Preview hry Zaklínač 2- Vrahovia kráľov

Článok zverejnený 17.04.2010, autor: Škriatok Puk (kreion[zavinac]kaermorhen.com)

Obrázok

Názov: The Witcher 2 : Assassins of Kings (Zaklínač 2 : Vrahovia kráľov)
Platformy: PC, konzolová verzia nepotvrdená ale možná
Dátum vydania: TBA Q1 2011 (PC)
Výrobca: CD Projekt RED
Distribútor: Atari (Severná Amerika), 1-C SoftClub/Snowball Studios (Rusko), CD Projekt (Európa)
Vzťah k pôvodnej hre: sequel (pokračovanie)
Oficiálne stránky: http://www.thewitcher.com/
Slovenská fansite: http://TheWitcher.sk

Slovo úvodom
Určite si niektorí spomínate na rok 2006, kedy práve tu bola zverejnená preview na prvú čast bravúrneho diela, ktoré odviedlo poľské studio CD Projekt RED. Nik netušil, čo očakávať, málo ľudí o hre vedelo, ale vždy sa tu našli zarytý fanúšikovia Zaklínača, ktorí dychtili po nových informáciách a hre samotnej. Ako už samozrejme vieme, hra bola viac než úspešná a tentokrát sa k nám vracia zaklínač o štyri roky neskôr s pokračovaním hry. Aké bude, o čom bude, to všetko sa dozviete ak budete čítať ďalej.

Obrázok

O Zaklínačovi
Počítam s tým, že nie každý sa už mal tú česť stretnúť s hrou alebo knihami, čiže sa poďme spolu ponoriť do sveta zaklínačov, príšer , zrady a vojny. Zaklínač vznikol v tvorivej hlave spisovateľa Andrzeja Sapkowskeho, ktorý je okrem iného známy aj troma knihami z Husitskej ságy, ale o tom niekedy inokedy. Pre nás je dôležité, že tento pán je duchovným otcom Zaklínača. Napísal niekoľko poviedok, ktoré nás zoznámili s postavou zaklínača Geralta z Rivie, alebo Bieleho Vlka, ako ho zvykli volať pre jeho biele vlasy a vzhľad vraha. Geralt bol ako aj  iný zaklínači odvedený v útlom veku od rodičov na zaklínačskú základňu Kaer Morhen, o ktorej polohe nik nič nevedel. Prešiel mutáciami, ktoré musel podstúpiť každý z nich, ale len on sa vymykal norme. Prešiel tvrdým výcvikom a po svete chodí ako nájomný zabijak príšer. Osud nášho zaklínača sa rozvíjal v päťdielnej ságe, ktorá nám rozpovedala o konflikte v tunajšom svete, ktorý aj dokonale popisovala. Zoznámili sme sa tiež s plejádou postáv, od “neľudí”, ako sú nazývané ostatné rasy, až po “ľudských ” rytierov, čarodejníčky, kráľov a iných. Tiež nás dokonale previedla osudmi  jeho spoločníkov a mnohých postáv, ktoré sa do deja zaplietli. V roku 2001 vznikol aj film, ktorý sa nám snažil podať obraz sveta Sapkowského kníh, no nebudeme si nič nahovárať, nebolo to podľa predstáv fanúšikov. V tom istom roku  bol vyprodukovaný aj trinásť dielny seriál, ktorý pokračoval v šľapajách filmu, čo sa kvality týka. V Zaklínačovi (myslím tým prvú hru) sme sa vžili do role nášho Bieleho Vlka. Začali sme udalosťami z konca knižnej ságy, na ktorý sa autorom podarilo hru úžasne napojiť. Prežili sme v jeho koži veľa zaujímavých zážitkov, lások, ale najskôr…

Obrázok

História a čísla
Nebudeme pokračovať  ako z rýchlika, na lepšie rozohriatie si povieme niečo o histórii hry a samozrejme sa potešíme niekoľkými viac než príjemnými číslami. Všetko okolo hier s tématikou poľského Zaklínača začalo už na začiatku 21. storočia, keď sa najskôr začal vývoj hry Zaklínač ako 2D projektu, čo samozrejme už v tej dobe pri masívnom nástupe 3D hier nemalo perspektívu. Teda vývoj pozastavili a tu to už prebralo začínajúce Poľské štúdio CD Projekt RED, ktoré zasadilo hru na koniec knižného príbehu a ako engine použilo do krásy vyladený Aurora engine, ktorý bol už aj v tej dobe nejaký rôčik starý, mohli sme ho vidieť aj v Neverwinter Nights 2 ako aj iných Bioware hrách. Tento engine však prešiel rozsiahlymi modifikáciami, ktoré z neho urobili dokonalé prostredie na vývoj dynamického akčného RPG. Ako veľké prekvapenie a nekonečný úspech štúdia hra za rok (od Októbra 2007, kedy hra vyšla) stihla nazbierať cez milión predaných kópií, ktorý sa do dnešných dní rozrástol o takmer ďalších 500 tisíc. V apríli 2009 bol po veľkom úspechu Zaklínača pre PC ohlásený Zaklínač pre konzole s podtitulom Rise of the White Wolf (povstanie Bieleho Vlka). Hra mala mať zhodný príbeh s už vydanou PC verziou, mala byť akčnejšia a vyjsť na PS3 a Xbox 360. Ako však vieme vývoj hry bol pozastavený na neurčito a na trh tento mesiac vstúpil ďalší hráč, Zaklínač 2 o ktorom si povieme viac…

Obrázok

Úvod
Samozrejme tento článok je už písaný aj po udalostiach ako je CD Projekt konferencia, ktorá sa konala 25. – 26. Marca 2010 a uvedení viacerých rozširujúcich informácií o hre. Spravím to asi štýlom „keep it quick“, lebo nikoho asi nebude zaujímať začiatočné obkecávanie a teda poďme si hneď rozpitvať samotnú hru. Druhá hra zo ságy o zaklínačovi Geraltovi z Rivie bude obsahovať oveľa vyspelejší príbeh, definujúci nový štandard pre nelineárne rozprávanie príbehu, ktoré vás bude nabádať do vytvárania predčasných záverov, ktoré sa odrazia vo vašom hraní. Ako prídavok k takmer dokonalému epickému príbehu bude hra obsahovať ako aj jej predchodca chytľavé boje, ktoré kombinujú taktické elementy s dynamickou akciou. Samozrejme nový herný engine, ktorý je zodpovedný za krásny vzhľad hry ako aj za sofistikované herné mechanizmy, dokopy umiestnia hráča do asi najživšieho a najuveriteľnejšieho sveta aký bol kedy v RPG vytvorený. Uchvacujúci príbeh, dynamický bojový systém, krásna grafika a všetko ostatné, čo robilo z prvého  Zaklínača takú úžasnú hru je teraz v oveľa pokročilejšom štádiu, je to dokonalejšie a riešené oveľa sofistikovanejšie. Pekné prečítať, ale čo to v praxi celé znamená? Nasledujte ma, prejdeme si to pekne pomaly...

Obrázok

O hre a príbehu
Dobre teda, povedali sme si úvodom pár užitočných aj zaujímavých vecí, ale poďme byť trochu viac špecifický. Bola reč o príbehu, rozoberme si ho. Druhá časť hry bude pokračovať vo vykresľovaní Geraltových zážitkov pútavejším štýlom s množstvom zvratov a nečakaných prekvapení. Ako asi bude vyzerať príbeh? Poďme sa teda na to pozrieť, kde sme skončili a kam pôjdeme. Po tom ako sme pomohli zastaviť povstanie vyvolané Rádom Planúcej Ruže a zachránili kráľovi Foltestovi život, Geralt sa stal jednou z hlavných postáv politického rozruchu i Temerskom kráľovstve. Geralt pokračuje v úlohe ochrany kráľa kvôli jeho úmyslom vniesť do Temerie mier. Posledná bašta rádu sa vzdala kráľovému vojsku. Posledná vec, ktorú treba urobiť, je zastaviť rebelmi obsadený hrad barónky La Valette, ktorá ohlásila oddelenie od kráľovstva. Už to bol asi mesiac od pokusu o vraždu kráľa, keď jeho vojsko dorazilo k hradným bránam barónky La Valette pripravujúc sa na poslednú bitku. Medzitým Geralt, ktorý zostal s Foltestom, nemôže začať v jeho osobnom pátraní, ktoré sa týka dopátrania sa identity a pôvodu záhadného zaklínačsky vazerajúceho vraha, ktorý sa pokúsil zavraždiť kráľa, pátrania, ktoré by zodpovedalo veľa otázok…
Malé zhrnutie posledných udalostí by sme už mali, tak sa poďme teda pozrieť, kde nás autori vhodia v druhom diely tejto ságy. Hráč sa zhostí role Geralta, profesionálneho zabijaka príšer, ktorý sa zaplietol do politického diania v Temerii, keď sa podieľal na úspešnom ukončení povstanie vyvolaného Rádom Planúcej Ruže a následne zachránil život kráľa Foltesta pred vrahom silno pripomínajúcim zaklínača. V už spomínanej druhej časti ságy Geralt stále zostáva v stredobode politického diania. Jeho pátranie začína tým, že hľadá identitu skupiny vrahov, ktorí sú zadpovední za vraždy panovníkov po všetkých Severných Kráľovstvách, aby zistil ich prepojenie na zaklínačov a motívy ich konania. Jeho pátranie ho dovedie hore až k rieke Pontar, nepokojnej hranici medzi Temeriou, Kaedwenom a Aedrinom, kde sa zapletie do konfliktu medzi namocnejšími silami tohto sveta. Toto je zatiaľ všetko, čo nám vývojári povedali a už teraz vidieť, že sa je na čo tešiť. V súvislosti s príbehom boli uverejnené aj detaily ohľadne technického spracovania príbehu, dajme si teda pekné školácke zhrnutie.
Príbeh bude obsahovať tri nezávislé dejové linky, s niekoľkými alternatívnymi hernými udalosťami, ktoré budú záležať na voľbe hráča. Hráčova voľba môže viesť k niekoľkým rôznym zakončeniam príbehu a ďalším niekoľkým vetveniam príbehu. Tentokrát má byť hra kratšia ako bol prvý Zaklínač (pri ktorom keď ste sa snažili činilo to aj cez 40 hodín) ale herné udalosti budú mať väčší spád a bude ich oveľa viac. Hra bude mať komplexný, realistický a vyspelý príbeh dotýkajúci sa vecí, ktoré sa málo vidia v iných RPG, rozprávaných v osobe, v ktorej bude príbeh čo najviac zrozumiteľný a atraktívny pre bežných hráčov. V Geraltovej koži budeme vyšetrovať prípady viacerých vrážd panovníkov v severnom kráľovstve a nasledovať Geraltove osobné pohnútky, v ktorých sa stále snaží nájsť svoju ozajstnú identitu. Postupne budeme zisťovať aké silné sily ovplyvňujú našu situáciu a akú rolu nás nútia hrať. Hra taktiež  bude obsahovať bohaté a vyspelé dialógy, podobne  ako sa nachádzajú v tvorbe Andrzeja Sapkowskeho a v prvom Zaklínačovi, budú prezentované vo vysoko kvalitných filmových sekvenciách, ktoré umožňuje vytvárať nový herný engine. Použitý bude nový vylepšený systém spomienok (flashbacks). V spomínaní Geralta budeme vidieť spojitosť medzi našimi minulými rozhodnutiami a aktuálnymi činmi, ktoré sú veľmi realisticky a plynulo vložené do hry. Veľkou súšasťou Sapkowského tvorby a Zaklínača obzvlášť je sex a sexualita, ktoré budú uvedené v oveľa vyspelejšom, realistickejšom a zábavnejšom svetle, vďaka čomu budú sexuálne partnerstvá prezentované uveriteľnejšie ako v prvej časti. Nenájdeme tu už žiadne kartičky, vo forme ktorých si budeme môcť počítať svoje sexuálne partnerky a takisto už žiaden sex za rukavičku alebo kvet. Autori sa zamerajú hlavne na vizualizáciu, na čo sa určite teší nejeden z nás. A späť k príbehu, na ktorý sa viaže samozrejme herné prostredie. Hra nám ponúkne putovanie po jedinečnom, rozvinutom a konzistentnom hernom svete, ako bol vytvorený tvorbou A. Sapkowskeho aby nám spríjemnil nie len vizuálnou stránkou príbehový zážitok. V celom tomto svete sa budú pohybovať uveriteľné, vlastným životom žijúce postavy, ktoré majú svoje vlastné motivácie a ciele, svoju prácu, rodinu a podobne. Práve vzťah aj s takýmito, na prvý pohľad bezvýznamnými postavami, bude  formovať váš herný zážitok napríklad formou pridávania, či odoberania možností v dialógoch. Cestou hrou budeme mať možnosť stretnúť sa s množstvom rozličných ľudí ako obyčajný človek na dedine, rebeli, silní čarodejníci, panovníci a ich vrahovia. V závislosti na našich rozhodnutiach počas  hrania budeme stretávať rôznych ďalších ľudí a naše vzťahy s týmito postavami určujú ďalší smer hry. Na záver rozprávania o príbehu si zakričme tri krát hurá a jasajme nad tým, že z hry vymiznú úlohy typu choď a prines, pretože nie každý ma záujem hrať „FedEx“ simulátor a samozrejme aj autori uznali, že väčšia zábava bude poriadne zapracovať na hlavnej, aj keď kratšej, dejovej linke.

Obrázok

Engine
Neodchádzajte a už tobôž nech vás nenapadne kliknúť ten krížik v pravom hornom rohu, pokračujeme druhým chodom v našom informačnom jedálničku. Herný engine. Už sme toho celkom dosť nahovorili, že čo všetko bude možné vďaka novému hernému systému, ako o nejakej legende, ktorú nikto nikdy nevidel. Nový engine ale už bol odprezentovaný a teda, rozoberme niekoľko jeho hlavný elementov. Začnime snáď tým, že nový engine umožní Geraltovi odlepiť sa od zeme, liezť a podobné veci, čo bude určite viac než len príjemné. Autori dávajú do popredia hlavne nový systém vývoja postavy, o ktorom sa zmienime o kúsok nižšie. Ďalej autori s hrdosťou prezentujú počty predmetov, ktoré v prvej hre boli naozaj len symbolické. Napríklad oproti prvej časti hry, kde bolo napríklad zbraní iba desať, v druhej časti očakávame 300 zbraní, ktoré sa budú dať počas hry plne využiť. V už spomínanej prvej hre ste boli schopní nájsť ešte niekoľko ďalších predmetov ako boli napríklad brnenia a podobne, tých teraz bude niekoľko násobne viac, ako aj predmetov, ktoré si budete môcť samy vyrobiť. Autori taktiež implementujú systém, v ktorom sú atribúty zbraní náhodne generované, čo znamená, že viac mečov môže vyzerať rovnako, ale zaručene nebudú rovnaké atribútmi.  Za pomoci nového enginu hry už tvorcovia a hlavne dizajnéry majú oveľa menej zviazané ruky, nepotrebujú takú pomoc programátorov a dokážu doslova čarovať v hre. Všetko je to aj vďaka editoru, ktorý si autori vytvorili presne podľa svojich potrieb a ktorý je oveľa jednoduchší a intuitívnejší ako D´jini a zároveň ponúka nespočetne viac možností.

Obrázok

Herný svet
Ako sme si už spomínali, herný svet bude krásny a komplexný, prejde mnohými zmenami a my sme tu predsa pre to, lebo si ich chceme niekoľko zhrnúť. V prvej časti hry nebolo veľmi príjemné, keď pri každom kliku na dvere, vchádzaní no budovy alebo inej časti mapky bolo treba čakať na siahodlhé načítanie, ktoré však odstránila oprava. Už sa to viac nestane, prehlasujú autori, ktorí prezentovali ich víziu herného sveta. Ten by mal byť v poradí druhej hre vyriešený jednou veľkou lokáciou na jednu kapitolu. Myslím tým, už žiadne načítavanie počas kapitoly, samé plynulé prechody. Zbohom teda načítavacej obrazovke, na ktorú sme v prvej hre tak zamilovane pozerali. Jedným z elementov, ktorý ale nie je v hre nový, je napríklad voda. Geralt bude schopný namočiť si nohy po kolená, no ešte sa pracuje na vizuálnej stránke tohoto efektu. Nový engine, ktorý si autori vytvorili im umožnuje implementáciu nádherných farbou a vegetáciou hrajúcich prostredí plných prekvapení a zákutí. Tieto lokácie majú hrať tisícami dokonalých farieb, ktoré sú pre dané prostredie typické, ako napríklad modrá v oklí jazera, zelené lesy. Zároveň implementujú úžasné prechody medzi jednotlivými prostrediami. Prostredia budú aj interaktívnejšie a samozrejme pribudne ďalšia horda nepriateľov na zdolávanie. Okolitá príroda nám umožní stvárať kúsky, ako je napríklad, že napustíte príšeru nejakou substanciou, prepustíte ju a po stopách, ktoré po sebe potvora nechá sa dostanete napríklad až do nory, kde vykynožíte celé pokolenie a až vtedy sa dá povedať dve muchy jednou ranou.

Bojový systém
Dosť bolo rozplývania sa nad prostredím, alebo genialitou nástrojov, ktorými sa hra vyvíja. Namiesto toho si poďme pekne na tvrdo rozobrať boje. Bojový systém tiež dostane svoj „facelift“. Prvou väčšou zmenou bude odstránenie fixácie na jedného nepriateľa. Budete môcť udierať toho kto je proste v rane, nie nervózne preznačovať nepriateľov v tej najhorúcejšej bitke. K tejto zmene pribudne ešte aj možnosť meniť bojové štýly bez akejkoľvek straty v boji. Kombá, ktoré sa v hre vyskytujú už nebudú fixne dané a bude sa k ním dať dopracovať pomocou dynamického boja, zmenou bojových štýlov atď. Pri čom nám určite srdce zaplesá je používanie znamení bez akejkoľvek straty výhody v bitke, čo sa nám v prvom diely často mohlo stať a nebolo to nikdy príjemné. Geralt bude teraz disponovať oveľa viac koncovými ťahmi, ktoré dokážu neprieteľa pekne a účinne usmrtiť. Hádam netreba ani pripomínať, že v bojoch bude schopný využívať rôzne druhy zbraní a znamenia. Čo je novým, to sú pasce, ktoré budú tiež zahrnuté. Zaujímavá bolo zmienka o lukoch, pretože ako sa o zaklínačoch dobre vie, to nie je ich zbraň a nikdy ňou bojovať ani nebudú, to nám potvrdili aj autori, ale pri tom boji s lukom to  v druhej časti hry nie je až také isté, lebo autori by nechceli tieto zbrane vynechať. Ako inak, keď je reč o zbraniach, treba sa zmieniť aj o ochrane pred nimi, ktorou je samozrejme blokovanie. Autori nám ho dajú k dispozícii, pribalia nám k nemu však aj inteligentnú AI (umelú inteligenciu) a budú sa kochať na tom ako sa nám podarí taktizovať a využiť  všetko čo nám predostrú aby sme víťazili.

Obrázok

Vývoj postavy      
Toto je kapitolka, ktorá prešla bezpochyby najvýznamnejšími zmenami v hre. Zaklínač bol vždy príbehovo orientovaný, no nikdy sa nezabudlo ani na dynamické boje a k RPG patriaci vývoj postavy. K tomuto elementu nám veľa prezradil aj Tomász Gop v rozhovore s Witcher Vault. Zhrňme si teda všetko, čo sme sa dozvedeli. Autori nám dajú na výber, akou cestou sa sami budeme chcieť vydať. Bude to cesta precízneho používania alchýmie a elixírov počas bojov, alebo „hack´n´slash rambo štýl“ kedy rúbete okolo seba hlava nehlava, nehľadiac na tie kvetinky, čo boli cestou pri chodníku. Čiže vývoj postavy bude prebiehať takým štýlom, pri ktorom dostanete body, ktoré môžete  priradiť do kvanta rôznych atribútov, schopností, pasívnych schopností (ich počet by mal byť výrazne redukovaný), alebo magických znakov. Čo je však skutočne nové je to, že budete mať na výber tri cesty (okruhy) do ktorých môžete svoje talenty investovať: Zaklínač mág, Zaklínač alchymista a Zaklínač majster meča. Je jasné, že tieto tri zamerania sa budú dať voľne kombinovať, tieto kombinácie však budú prebiehať štýlom zlepšovania jedného na úkor iného. Keď sme už spomenuli talenty, ako body, ktoré môžeme na každej úrovni rôzne priradzovať a tým vylepšovať postavu, povedzme si, že ich vyššie uvedené kvalitatívne rozdelenie bude zachované a ešte vylepšené. Vaša postava bude môcť na určitom levely vyzerať napríklad ako na alchýmiu orientovaný zabijak príšer, ktorý prežije pre iného smrteľnú dávku elixírov, ale ak bude chcieť často používať meč, bude ho to stáť oveľa viac námahy ako napríklad bojovníka so zameraním na meč. Na druhej strane môže byť napríklad majster meča, ktorý dokáže s mečom robiť aj nemožné kúsky, ale elixíry mu budú pridávať väčšiu toxicitu. Ďalšie zmeny sa stali napríklad v mutagénoch. Teraz budú mať na Geralta univerzálnejší vplyv, teoreticky... Budete si musieť vybrať, čo chcete aby spôsobil. Napríklad, mutagén zvyšujúci poranenie môžete použiť na zlepšenie vašeho rýchleho štýlu boja mečom, alebo ho použijete na zvýšenie poškodenia znamenia Aard? Je to na vás.Veľmi príjemnou vecou, ktorú autori zahrnú bude bezodný inventár, ktorý bude pracovať na báze, kedy bude triediť predmety do kategórií bez limitu.

Ostatné
Neochudobníme vás ani o jednu informáciu, a preto treba ešte dodať niekoľko vecí, ktorým sa dal priradiť samostatný nadpis. Začal by som tým, že Zaklínač 2 je ohlásený ako PC hra, ale nikto nepovedal, že čisto PC hra a preto si treba počkať a možno sa zo čakanie oplatí aj pre konzolových hráčov. Pri Zaklínačovi (po prvom úspešnom diely) sme už viac menej počítali s tým, že hra vyjde opäť ako hra jedného hráča a teda bez online hrania (narážka na možnosť multiplayeru). Tu ale prišiel zlom, pretože jeden z autorov sa pri rozhovore s novinármi zasekol pri otázke, či hra bude ponúkať tzv. DLC (sťahovateľný obsah) ako iné epicke RPG, viď Dragon Age, najprv padlo na to vám nemôžem odpovedať, ale následne na to sme počuli, čo sme chceli, teda, že ich nový engine im túto možnosť ponúka.

Záverom
Dobre teda, už teraz určite tušíte, že sa naozaj je na čo tešiť a preto vám uvediem ešte zdroje, z ktorých môžete čerpať ďalšie informácie ohľadne hry. Nezostáva mi len povedať vďaka tým pár ľuďom, ktorí sa dopracovali až na koniec článku a len dúfam, že aspoň niektorí pri ňom nepospávali.

Rozširujúce zdroje:
http://thewitcher.sk/
http://www.gamebanshee.com/thewitcher/
http://witcher.wikia.com/wiki/
http://witchervault.ign.com/


Autor: Andrej "Redrick" Antaš je študentom Informatiky na Masarykovej Univerzite v Brne a zároveň redaktorom na portály fansite hry Zaklínač,  http://TheWitcher.sk. Má rád fantasy a Zaklínača a už od začiatku ohlásenia prvého Zaklínača prispieval na fóre oficiálnych stránok hry Zaklínač.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

júl 2017
PUSŠPSN
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD