Eddings David, Edding Leigh: Althalus

Článok zverejnený 02.03.2006, autor: Corwin (epero[zavinac]stonline.sk)

Eddings je u nás už známym autorom v oblasti Fantasy najmä vďaka skvelým sériám Malloreon, či Begariad, v ktorých sa objavuje nezabudnuteľná postava čarodeja Belgarata. Svoje spisovateľské umenie uplatňuje aj v príbehu o Althalovi, ktorý je väčšinou posúvaný dialógmi a dokáže upútať, napriek tomu, že kostra príbehu je dosť vratká. Zápletka je úplne klasická – zlo chce zničiť svet a dobro mu v tom musí zabrániť. Postavy sú dosť jasne definované – kde zlí sú zlí, nejednotní a sebeckí a dobráci, aj keď občas majú pochybnosti, sú proste dobráci, ktorí robia, čo je potrebné. Aj keď je Althalus zlodej a podvodník, nejedná sa o žiadneho antihrdinu v štýle Gemmellovho Svetlonosa, no ide skôr o dobráckeho, šarmantného podvodníka à la Arsene Lupin.

Celkový koncept viac pripomína rozprávku, než niektoré iné, temnejšie fantasy príbehy. Na svoje si neprídu ani milovníci súbojov, či už hrdinských duelov, či bojov obrovských armád. Až na výnimočné strety hlavných postáv dobra a zla sa dej posúva vcelku pokojným tempom. V rámci príbehu sa síce objavia aj vojny, či povstania, no čitateľ ich sleduje z pohľadu hlavných hrdinov, ktorí sú buď v pozícii nezúčastnených divákov, alebo v pozícii generálneho štábu, ktorý rozhoduje, čo sa bude diať; no to, ako sa to deje, už nie je príliš podstatné. Podstatné je plánovanie, príprava a kľúčové momenty, ktoré sú samozrejme detailné, pretože v nich koná niektorá z postáv, na ktoré práve je príbeh celý čas fixovaný.

To, čo som zatiaľ napísal, však neznamená, že sa jedná o zlú knihu. Práve naopak, dej je svojím spôsobom zaujímavý a ak čitateľa zaujme a ak si čitateľ obľúbi postavy, na ktorých charaktery a vzťahy sa dej najmä sústredí, tak si to celé s radosťou vychutná až do finále.

Upozornenie: nasledujúci text obsahuje mierne spoilery.

Althalus: Smaragdová bohyňa
The Redemption of Althalus, Fantasy, 346 strán, 17 kapitol, 2000/2001

Mimo toho, že je Althalus veselý chlapík, ktorý dokáže zaujať svoje okolie pútavými historkami a vtipnými príbehmi, je to tiež potulný zlodej, ktorý sa presúva z miesta na miesto a premiestňuje drahocennosti z rúk iných do rúk svojich. Žije si vcelku bezstarostným životom, pretože je vo svojom obore naozaj dobrý, ale aj vďaka tomu, že sa neho takmer neustále usmieva šťastie a všetko sa mu darí. Spokojný so svojimi úspechmi v divokých krajoch severu sa rozhodne preskúmať civilizované mestá na juhu a obohatiť sa o zlato zmäkčilých boháčov a obchodníkov. No zdá sa, že sa mu šťastie obrátilo chrbtom, tak sa po sérii neúspechov vracia sklamaný a otrávený naspäť do divočiny odpočinúť si do tábora svojho priateľa Nabjora. Tam stretáva muža menom Ghend, ktorý si ho najme, aby za štedrú odmenu ukradol Knihu z Domu na konci sveta. Aj keď Althalovi neposkytne veľa informácií, ten po predošlých neúspechoch ponuku prijíma a vyráža do Kagwheru, kde končí svet. Tam sa bez nejakých problémov dostane do Domu, v ktorom ho však uväzní hovoriaca mačka.

Althalus nedobrovoľne zostáva vyše dvetisíc rokov v Dome na konci sveta, kde žije s mačkou Smaragd, ktorá ho učí – všeobecné vedomosti sveta a tiež čítať z Knihy. Postupne zisťuje, do čoho sa to vlastne zaplietol. Na počiatku stáli bohovia. Deiwos stvoril svet a všetko v ňom. Tento boh – tvorca, je zároveň autorom Knihy, z ktorej sa Althalus učil a vďaka ktorej vie konať isté zázraky. Deiwosov brat, boh Daeva však nesúhlasí so súčasným stavom vecí. Je presvedčený, že tak, ako to bolo predtým, to bolo lepšie, preto sa neustále pokúša zničiť to, čo Deiwos vytvoril. Zabrániť sa mu v tom snaží ich sestra, bohyňa Dweia, ktorá sa stará o to, čo Deiwos vytvoril. Tá si zvolila práve Althala, aby jej pomohol vykonať jej poslanie, ktorým nie je teda nič menšie, než záchrana sveta.

Po storočiach strávených učením by mal byť Althalus dostatočne pripravený, tak sa on aj Dweia – stále v podobe mačky Smaragd – vydávajú do sveta, aby našli tých vyvolených (osudom, nie televíziou), ktorí im majú pomôcť zachrániť svet. Tak ich postupne nachádzajú a do ich malej rodiny vstupujú: mladý arumský bojovník Eliar; kňaz čiernych rób slúžiacich Deiwosovi menom Bhend; Andine – Arya (vládkyňa) Osthosu v Treborei; Leitha – dievčina obdarená schopnosťou čítať myšlienky; a napokon Gher, chlapec – sirota, ktorý má trochu iné nazeranie na svet než ostatní a vďaka tomu občas prichádza s geniálnymi nápadmi, ktoré dokážu ostatní, za pomoci mágie a Dweii zrealizovať. Spoločne sa vracajú do Dweinho domu, do Domu na konci sveta, kde čas aj priestor fungujú inak, než v bežnom svete, aby sa pripravili na to, čo je nevyhnutné.

Althalus: Pevnosť Nesmrteľných
The Redemption of Althalus, Fantasy, 337 strán, 15 kapitol, 2000/2001

Celá prvá kniha bola v podstate o zbieraní zástupcov dobra a ich príprave na spasenie sveta. Avšak, tak, ako má svojich verných dobro, tak má svojich nasledovníkov aj zlo a nastal čas, aby sa oba tábory stretli. Zlo prestavujú nasledovníci boha Daevu. Tak ako Althalus vedie zástancov dobra, tak je vodcom zla Ghend, ktorý kedysi Althala najal na krádež Deiwosovej knihy. Jeho skupinu tvorí rovnako ako Althalovu päť členov, ktorými sú: surový bojovník túžiaci po zabíjaní menom Pekhal; Gelta, krvilačná kráľovná noci; Argan, bývalý kňaz vyobcovaný z cirkvi; Koman, Leithin protiklad, ktorý je tak ako ona schopný čítať myšlienky a napokon Khnom, ktorý je ich dverníkom Daevovho Domu, tak ako Eliar Dweinho – čo im obom umožňuje presúvať sa, kam potrebujú priamo z Domu. Počtom nepriateľov a ich schopnosťami, ako aj existenciou dvoch domov, dvoch táborov a dvoch kníh je pekne zobrazovaná rovnováha dobra a zla.

Schyľuje sa k prvému stretu oboch táborov. Ghendovi ľudia získali armádu, s ktorou pochodujú do Wekti. Je to síce bezvýznamná, pastierska oblasť, no jej dobytím by získali prístup k ďalším strategickým krajom, takže im v tom treba zabrániť. Althalus sa preto vydáva do Arumu, kde si najme všetky tamojšie klany, aby bojovali po jeho boku a vyrážajú do Wekti, pripraviť sa na príchod nepriateľa. Neskôr sa musia presunúť naspäť do domova Andine, na ktorý pochoduje armáda Kanthonu, s ktorým viedli vojnu už dávno predtým. Althalus sa teraz musí spoliehať na schopnosti arumského seržanta Khalora, ktorý za jeho asistencie vedie arumské klany do boja proti odhodlaným nepriateľom, ktorých vedú Pekhal a Gelta.

Althalus: Démon temnoty
The Redemption of Althalus, Fantasy, 344 strán, 15 kapitol, 2000/2001

Ghend skúša získať nejaké body v boji infiltráciou a rozkladom nepriateľa zvnútra. V Perquaine vznikajú náboženské nepokoje. Uctievači Daevu, červené róby, prichádzajú, no neodhaľujú svoje pravé zámery, ale hovoria k ľudu o sociálnych nerovnostiach, kritizujú utláčanie šľachtou aj cirkvou a zbedačený ľud sa k nim ochotne pridáva. Schyľuje sa k rebélii, po ktorej by v prípade úspechu prevzali z rúk ľudu moc do svojej správy práve červené róby vedené Arganom, za výdatnej podpory Komana. Althalus s Bheidom musia použiť rovnakú taktiku, aby ich preľstili a získali ľud na svoju stranu. Preto trochu zamiešajú kartami a založia nový rád Šedých rób pod vedením Bheida. V prípade úspechu ich už čaká len finálne stretnutie Althala s Ghendom, v ktorom nepôjde len o ich životy, ale aj o existencie Daevovej aj Deiwosovej knihy a tým zároveň o naklonenie rovnováhy medzi dobrom a zlom.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

február 2018
PUSŠPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD