Zaklínač Online - rozhovor s autorom

Článok zverejnený 12.03.2007, autor: Sacred (kreion[zavinac]centrum.sk)

V pondelňajší večer si sadám za počítač a zapínam ICQ, aby som urobil malé - veľké interview s vývojárom online hry Zaklínač. Predstavím vám trochu bližšie človeka, ktorého o chvíľu zavalím kopou všakovakých otázok. Vývojár online hry Zaklínač sa volá Jindřich "Gwyn" Kubát, má 25 rokov, pracuje ako vývojár webových aplikácií v Prahe, v spoločnosti BENETA.cz a má rád rpg a stratégiu všetkého druhu. Po krátkom predstavení si s Jindřichom potykáme a ja mu začínam klásť otázky.

Ahoj Jindřich. Predstáv nám trochu online hru Zaklínač. O čom je?

Webová hra Zaklínač je zasadená do fantasy sveta, ktorý vo svojich knihách popísal Andrzej Sapkowski. Snažil som sa preto hru urobiť takú, aby sa atmosférou blížila tomuto svetu. Hráč v hre zastáva pozíciu správcu malého kúska územia v určitom kráľovstve, ktoré je zo sveta Zaklínača. Hráč môže budovať svoje územia, bojovať s inými hráčmi o ďalšie územie, združovať sa s inými hráčmi do kavalérií a kavalérie môžu medzi sebou uzatvárať aliancie, alebo vyhlasovať vojny.

Na akom systéme je založená online hra Zaklínač?

Hra sa odohráva v reálnom čase. Teda žiadne ťahy, žiadne obmedzenia... Systém je postavený na dvojhodinových cykloch, pri ktorých hráč dostane peniaze zo svojich fariem a klesne mu únava armády, aby mohol ďalej útočiť. Je možné využiť aj jednohodinové prepočty, alebo okamžité prepočty, avšak za cenu ekonomických postihov.

Čo pre hranie online stratégie Zaklínač potrebujeme?

Pre hranie hry je potrebný webový prehliadač (odporúčam Firefox) a pár minút času denne.

Čo je cieľom hry?

Zatiaľ je cieľom hry baviť sa. ;) Hra doposiaľ nemala konkrétny cieľ, ktorým by mohol hráč, alebo kavaléria dosiahnuť víťazstvo nad všetkými ostatnými. Preto bol cieľ hry dobývanie iných hráčov (ale aj to dávalo veľkú porciu zábavy). V tomto veku hry plánujem udeľovať hráčom v priebehu hry body, podľa toho ako silný behom hry budú. Na konci veku vyhraje hráč s najväčším počtom bodov. Do budúcna však plánujem trochu veľkolepejší cieľ hry pre celú kavalériu. Ale to je prekvapenie do ďalších vekov.

V predchádzajúcej otázke si spomenul vek. Koľký vek hry teraz prebieha?

Aktuálne bude naštartovaný 4. vek. Po určitom časovom období (posledný vek trval päť mesiacov) sa hra ukončí, najlepší hráči sa uložia do siene slávy a hraje sa odznova. Do nového veku sa však snažím urobiť veľa noviniek a zmien v pravidlách, takže sa hráči nemusia obávať stereotypu.

Možno by čitateľov zaujímalo, kedy sa začína nový vek. Mnoho z nich by si možno hru rado vyskúšalo. Tak kedy začína 4. vek? Je už stanovený pevný termín?

Nový vek by som rád odštartoval 14. februára v stredu o 8:00 ráno.

Teraz trošku k hraniu hry. Aké bojové jednotky tam môžeme nájsť?

Každé kráľovstvo má 6 bojových jednotiek. Boj obecne je hlavným rozdielom od iných webových online hier. Každá bojová jednotka má min. útok, max. útok, životy, obranu, typ útoku (strelný, bodný, sečný....), typ obrany (bez zbroje, ľahká zbroj, ťažká zbroj). Boj prebieha ako súboj medzi 2 druhmi jednotiek a výsledok bitky je určený množstvom bonusov a postihov. Na svoje si prídu ako hráči, ktorí majú radi zložitejšie hry a sami si počítajú najlepšie pomery, tak aj úplní nováčikovia, lebo (aj keď to tak nevyzerá), je boj veľmi intuitívny a ľahký na pochopenie. Naviac tu hraje rolu aj šťastena, takže žiadne počty nikdy nie sú 100% .

Dá sa teda povedať, že boje sú zamerané viac na taktiku ako na to, kto dá väčšie poškodenie?

Hra je samozrejme o taktike. U veľa iných hier jednoducho nakúpite jednotky, zaútočíte a máte výsledok, výhra, alebo prehra. Zaklínač je postavený na systéme podobnom Heroes of Might and Magic, teda záleží na počte jednotiek (a tým aj veľkosť poškodenia), ale i na tom, proti akej jednotke útočíte (strelecké jednotky majú napríklad postih proti unikátnym, unikátne proti taktickým, atď...).

Môžem si hráč svojich bojovníkov vylepšovať? A čo budovy?

Dokonca musí ;). Hra je na vylepšeniach založená. Vylepšovať je možné jednotky, budovy, provinciu. Prakticky o každej veci, ktorú programujem, premýšľam, či by nešla vylepšovať.

Povedal si nám celkom dosť o bojovom systéme. Ale čo tá ekonomickejšia stránka hry? Nezaostáva za svojím bojovým susedom?

Ekonomika v hre je postavená na dvoch pilieroch. Tým prvým je určite bojová korisť, ktorú získavate pri dobytí nejakého hráča. Florény (platobná mena v Zaklínačovi) sa dajú samozrejme získať aj tzv. farmárčením, teda budovaním fariem a škôl (školy násobia zisky z fariem). Budovateľská ekonomika je tak veľmi jednoduchá na pochopenie (stačí budovať 2 základné budovy), ale efektívna. V novom veku bude táto stránka ešte viac posilnená.

Budú môcť hráči nájsť v hre aj politickejšiu stránku veci?

Politika je v hre zastúpená vedením kavalérie. Pokiaľ chce hráč tráviť v hre viac času, môže si založiť vlastné zoskupenie hráčov, tzv. kavalériu. Kavalérie medzi sebou môžu dohadovať pakty o neútočení, alebo si vyhlasovať vojny. Zisk z útoku je potom dvojnásobný, takže je o čo stáť. V minulom veku boli v hre dve kráľovstvá (Teméria a Nilfgaard - pozn. red.), ktoré medzi sebou veľmi často bojovali. V novom veku pribudne ďalšie kráľovstvo a do budúcna sa politika iste prevedie aj do vyšších kruhov (králi, poradcovia atď...) Rád by som však v hre zachoval veľkú dávku samostatnosti, ktorú hráč má.

Ako vznikla myšlienka túto hru urobiť?

Kedysi som hrával iné online hry, ale po čase ma každá prestala baviť. Každý vek bol o tom istom s inými parametrami. V Zaklínačovi by som rád každý vek urobil úplne iný, aby hra neupadala do stereotypu.

Ako dlho už zaklínača vyvíjaš?

Zaklínača programujem niečo cez 2 roky. A dúfam, že mi zápal ešte pár rokov vydrží. ;-)

Plánuješ v budúcnosti urobiť dvojjazyčného zaklínača (podpora slovenčiny a češtiny)?

Do budúcna toto určite plánujem. Rád by som tiež rozšíril hru aj do rodnej zeme autora námetu, teda do Poľska.

Je zaklínač úplne zdarma?

Úplne. A dúfam, že vždy bude. Na prevádzku si hra zarába reklamou a v poslednej dobe aj dobrovoľnými príspevkami.

Aký je tvoj "zaklínačský" sen? ;)

Aby sa ľudia bavili :). To bol hlavný motív, prečo som do toho šiel. Ďalší cieľ bol, naučiť sa pracovať s technológiami, ktoré v tej dobe boli beta verzie (dnes stable PHP5, PHP5, PostgreSql 8.1). To sa mi aj podarilo.

Ďakujem za rozhovor.

Online hru Zaklínač som mal možnosť vyskúšať na vlastnej koži počas piatich mesiacov a nemôžem o nej povedať zlého slova. Hra ma, ako fanúšika bielovlasého zaklínača Geralta, chytila a už nepustila. Vynikajúci systém hry a množstvo ľudí, ktorý majú zaklínača rovnako radi, bezpochyby zaručilo päť mesiacov dobrej zábavy, pri ktorej som spoznal mnoho nových kamarátov. Komunita zaklínača mi miestami pripadala ako taká veľká rodina o počte 1049 registrovaných hráčov. ;) Taktiež som mal možnosť ako jeden z mála testerov nového veku, ktorý zanedlho odštartuje, vyskúšať novinky, ktoré boli do nového veku hry dlho pripravované a môžem povedať, že je sa na čo tešiť ako pre starých hráčov, tak pre nováčikov ktorý si hru zamilujú. Nemôžem nič iné, ako hru odporučiť.

Ak si chcete online hru Zaklínač vyskúšať, kliknite tu: http://zaklinac.cz

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

máj 2018
PUSŠPSN
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD