Zaklínač

Článok zverejnený 18.12.2007, autor: Sacred (kreion[zavinac]centrum.sk)

Počas uplynulých dvoch rokov som vás, milí čitatelia, informoval článkami o vývoji hry Zaklínač, vytváranej na základe kníh špičkového autora slovanskej fantasy Andrzeja Sapkowského. To, na čo mnohí jeho čitatelia, ale aj hráči počítačových RPG hier (role-playing game) čakali, je tu. Po sérii odkladov sa firma CD Projekt Red (vývojári hry) konečne dohodla s vydavateľskou firmou Atari na definitívnom termíne vydania a to 26.10.2007 pre Európu a 29.10.2007 pre hráčov za veľkou mlákou. Ako to vyzeralo? Zberateľská edícia hry Zaklínač, ktorá bola do predpredaja uvedená v lete tohto roku, sa v predobjednávkach rozpredala v Česku za 22 hodín! Čo sa týka predajnosti hier v Česku, v rebríčku predajnosti za mesiac október sa umiestnila obyčajná verzia hry na 1. mieste a zberateľská edícia Zaklínača na mieste 3. A to stihli za prvých päť dní predaja.

Zatiaľ čo väčšina hráčov čakala na dátum vydania 26.10. aby si hru kúpila, pár šťastlivcov si hru mohlo kúpiť už o dva dni skôr ako bolo oficiálne vydanie, v predajni Brloh v Bratislavskom Poluse. Každý, kto si prišiel ten deň hru kúpiť, mal šancu získať aj niečo z množstva darčekových predmetov - zaklínačské medailóny, dýky, plagáty so zaklínačom, vreckové nožíky a ako čerešnička, jeden úplne skvelý, 100 cm dlhý zaklínačský meč. Šťastný ten slováčisko, čo ho vyhral.

Čo dodať, mohli byť snáď výsledky tvrdej práce varšavskej firmy CD Projekt RED lepšie, ako takýto vysoký záujem o hru? Splnila hra očakávania hráčov? To vám priblížim v tejto „megarecenzii“ na hru Zaklínač.

Ľudia Sapkowského znalí, neznalí a recenzie

Áno, aj takto by sa dal nazvať úvod do mojej recenzie. Ide tu o to, že vopred priznávam, že Sapkowského ako autora milujem a nedám naň dopustiť. Preto sa po celý článok budete stretávať určite s mierou neobjektívnosti hodnotenia. Už je to raz tak, že ľudia, ktorí Sapkowského tvorbu majú radi a zahrali si hru, majú sklon aj cez kopu chýb v nej vidieť iba to najlepšie. Dôvod je prostý, takýto ľudia ju hodnotia viac z hľadiska príbehu. Stačí, ak si pozriete recenziu na portáli sector.sk či GameTRANCE.pl, kde hre dal autor recenzie 9/10 bodov. Veľkou škodou v anglicky hovoriacich krajinách je aj to, že doteraz bola do angličtiny preložená len prvá poviedková kniha A. Sapkowského ktorá sa po anglicky nazýva Last wish (posledné prianie). Mňa osobne by parádne nahnevalo, keby mi niekto vyzradil to, čo sa stane v Zaklínačskej pentalógii a preto by som hru neodporúčal hrať nikomu, kto sa ešte nedočítal konca kníh Zaklínač, aby si tak neubral z pôžitku. V hre sa ozaj vyzradí mnoho z kníh.

Svet zaklínača

„Vskutku, pravím vám, nyní nadchází věk meče a sekyry, věk vlčí.
Nadchází čas Bíle Zimy a Bíleho Světla, čas Šílenství a Nenávisti;
Tedd Deireádh – Čas Konce.
Svět zahyne v mrazu a neobrodí se, než východem nového slunce.“

Věštba Ithlinne Aegli aep Aevenien

Hra Zaklínač (angl. The Witcher, pol. Wiedźmin) je zasadená do sveta, ktorý vytvoril obľúbený poľský autor fantasy Andrzej Sapkowski. Dostanete sa do úlohy zaklínača Geralta, príslušníka starého bratstva zaklínačov, ktorí sa cvičia a sídlia v pevnosti Kaer Morhen (čítaj Kér Moren). Zaklínač je taký profesionálny zabijak netvorov za peniaze (vlkolaci, upíry, mantichory, vyje, kikimory, ghúlovia, atď.), ale aby sa takým zabijakom mohol stať, musí prekonať mutáciu, kde sa mladým zaklínačom podajú rôzne mutagénne elixíry, po ktorých sa im spomalí tlkot srdca, zrýchlia sa reflexy a zmyslové vnímanie, stanú sa odolní proti jedom a na záver to hlavné, oči sa im zmenia tak, že vyzerajú ako mačacie (umožňuje im to vidieť lepšie v tme). Každý takýto zaklínač dostane strieborný meč na zabíjanie netvorov a strieborný medailón, ktorý ho chvením varuje pred nebezpečenstvom. Zabiť netvora ale nie je ľahké a preto má zaklínač elixíry, ktoré ho ešte trošku modifikujú, aby nedošiel pri boji úrazu.

Geraltov svet je veľmi prehnitý, a až nápadito sa podobá tomu nášmu. Rasové problémy, korupcia, vojny, ľudská neochota, peniaze a sex. Aj otvorením týchto „neTolkienovských tém“ vo fantasy si získal Sapkowski u nás obľubu. V podstate urobil vo svojich dvoch poviedkových knihách a románovej pentalógii Wiedźmin to, čo robil Sofokles, či Shakespeare. Rovnako ako oni, i Sapkowski nastavil zrkadlo dobe v ktorej žijeme. Tým ich ale nechcem porovnávať, predsa len, Sapkowski nepíše drámu.

Svet Zaklínača je taktiež obrovský, ale dej kníh sa orientuje na severné kráľovstvá, ktoré tvoria akýsi spolok (niečo ako západná a severná Európa, čo sa týka podnebia a polohy kráľovstiev) bojujúcich proti veľkému cisárstvu Nilfgaard, ktoré sa na tieto kráľovstvá tlačí z juhu ako veľká mocnosť (Nilfgaard je, čo sa týka polohy a podnebia, skôr takým Španielskom a severnou Afrikou).

Teraz, keď už máte trocha obraz o tom, v akom svete sa to odohráva, pustime sa do samotnej hry.

Dej hry

„Typický zaklínač. Chcípne si, oživne, pět let ho nikdo nevidí a pak se příde ptát, esli sa daco nestalo.“
Zoltan Chivay

Týmito slovami vás v hre počastuje jeden z Geraltových priateľov, trpaslík Zoltan Chivay a veru, pekne vystihne čas, v ktorom sa hra odohráva. Dej hry je zasadený do doby päť rokov po Geraltovej smrti pri pogrome v Rivii. Geralt sa nejakým zázrakom ocitne po piatich rokoch v lesoch pri Kaer Morhen. V animačke bezcieľne uteká lesmi, až odpadne vyčerpaním. Nič ale nie je stratené, lebo po jeho stopách idú dvaja zaklínači Vesemir a Eskel. Tí ho nájdu vyčerpaného, naložia ho na voz a hor sa na hradište Kaer Morhen. Tam začína hra samotná. Hradište napadne organizácia, ktorá si hovorí Salamandra a proti ktorej budete bojovať celú hru. Organizácii šéfuje zerikánsky mág Azar Javed, jeho pravou rukou je agent a vrah v jednej osobe, ktorý si hovorí Magister. Tí, čo čítali knihu, si určite spomínajú na zabijaka Ralfa Blundena zvaného Profesor (Čas opovržení) - tak presne vernou kópiu tohto človeka je Magister. Títo dvaja, Azar Javed a Magister, napadnú aj s rádovými žoldniermi Salamandry Kaer Morhen za účelom získania zaklínačských tajomstiev. Vy, v úlohe Geralta, sa im postavíte na odpor spolu so zaklínačmi Vesemirom, Eskelom, Lambertom, Leom a čarodejnicou Triss Ranuncul. Počas boja sa vám budú objavovať okná s tutoriálom, kde vám vysvetlia čo a ako.

Cez všetku snahu o ochranu zaklínačských tajomstiev, sa ich Azarovi a Magistrovi podarí ukradnúť a tu nám začína samotný príbeh a končí prológ hry. Každý zo zaklínačov a čarodejnica sa vydajú do iného kráľovstva zistiť niečo o Salamandre. Vás pošlú do Temerie, čím sa vlastne začína kapitola prvá. Zvyšok už bude len a len na vás. Čaká vás veľké množstvo rôznorodých lokácií, výborne premyslených a hlbokých postáv, humorné i tragické dialógy a veľa ďalšieho.

Prvky hry a hrania

„Iron Kinslayer Sword: Damage Piercing 3-5, Fire Damage 1-2, Acid Damage 2-3, Parry +2“

Tak niečo takéto v hre nenájdete. Zabudnite na zbrane pridávajúce Fire Damage +20, brnenia, ktoré vám dávajú kdejaké kúzla a vlastnosti v štýle D&D (nič proti). Zaklínač je osobitou hrou v žánri RPG, ktorá má osobitý štýl boja, inventár a vývoj postavy. Dokonca aj odlišný repertoár nepriateľov je novinkou v RPG.

Hra

Hra sa odohráva v uzatvorenom svete, čo je opakom otvorených svetov ako ich nájdete v Oblivione, Gothicu, či Sacred. Klasickým príkladom uzatvoreného sveta sú hry Neverwinter Nights, Baldur‘s Gate alebo Star Wars: KoTOR. Ale ani tu sa Zaklínač nedá porovnať priamo so svetom týchto hier a vytvára osobitý žáner. V celej hre, ktorú predstavuje približne 100 hodín hrania, je len 16 lokácii (krypty, kanalizácie a hrobky neboli započítané). Lokácie sú ale pomerne veľké a ani raz som nemal pocit, žeby bol svet malý.

Hra predvádza aj ďalšiu novotinu v RPG a to skvelú interakciu s prostredím. Ľudia na vás reagujú, keď idete okolo nich pokrikujú „Zaklínač, schovejte ženy!“ alebo „Zaklínač, to nám byl zasraný čert dlužen.“ Nájdu sa ale aj dámy, ktoré sa vás spýtajú „Ty meče asi nemáš jen pro parádu, co?“. Dámy povoľnejších mravov, stojace na každom rohu po vás pokrikujú „Nechceš si zašukat?“. Jednoducho interakcia medzi hráčskou postavou a NPC je skvelá. Rovnako ale prebieha aj vnútorná interakcia medzi NPC. Ľudia sa medzi sebou rozprávajú a niekedy je to dosť zábavné si to vypočuť. Hrdlorezi debatujú o prostitútkach, ktoré im nezaplatili, vojaci o nízkom plate, hostia v krčme o situácii v krajine. Čo ma ale úplne prekvapilo, bola situácia, keď začalo pršať. Všetci obyvatelia sa začali skrývať pod strechy, dokonca aj psi, jediný kto chodil po daždi, boli vojaci na hliadkach, ktorí to komentovali slovami „A chčije a chčije.“ alebo „Lije jak z konve.“ Ženy začali počas búrky nadávať, že im zmokne prádlo. Jednoducho taký malý skutočný svet. Keď padla noc, ľudia sa začali vytrácať a postupne sa rozsvecovali domčeky a lampáše pri dverách. A vyliezali potvory. Túlať sa v noci je ešte aj v meste nebezpečné, v temných uličkách na vás skočí fledder, čo je taký nižší upír a miestami číhajú aj vrahovia Salamandry.

Príšery, všade samé príšery!

Keď ide o príšery, môže sa zaklínač pýšiť ich dosť veľkou paletou. Bežnými protivníkmi budú Bluedzogri, Topivci, Utopenci, Echinopsi, Archespory, Ghúlovia, Alghúlovia, Nekrofágovia, Gravierovia a Fledderi. Menej bežnými protivníkmi budú Bruxy, Alpy, Garkaini, Zeugl, Baziliškovia, Kurolíškovia, Mutanti a Kikimory. Zaklínač ale nie je hrou, ktorú tvorí nekonečné sekanie nepriateľov. Odhadom tak dve tretiny herného času zaberie riešenie úloh, príprava elixírov a kdejaké iné, mimobojové aktivity. Ale nebojte, to neznamená, že bojovať nebudete, ako som už spomínal, hru tvorí okolo 100 hodín hracieho času.

Na nebezpečenstvo v hre vás upozorní medailón, ktorý sa začne chvieť ak je niekde v okolí príšera. Medailón si môžete rovnako „naladiť“ počas meditácie aj na mágiu a vyhľadávanie „miest moci“. Na miestach moci môžete previesť, rituály ktoré vám buď posilnia kúzla, alebo život.

Elixíry, oleje a petardy

„Dve dávky vitriolu, jeden rebis a kvalitný alkohol.“

Jedinečným zážitkom v hre sú elixíry. Počas celej hry budete získavať receptúry na všakovaké elixíry, pričom jeden vám zvýši životy, druhý zas ich regeneráciu a tretí otrávi tú vašu krv jedom smrteľným pre všetkých, ktorí by sa jej chceli napiť. Elixírov je v hre 21 a sú veľmi dôležité, no netreba to s nimi preháňať. Každý elixír vám pridá nejaké body toxicity, pričom maximálna toxicita je 100 a pri takejto toxicite prichádza exitus vášho hrdinu. Už pri presiahnutí toxicity 50 vám začne hlasno tĺcť srdce a na obrazovke objavovať červené škvrny. Ale nič nie je stratené, situáciu vyrieši elixír Biely med, ktorý vám zníži toxicitu na 0, ale zároveň zruší aj priaznivé účinky elixírov.

Ďalšou osobitou kategóriou sú oleje a petardy. Rovnako ako na elixíry, budete počas hry dostávať aj receptúry na oleje a petardy. Olejmi si môžete potrieť čepeľ meča a tým dočasne zvýšiť zranenia pôsobené insektoidom, preľudom, upírom, atď., či zvýšiť pôsobenú bolesť. Petardy zas omráčia, vydesia, alebo zrania všetkých protivníkov v okolí.

Ingrediencie môžete získavať z tiel netvorov, rastlín, alebo si ich kúpiť u alchymistu. Je ich ozaj hojne a dosiaľ som počas hrania netrpel ich nedostatkom.

Boj a zbrane

„Polpirueta, paráda, sek, salto, úhyb a sek.“

Boje sú tiež jedinečné, rovnako ako celá hra. Po prvý raz sa môžete stretnúť s akýmsi hybridom medzi klasickým hack´n´slash a pokusom o viac realistický boj (napr. Gothic). Stačí kliknúť na protivníka raz a Geralt sám prevedie bojovú sekvenciu, pozostávajúcu z niekoľkých úderov. Keď sekvenciu dokončí a nepriateľovi ostávajú ešte stále nejaké životy, stačí opäť len kliknúť a zaklínač predvedie inú sekvenciu úderov a protivníka dorazí. Pri boji si môžete pomôcť aj znameniami, čo sú akési kúzla a nimi protivníka omráčiť alebo zraziť k zemi. V oboch prípadoch stačí potom už len kliknúť jedenkrát tlačidlom myši na nepriateľa a Geralt ho priam filmovo dorazí, utne mu hlavu, pretne ho v polovicu, podreže mu šľachy na chrbte a krčnú tepnu a tak ďalej, a tak ďalej. Je to vizuálne veľmi úchvatné.

V hre budete bojovať strieborným a železným zaklínačským mečom. Pri každom z mečov si môžete prepínať medzi troma rôznymi štýlmi boja a to „silným“, na robustných a menej rýchlych protivníkov, „rýchlym“ na slabších a obratných protivníkov a „skupinovým“ na väčšie skupinky nepriateľov. K dispozícii budete mať aj iné zbrane ako dýky, cepy, obušky, sekery a meče. Poväčšine sa s nimi ale nedá bojovať zaklínačským štýlom, takže ich veľmi nevyužijete. Luky a kuše používať nebudete a ani sa k nim nedostanete a to z jedného prostého dôvodu - Geralt je šermiar, ktorý sa odmalička, ako všetci zaklínači, učil boju s mečom a preto by mu bol luk na nič. Ak sa vám podarí dať počas hrania dokopy tri runy alebo meteority, bude vám z nich môcť šikovnejší kováč ukuť meč, ktorý vám buď pridá pri boji väčšie šance na oslepenie, podpálenie či krvácanie protivníka, alebo zvýši spôsobené zranenie.

Kúzla a mágia

„Lumos! Lumos...prečo ten mizerný prútik nesvieti?“

Uf, tak presne taká situácia sa Geraltovi nemôže stať. Prvým dôvodom je, že on vlastne kúzla neovláda. Ovláda len znamenia, čo sú vlastne skôr telekinetické schopnosti, ako schopnosti vrhať na nepriateľov blesky a chodiť po vodnej hladine a lá Ježiš. Znamenia sa naučíte v tzv. kruhoch živlov počas hrania.

Zaklínač ovláda týchto päť znamení:
Aard - telekinetický výboj, ktorý zrazí k zemi protivníkov a môže ich aj omráčiť či ozbrojiť.
Igni - vyšle ohnivú guľu, ktorá zraní a podpáli protivníkov.
Yrden - Geralt do okolia vyšle vlnu, ktorá môže spôsobiť u nepriateľov bolesť, omráčiť, oslepiť alebo ich spomaliť
Quen - obklopí Geralta ochranným štítom, ktorý na istú dobu pohltí všetky zranenia a môže protivníkov aj zraňovať
Axia - telekinetická vlna, ktorá spôsobí u nepriateľov strach, alebo ich dočasne obráti na vašu stranu a budú bojovať po vašom boku.

Vývoj postavy

„Kde len dám tie ťažko získané talenty?“

Za každú splnenú úlohu a zabitú postavu dostane náš Geralt nejaké tie skúsenosti. Keď dosiahnete určitý počet skúseností, príde aj vyššia úroveň. Pri každej novej úrovni dostanete niekoľko talentov. Talenty sú body, za ktoré si kupujete nové schopnosti. Môžete získať nasledujúce druhy talentov:

Do úrovne 15 len bronzové talenty. Možno s nimi vylepšovať prvé dve úrovne charakteristík postavy.
Od úrovne 15-30 pribudnú k bronzovým aj strieborné talenty. Môžete s nimi vylepšovať pokročilé charakteristiky postavy a to tretiu a štvrtú úroveň
Od úrovne 30 sú k dispozícii okrem bronzových a strieborných aj talenty zlaté. Týmito talentami rozvíjate piatu úroveň charakteristík postavy.

Pozor, nikdy sa vám nepodarí vylepšiť všetky vlastnosti a preto starostlivo uvažujte kde tieto talenty investujete.

Charakteristiky postavy, ktoré je možné rozvíjať, sú nasledujúce:

Vlastnosti: sila, obratnosť, výdrž a inteligencia. V každej z vlastností máte k dispozícii 18 schopností, ktoré si môžete kúpiť.
Znamenia: Aard, Igni, Yrden, Axie, Quen. Rovnako aj tu nájdete 18 schopností, ktoré vám zvýšia účinnosť a efekty znamení.
Strieborný meč: silný, rýchly a skupinový štýl boja. V každom štýle môžete investovať talenty až do 12 schopností.
Oceľový meč: rovnako ako pri striebornom: silný, rýchly a skupinový štýl boja. V každom štýle môžete investovať talenty až do 12 schopností.

Zvláštnosťou je, že všetky schopnosti fungujú pasívne a nie je ich nutné nijako obnovovať. Hranie je o to jednoduchšie. Niektoré schopnosti sa ale nedajú kúpiť za talenty a aby ste ich získali, musíte vypiť tzv. mutagénny elixír, ktorý sa vyrába zo špeciálnych ingrediencií netvorov.

Meditovať, meditovať a opäť meditovať

Rozdeľovanie, vyrábanie elixírov, petárd, olejov či načerpanie síl, to všetko sa deje počas meditácie. Meditovať môžete len pri zapálenom ohni, alebo v krčmách. Počas meditácie vám klesá toxicita, opilosť a stúpa život spolu s energiou. Meditovať môžete 1-24 hodín, pričom výroba elixírov, alebo rozdelenie talentov vám pridá ešte po jednej povinnej hodine meditácie. Deň v Zaklínačovi, ako ste mohli postrehnúť, je rozdelený na 24 hodín. S dňom i nocou sa vám v hre budú objavovať aj rôzne príšery. Slnka sa väčšina príšer bojí a preto čakajú kým padne noc a pod jej kabátcom budú môcť povyliezať. Noci sú jednoducho nebezpečné a obyčajný smrteľník by sa po nich nemal túlať, lenže náš Geralt je zaklínač a preto sa práve po večeroch túlať bude.

Sex, alkohol, nadávky a hazard

Hazard v hre zastupujú dve zložky. Prvou je hra kockami. V tejto hre môžete prehrať/vyhrať ozaj veľké peniaze. Kocky si môžete zahrať väčšinou s návštevníkmi hostincov, ale nájdu sa aj výnimky. Druhou zložkou hazardu je box. Stačí ak prídete do hostinca a idete za zvukom bitky. Tu zbadáte kruh mužov, ktorí sledujú dvoch boxerov dávajúcich si navzájom na ústa. Môžete vyzvať niektorého z nich a staviť nejaké peniaze na to, že vyhrajete vy. Potom už len stačí toho druhého uspať sladkým pravým hákom.

Sexu je hra plná. Či sa jedná o prostitútky postávajúce na rohoch a s ktorými za nejaké peniaze môžete stráviť príjemné chvíľky, alebo o sex s dryádou v druidskom hájiku, ide stále o to isté. Chvíľky slasti prekrýva šikovne kartička nahej dámy ktorá sa s vami v posteli práve nachádza.

Nadávok je v hre požehnane, kurev, prdelí a sraček je tam toľko, že v tomto dokázala hra predčiť aj knihu, a to je už čo povedať. Už len z tohto dôvodu hru neodporúčam kupovať malým deťom pod stromček... i keď som sa tak pred týždňom v školských šatniach započúval do rozhovoru tercie (12-13 rokov) a musím povedať, že hra je po stránke nadávok i debát o sexe dosť slabým odvarom proti rečiam ktoré viedli tie detská.

Alkohol vie často zamotať Geraltovi hlavu. V hre môžete chľastať všeličo, cez pivá, vína až po tvrdý alkohol. Ak ste toho vypili priveľa, tak sa pripravte na znaky opitosti. Zaklínač sa začne potácať, ledva chodiť a vidieť dvojmo. Vtedy je najlepšie mať pri sebe elixír, ktorý sa trocha paradoxne nazýva Ženské slzy. Ten vypijete a opitosť je preč. Ak elixír nemáte, nezostáva nič iné, než si pospať a vytriezvieť.

Dabing

„Já jsu trpajzlík Zoltan Chivay, čo ma nepoznávaš Geralte?“

Dabing hry je český, čo je fakt ktorý by mal dojem z hry zlepšiť. Ale aká je pravda? Prvým problémom je nedokonalé otváranie úst pri rozhovoroch. Niekedy to ozaj vyzerá v hre ako v zle nadabovanom filme. Snáď každý si všimne, ako zle sa otvárajú ústa postavám keď rozprávajú. To je problém, ktorý je najväčšou čiernou stránkou hry. Ozaj sa s tým mohli vývojári trocha viac vyhrať, veď rozhovory tvoria veľkú časť hry. Ďalej je to trocha...hmm...chraptivý a sikotavý hlas Geralta, na ktorý si treba zvyknúť. Dabing postáv ako Vesemir, Lambert, Eskel, Marigold, Zoltan Chivay, Vivaldi, Foltest, Triss Ranuncul a Shani je veľmi dobrý, ale tu to asi končí. Veľkú časť postáv hlavných, ako Siegfried, Šémek, Mikul a veľa vedľajších postáv dabuje jediná osoba, čo mi trocha prekážalo. To, že sa stretnete so starenkou, ktorú nadabovala nejaká mladá žena, nekomentujem. Malým mínusom českého a poľského dabingu je, že sa z neho len ťažko dal urobiť dabing anglický. Teraz nenarážam na to, žeby sa ich dabing robil z nášho (českého), ale len ťažko ide preložiť moraváčtina, ktorú pán Komárek použil ako reč niektorých trpaslíkov, do anglického jazyka a preto aj hra stráca v anglickej verzii trocha na kúzle ktoré z kníh a aj hry máme my, Slováci a Česi.

Grafika a hardwarové nároky

„Ach, to nekonečné načítavanie!“

Grafika v hre je ozaj skvelá a to aj na nižších detailoch. Vďaka staršiemu, no modifikovanému Aurora Engine od Bioware je hra vizuálne na dobrej úrovni aj na veľmi nízkych detailoch. Nevravím že je nejako úžasné hrať hru na nízkych detailoch, ale ak to porovnám trebárs s hrami ako Oblivion, Gothic3, Neverwinter Nights 2 a ich nízkymi detailami, tak je Zaklínač ešte veľmi super. Na vysokých detailoch si môžete vychutnať úžasné západy a východy slnka, hviezdy na nočnej oblohe, chuchvalce hmly držiace sa hladiny keď padne súmrak, alebo nádherný tanec trávy keď do nej zafúka poryv vetra. O pár rokov, keď už väčšina ľudí vystrieda svoje priam archaické zostavy (inu, technika rýchlo napreduje) a zahraje si Zaklínača na plných detailoch, onemie od úžasu. Lebo presne taký pocit vo mne vyvolal Zaklínač keď som si ho pustil u kamaráta na plných detailoch. Vtedy je hra ozaj pastvou pre oči a preto predpokladám, že hra Zaklínač zažije tak o dva-tri roky svoj druhý veľký boom predaja, ktorý bude zrejme spojený s už spomínanou výmenou starších počítačov za nové. Pohyby postáv boli vytvorené technikou motion capture, čo je zjednodušene povedané vlastne proces, keď oblečiete ľudí do takých špeciálnych oblekov so snímačmi a oni robia pohyby, ktoré sa prenášajú na 3D model postavy v počítači. Takto vznikla celá ta skvelá séria Geraltových bojových sekvencií.

Cez množstvo kladov sa však nájdu v grafike aj veci, ktoré človeku vadia. Čo ma zarazilo na hre je obmedzenosť pohybu v lokáciach ako Podhradie, Bahnice, Polia a ďalšie. Doteraz som nepochopil prečo nedokáže Geralt preskočiť nízky plot a skrátiť si cestu cez pole, ale musí to obchádzať ako ozajstný hlupák, alebo nemôže prejsť krížom cez kopec s porastom, ale namiesto toho to dookola obísť. Je pravda, že Aurora Engine bude hráčom známy z hry Neverwinter Nights, kde sa stretávame s rovnakým problémom, ale v hre Zaklínač som takéto niečo nečakal. Posledná vec ktorá mi na zjave hry vadí sú postavy. Samozrejme je tam dosť hlavných postáv ktoré vyzerajú rôzne, ale čo sa týka vedľajších, jednotlivé skupiny (krčmári, kupcovia, servírky etc.) vyzerajú akoby ich vývojári hry nechali vyrobiť v továrni na klony zo Star Wars: Klony útočia.

Rýchlosť a nároky

Prvou vecou, ktorú v grafike vytknem je dlhé načítavanie lokácii, ktoré byť trocha dlhšie tak si môže podať rúčku so slovenskou RPG Kult: Heretic Kingdoms. Ono sa to na prvý pohľad nezdá, ale tí šikovnejší si stihnú počas nahrávania lokácii urobiť čaj, prípadne s dávkou obratnosti prebaliť dieťaťu plienku. Možno to bol zámer CD Projektu RED, aby hru mohli hrať aj tí najstarší, ktorí majú problémy s prostatou a treba im častejšie odbehovať (ach... – pozn. Annun), ale to nahrávanie vie pekne nahnevať, hlavne keď robíte úlohu, kde musíte aj niekoľkokrát behať medzi rôznymi lokáciami.

Druhým problémom sú hardwarové nároky. Ak si chcete hru naozaj vychutnať, musíte si zadovážiť nie práve najlacnejšiu PC zostavu. Ak si chcete hru zahrať na Celeronoch tak na to zabudnite. Ja osobne hrajem hru na zostave: Intel Pentium 4 3000 MHz, 1024 DDRAM, ATI Radeon X600 PRO a ide mi to len na najnižších detailoch bez seknutia, dokonca aj tu sa ale nájdu výnimky, ako napríklad záverečná kapitola, kde sa dostanete do horiacej Starej Wyzimy a tu začínajú aj na mojej zostave problémy a hra trhá, občas dokonca i padne.

Minimálna konfigurácia PC pre Zaklínača je:
OS: Windows XP SP2 alebo Vista
Procesor: Intel Pentium 4 2400 MHz alebo AMD Athlon 64 2800+
RAM: 1024 MB pre Win. Xp, 1536 pre Win. Vista
Grafická karta: 128 MB video RAM s podporou DirectX9 a Vertex Shader/Pixel Shader 2.0 (NVIDIA GeForce 6600 / ATI Radeon 9800)
HDD: 8,5 GB voľného miesta
Zvuková karta kompatibilná s DirectX 9.0c a DVD mechanika

Odporučená konfigurácia PC:
OS: Windows XP SP2 alebo Vista
Procesor: Core 2 Duo (dvojjadrový) alebo ekvivalentný procesor AMD X2 alebo lepší
RAM: 2048 MB RAM
Grafická karta: s 256 MB video RAM alebo lepšia, s DirectX9 a s podporou Vertex shaderu / Pixel shaderu 2.0 (NVIDIA 7900 alebo rýchlejšia, s 512 MB pamäti)
HDD: 8,5 GB voľného miesta
Zvuková karta kompatibilná s DirectX 9.0c a DVD mechanika

Hudba

Hudba v hre je, ako inak, vynikajúca. Každú situáciu v hre vám dokáže hudba veľmi dobre vykresliť a po pár hodinách hrania už budete vedieť podľa hudby určiť, či máte tasiť meč alebo pokojne kráčať ďalej divočinou. Ešte lepšie sú animácie, ktorých atmosféru dokáže hudba veľmi presne vystihnúť.

Záver

Hra síce má pomerne dosť bugov, ktoré ale z väčšiny už riešia patche. Príbeh je ozaj úchvatný a keď ohlásil pred pár rokmi Cd Projekt RED, že začína s výrobou hry, neveril som že sa im podarí preniesť Sapkowského svet do hernej podoby. Vďaka šikovnosti vývojárov sa to však podarilo veľmi dokonale a nezopakovalo sa fiasko, ktoré predviedol film Zaklínač.

Hra nerobí hanbu knihám a Sapkowskému, ba naopak, dokázala, že sa tak bohatý a kvalitný nápad dá spracovať a dokonca obohatiť. Jediný herný titul, ktorý ma dokázal dosiaľ ohromiť príbehom a priam filmovými scénami a strihom bol Star Wars: Knights of the Old Republic 1 a 2. Aj keď grafika týchto hier sa nedá porovnávať s hrou Zaklínač, veď aj sú už pár rôčkov staré, mali to, čo Zaklínač - osobité kúzlo.

Nechcem teraz tvrdiť, že ostatné hry nie sú dobré. Série Gothic, The Elder Scrolls, Neverwinter Nights, Diablo, Sacred, Fable. Tie všetky priniesli niečo nové do RPG žánru. Ale typické príbehy, kde sa z polosiroty, prípadne úplnej siroty stane veľký hrdina (Neverwinter Nights 2, Fable), či z väzňa záchranca a spasiteľ ríše (Oblivion), hrdinov ktorí bijú stovky orkov (Gothic, Sacred), tu myslím bolo dosť. A ešte ich dosť aj bude. Preto sú takéto perličky ako je hra Zaklínač vzácne a treba si ich vážiť. V hre nenájdete jediného orka alebo ohyzda a ani zaklínač nie je úplne normálny hrdina. Ľudia ho neoslavujú, nepodajú mu ruku. Keď ho zbadajú, urobia radšej znamenie proti uhranutiu, napľujú mu k nohám a tí slušnejší sa len zatvária že je im z neho na zvracanie. Zaklínač je osobou nevítanou, ale nutnou. Nič viac, nič menej. Je to len vrah príšer, ktorý za pár šupiek riskuje krk aby zabil netvora, ktorý terorizuje dedinku a potom už aby bol preč. Vďaky sa mu dostane málokedy a dokonca ho často príšery zrania (čo sa nejako nevidí v tomto svete plnom superhrdinov s mečmi hlavosečmi). Z každej roboty si nesie nové jazvy. Nie je to klasický hrdina a nežije v klasickom fantasy svete, do ktorého sú situované dnešné RPG hry. Preto patrí tejto hre česť. Graficky je na vysokej úrovni a môže sa postaviť bez problémov hrám ako Oblivion či Gothic, dokonca hrám ktoré v blízkej dobe budú len vydané. Až na pár drobných chybičiek v hre, ktoré som už spomenul, je táto hra úžasná a preto jej dávam hodnotenie, aké dávam. CD Projektu RED prajem príjemné chvíle oddychu po vydaní tejto hry a zároveň sa teším na pokračovanie hry, ktoré podľa môjho názoru bude. Stačí ak zhliadnete záverečné video a nezostanete na pochybách. Prajem príjemné chvíľky strávené hraním.

+parádne zamotaný príbeh, A. Sapkowski, Geralt, Marigold, pekné grafické spracovanie, hudba, čeština, boje, elixíry, intro a outro video, vývoj postavy, príšery a dokonalé prenesenie sveta z kníh na obrazovky našich monitorov

-zlé otváranie úst pri rozprávaní, málo modelov u NPC, zo začiatkov veľmi neprehľadný inventár, terénne prekážky, dlhé načítavanie lokácii a loady.

=máme to čo sme chceli. Pod tlakom manažmentu a hráčov, ktorí sa hry už nevedeli dočkať, sme dostali mierne nedotiahnutú hru. Ale aj takto nedotiahnutá (otváranie úst, nahrávanie) je hra lepšia ako doposiaľ hocijaká iná RPG, ktorú som kedy hral vďaka super príbehu a vizuálnemu pôžitku.

Hodnotenie: 92%

PS: hra je (bola) v predaji v dvoch verziách. V základnej verzii hry Zaklínač (1099,-Sk alebo 1199,-Sk) nájdete okrem samotnej hry aj CD so soundtrackom, farebnú A3 mapu, 80-stránkového sprievodcu hrou, 120-stránkový manuál, a dokonca i exkluzívnu, 40-stránkovú poviedku z pera Andrzeja Sapkowského. Verzia druhá, zberateľská, je v dobe písania tohto článku už bohužiaľ zúfalo vypredaná.

PPS: ospravedlňujem sa, ak som na niečo v recenzii zabudol, ale v tej hre je toho ozaj mnoho.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

máj 2018
PUSŠPSN
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD