Marco Polo - stolová hra

Článok zverejnený 18.03.2006, autor: Yarpen (gimli[zavinac]zoznam.sk)

Sámum vám ženie piesok do tváre. Zahaľujete si tvár a nútite ťavy vašej karavány vstať a pokračovať v ceste. Ťavy ryčia a muži tlmene nadávajú. Pred vami je ďalšie mesto Orientu, ďalšie miesto kde môžete obchodovať a zarobiť. Musíte sa ale ponáhľať. Nie ste na ceste sami. Ďalšie a ďalšie karavány sú za vami a chcú vás predbehnúť, aby predali vzácny tovar skôr ako vy a zarobili. A kdesi tam veľmi, veľmi ďaleko je mesto Daidu. Sídlo mongolského chána Kublaja. Cieľ vašej cesty. Zvýšite hlas a poháňate mužov aj zvieratá. Ťavy ryčia, muži tlmene nadávajú.

Hra Marco Polo je voľne zasadená do 13-teho storočia, keď bratia Mateo, Nikolo a jeho syn Marco podnikli dobrodružnú obchodnú cestu z Benátok cez mongolský chanát, až do jeho hlavného mesta Daidu (dnešný Peking). Ako je však u dizajnéra tejto hry - Reinera Kniziu - zvykom, ide skôr o systém hry, ako o konkrétne reálie. Pán Knizia je totiž pôvodne matematik a tak najskôr vymyslí systém a až potom naň oblečie nejaký pekný kabátik. Tento raz si vybral Orient a treba po pravde povedať, že ten kabátik je z výbornej látky a dobrého strihu. Hracie komponenty sú krikľavo farebné, čo vynikajúco navodzuje atmosféru orientálnych bazárov, plných farieb a vôní.

Hru môžu hrať 2 až 5 hráči. Pričom každý predstavuje jedného obchodníka na ceste do Daidu. Víťazom sa stáva ten, kto má na konci cesty najviac truhiel zlata. Podotýkam, že to nemusí vždy byť ten, kto ako prvý dorazí do cieľa.
Hrací plán predstavuje štylizovaná mapa Orientu s 30-timi políčkami. Ďalej v krabici nájdete 5 farebných ťavičiek na označenie pozície hráča a 55 nádherne farebných kariet. Kariet je 5 typov v piatich farbách. Ide o 4 druhy tovaru (hodváb, korenie, olivový olej, ovocie a vodcov karavány) a každý tovar a vodcovia karaván sa vyskytujú ešte v žltej, zelenej, červenej, modrej a fialovej farbe. Tieto karty sa používajú pri pohybe karaván po hracej ploche. A truhličky so zlatom na určovanie bohatstva postavy.
Na začiatku dostane každý 3 truhličky, 5 kariet a môžeme vyraziť za obchodom.
Hra neobsahuje kocky a tak je pre pohyb dôležité reagovať a predvídať pohyb súperov.
Vo svojom ťahu máte na výber:


  • Pohnúť sa o toľko políčok, na koľko vám stačia karty v ruke, respektíve iba toľko, koľko uznáte za vhodné.
  • Ohlásiť ,,pas" čiže nepohnúť sa vôbec.
  • Ale vždy na konci si vezmete jednu kartu. A máte dve možnosti. Na začiatku hry sa vyloží odkryte 5 kariet a vždy, keď si niekto jednu vezme, počet kariet sa doplní na 5. Takže si buď vezmete jednu z vyložených piatich kariet, alebo ak vám žiadna z nich ,,nepasuje do krámu" risknete to a vezmete si vrchnú kartu z balíčka

Pohyb po hracom pláne je v duchu moderných spoločenských hier. Zabudnite na kocky. My moderní spoločenskí hráči kocky nemáme radi. Kocky sú: ,,Ee-fúj!"
Ak sa chcete posunúť dopredu na nejaké voľné políčko, môžete tak urobiť iba vtedy, ak máte v ruke také karty, aké sú na príslušnom políčku požadované. Môžu to byť 1 až 4 karty jedného druhu tovaru. Alebo jeden či dvaja vodcovia karavány. Iné políčka zasa vyžadujú po jednej karte z každého tovaru a iné zasa karty v určitých farbách. Pohnúť sa pritom môžete o toľko polí, na koľko máte kariet v ruke. Okrem toho v prípade, že jedno, alebo viacero políčok pred vami je už obsadené inou karavánou, jednoducho ho preskočíte a platíte až za nasledujúce voľné políčko. Ak ste teda na konci, stačí zaplatiť tovarom za prvé voľné pole pred prvým hráčom a razom ste na čele. Na konci svojho ťahu si potom vezmete jednu z piatich kariet, ktoré sú odkryté vyložené, alebo vrchnú kartu z balíčka.
Určite vás teraz napadlo, že byť prvým potom nie je veľmi výhodné, lebo ostatní len preskočia políčko za ktoré ste museli ťažko zaplatiť. Ale mýlite sa. Hra totiž obsahuje mechanizmy, ktoré vás budú nútiť ísť stále dopredu. Po hracom pláne je rozložených niekoľko truhličiek so zlatom, ktoré získa iba hráč, ktorý na políčko dorazí ako prvý. Potom už je políčko bez zlata, ale za vstup sa musí platiť tovarom stále.
Okrem toho sú tu ešte mestá Kančou, a finálne Daidu, ktoré umožňujú získať najväčší počet zlata v hre.
Mesto Kančou sa nachádza v strede cesty a má veľký význam z hľadiska získavania zlata. Po odohratí niekoľkých hier musím uznať, že to bol výborný nápad. Už od začiatku hry viete, že v polovici môžete získať veľa zlata a to vás núti neustále napredovať a ,,nesysliť" karty v ruke.
Políčka pred Kančou sú očíslované tak, že Kančou má 6. Najbližšie pole pred Kančou 5 a tak až po 1. Vo chvíli keď ktorýkoľvek hráč vstúpi do Kančou, hra sa na chvíľu zastaví a každý hráč dostane toľko zlata, koľko ukazuje políčko kde práve stojí. Potom sa všetci hráči postavia na mesto Kančou a hra pokračuje ďalej do Daidu, kde je hodnotenie podobné. Takže nie je veľmi taktické zaostávať, pretože ak niekto dorazí do Kančou, či Daidu a vaša karavána ešte nie je na bodovanej pozícii dostanete figu borovú a nie zlato.
Ak ste to vy kto má na konci hry najviac zlata, vyhrali ste.

Marca Pola som doteraz hral v 2, 3 a 4 hráčoch. Každá hra v inom počte je v niečom rozdielna a vyžaduje trošku iné myslenie. Čím viac hráčov hrá, tým viac dopredu musíte myslieť. Ale na druhú stranu zasa neočakávajte nejaké taktické orgie. Hráč ktorý ide pred vami aj tak pohne svojou karavánou práve tak, že vám to nabúra vaše plány. Ale nevadí. V ďalšom kole mu to vrátite. Hra je veľmi svižná. Okrem prvej hry, keď sme sa trochu "rozkukávali", ju dnes dohráme vždy do 30 minút. A to podotýkam, že ju najčastejšie hrávame traja, spolu s manželkou a osem ročnou dcérou. Ak teda nerátam 3 ročného syna, ktorý nám veľmi rád kradne ťavičky, lebo sú v príjemných pastelových farbách :-)

Priznávam, že ako ,,hardcore" hráč stolných hier, som po prečítaní pravidiel pristupoval k Marcovi Polovi dosť skepticky. Ale keď som si uvedomil, že cieľovou skupinou tejto hry nie sú hráči ako ja, ale rodiny s deťmi a menej skúsení hráči. A keď som potom videl, aké potešenie hranie tejto hry spôsobuje mojej dcére a manželke… Dnes, keď si chceme spríjemniť nedeľné poobedie, vytiahneme "ťavičky" a behom popoludnia hodíme 2-3 partičky.

Pravidlá sú jednoduché. Na kartách a hracom pláne nie sú žiadne texty, iba ikony, ktoré po 2-3 hrách dostanete do krvi.
Čo teda dodať na záver. Ak ste doteraz hrali iba Dostihy a sázky, alebo Človeče a chcete skúsiť niečo iné, ale pritom nenáročné. Niečo, čo môžete pokojne zobrať medzi ľudí, čo o hrách nemajú ani šajnu. Napríklad na dovolenku s kamošmi, či známymi s menšími deťmi. Ak máte radi svižné hry, bez prílišného taktizovania, alebo sa chcete iba zabaviť so známymi, ktorým nemáte čas hodinu vysvetľovať pravidlá, skúste Marca Pola. Myslím, že nebudete ľutovať.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

február 2018
PUSŠPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD