak sa to nedá). Mínusom je aj fakt, že mapovanie klávesov sa v hre nastaviť nedá vôbec, a tak musíme žiť s F12 ako skratkou na ukladanie...

Features, schmeatures

Vylepšenia sa dočkali aj iné veci, niektoré podstatné, iné síce irelevantné, ale milé. Konečne máme mapu sveta á la Baldur’s Gate, pomocou ktorej sa dá rýchlo premiestniť z jednej lokácie do druhej. No, až tak rýchle to nie je, keďže hra neoplýva rýchlosťou pri načítavaní lokácií (osobne si myslím, že to ultra-modulárne riešenie je zlé - kto to kedy videl, aby jedno mesto pozostávalo z 3 modulov, a cesta z mestskej časti do inej mestskej časti zahŕňala načítavanie celého modulu?), ale stále to je enormné zlepšenie v porovnaní s NWN1.

Víta vás cestovná kancelária NWN. Vyberte si svoju destináciu.

Inventár je vcelku solídny. Predmety opäť zaberajú už len jedno políčko bez ohľadu na skutočnú veľkosť. Zaujímavé je, že preťaženosť nenastáva pri dosiahnutí maxima, ktoré je postava schopná uniesť, ale pri dosiahnutí cca. 75% z neho. Predmety sa pri vstupe do inventára automatický identifikujú, teda ak má postava dostatočne veľkú hodnotu zručnosti Lore. Oceňovanie v obchodoch už konečne funguje (až príliš dobre, keďže po dosiahnutí určitej úrovne človek kupuje lacnejšie ako predáva, čo teda nie je bohviečo... cheateri radujte sa!). Prilby na hlavách sa nezobrazujú, čo je pekné, lebo koho baví pozerať sa na kúzelníka, čo má na hlave konzervu? Klobúky sú však výnimkou...

Cti inventár svoj i postavu svoju...

Neverwinterskí kovboji?

Nepáči sa mi, že pri prechode na vyššiu úroveň sú všetky odbornosti týkajúce sa Zamerania na zbraň vypísané pod sebou. Submenu a la NWN1 bolo oveľa lepším a prehľadnejším riešením. Ale aspoň sú tam odbornosti rozdelené do podskupín pre ľahšiu orientáciu (bojové, metamagické, vylepšujúce zručnosti). Postavám môžete v rámci ich denníka postáv zadať správanie, a viete tak určiť, či budete ovládať každého (mód bábik (puppet mode)), alebo to necháte na ich AI (ktorá je podstatne lepšia ako v NWN1, snáď okrem druidskej, kde druidi uprednostňujú zvieraciu podobu pred efektívnejšími vecami ako kúzlenie či súbojom na blízko. Našťastie stačí pre nich vypnúť Používanie schopností a je to). Nastaviť sa dá kadečo od toho, ako majú kúzliť až po klasickú vzdialenosť od PC, nie nepodobne Falloutu 2. Takisto sa na denníku postavy zobrazuje božstvo (aj v prípade NPC). Niežeby na tom záležalo, ale poteší to. Horšie je to s portrétmi, lebo hra neobsahuje žiadne a v podstate si viete len vybrať niektorý z nie príliš pekných ksichtov a jeho reálna podoba v hre sa používa ako portrét (áno, to znamená portréty ala socha - nech žije Stoneskin!).

Režimy na hrad!

Božstvá sú božské, portréty pekelne biedne.

Nešetrite krvou, je dobrá ako hnojivo!

Boj je na prvý pohľad dosť neprehľadný, ale to veľmi nevadí. Na rozdiel od NWN1 kde to bolo všetko o súbojoch zbraňami a hrať kúzelníka bolo náročné, NWN2 je zase smerovaná opačne. Kúzelníci a čarodejovia tu absolútne vládnu (okrem lokácii kde sa nedá odpočívať, ale tých veľa nie je). Nepríjemné je, že plošné kúzla automaticky zasiahnu aj všetky truhlice a spol. v cieľovej oblasti a rozbijú ich. No a keď sa truhlica rozbije (či už rozsekaním alebo usmažením), tak sa rozbije aj jedna vec vo vnútri, čo nepoteší.

Máte šajnu čo sa tam deje?

Quara je opäť hrdinkou dňa.

Nohsledi

NPCcka sú v hre celkom dobre prepracované, čo sa charakteru týka, a prekvapujúco sympatické (nie je zvykom, aby som považoval trpaslíka za sympaťáka, ale tu to tak je). Je tu systém vplyvu podobný Star Wars: KoToR, a rozhovory s postavami sú tiež dosť KoToRoidné. Nečakajte teda žiadne super dialógy ala Planescape či Baldur’s Gate, ale v porovnaní s dnešným štandardom sú fajn. Sú tu dokonca aj nejaké tie romance, ale tiež len len v duchu KoToRu. V hre máte (od prvej kapitoly) vlastnú bázu (budem sa opakovať... ako KoToR), pri odchode z ktorej si vždy vyberáte postavy do party (podľa kapitoly 3 alebo 4). Je škoda, že partu nemôžete meniť za jazdy (ako v KoToRe...). Taktiež vám hra dosť často nanúti do party NPCs na určitý quest a pod., čo mne síce nevadilo, ale niektorým sa to bude zdať otravné. Niekedy sa k vám pridajú aj neovládateľní dočasní ľudkovia, ktorých väčšinou treba chrániť.

OK, tak som klamal, občas môžete mať v parte aj 5 NPCs.

Ach, tá romantika - mesiačik svieti, močiar smrdí... alebo cítim trpaslíka?

Tajemství Oslího Ostrova, a. k. a. The Príbeh

Aby som sa vyhol prezradeniu dejových zvratov, tak budem stručný (a už ma bolia ruky od toľkého písania). Na úvod vás privíta tutoriál v podobe dedinskej chlastačky, ktorý odporúčam už len kvôli humoru (a XP). Potom sa niečo stane, a vy sa vydáte na cestu. To nie je veľavravné, čo? Každopádne, príbeh nám začína celkom sympaticky, konečne nezachraňujete svet, bohužiaľ ku koncu to už neplatí. Ale nie je to nejak zlé. V určitom momente sa stanete dokonca pánom/paňou vlastného hradu, ktorý potom môžete rôzne manažovať. Pevnosti boli v BG2 veľmi populárne, tu je to prevedené lepšie a podstatne viac do hĺbky. V príbehu sú aj nejaké zvraty, postavy nepriateľov a spojencov sú celkom dobre vykreslené, a hráč má možnosť zvoliť si viacero ciest na dosiahnutie cieľov. Taktiež je pekné, ako sa na konci v štýle Falloutu dozvedáme o osude ľudí a miest, pričom hráčove činy určujú prípadný koniec. Problémom hry je pocit akejsi nedokončenosti - málo bočných questov, veľa vecí naznačujúcich obsah, ktorý bol evidentne z časových dôvodov nedotiahnutý alebo vystrihnutý. (A taktiež tu je puzzle so svetlami, ktoré je otrasné, nikto ho z inštrukcií nepochopí, a je ešte raz úplne, úplne otrasné. )

Nesmejte sa, aj mocní blackguardi začínajú medzi sliepkami...

I walk alone through burning towns, my sword is in my hand...

V pozadí tajomný hrad v Karpatoch... a hlavne môj!

Camelot! Camelot! Camelot! Je to len model?

Domov, sladký domov...

Obvinený, prosím povstaňte! Súd teraz vynesie verdikt.

Keď to všetko dáme dohromady, vychádza nám, podľa mňa, veľmi dobrá hra, a asi najlepšie RPG od čias Star Wars: KoToR2. Áno, má svoje chyby a pôsobí nedokončene, ale to snáď vyriešia záplaty. Oficiálna kampaň je na rozdiel od NWN1 fakt dobrá. Nástroje pre DMov (Toolset) si nedovolím hodnotiť, keďže som ho neskúšal, ale treba spomenúť, že tu je rovnako ako v NWN1 možnosť tvoriť vlastné moduly a kampane, a teda hra má priam neobmedzený potenciál.

Verdikt - VINNÝ z trestného činu dobrej zábavy - 89%

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

apríl 2024
PUSŠPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD