Príležitostné útoky

Článok zverejnený 04.04.2004, autor: Xeno2 (xeno2[zavinac]centrum.sk)

Príležitostné útoky významne ovplyvňujú celkovú rovnováhu pravidiel boja v D&D. Vo verzii 3 sú trochu mätúce a často sa ignorujú. Jedným z mnohých cieľov verzie
3.5 je vysporiadať sa s takýmito nezrovnalosťami. V nových pravidlách je kapitola o boji kratšia a ľahšie zrozumiteľná, ako vo verzii 3. Aby ste mali predstavu, o čom tu píšeme, tu je krátka ukážka - pravidlá pre príležitostné útoky.

Tak ako vždy, nič nie je úplné alebo nezmeniteľné. Možno sa ešte tieto pravidlá trocha zmenia.

Príležitostné útoky

Pravidlá pre boj predpokladajú, že účastníci sa aktívne vyhýbajú útokom. Hráč nemusí dopredu ohlasovať to, že sa bude brániť. Takisto, ak figúrka stojí na hex mriežke, je isté, že ak nejaký Orc s bojovou sekerou napadne postavu, tá bude uhýbať a zároveň bude svojou zbraňou ohrozovať Orc-a.

Niekedy, keď postava nebojuje na blízko, tak jej ostražitosť opadne a nebude trvalo v obrannej pozícii. V tom prípade účastníci boja ktorí sú dosť blízko, môžu využiť túto chybičku a zaútočiť na ňu voľne (for free). Tieto voľné útoky voláme Príležitostné útoky.

Ohrozovaná oblasť
Ohrozuješ celú oblasť vo vzdialenosti, na ktorú môžeš zaútočiť na blízko, aj keď už na to nemáš akciu. Vo všeobecnosti to znamená, že ohrozuješ všetky polia, ktoré sú priľahlé k tvojmu (aj diagonály). Keď nepriateľ urobí v tvojej ohrozovanej oblasti určité akcie, provokuje ťa k príležitostnému útoku. Ak nie si ozbrojený, neohrozuješ žiadnu oblasť a tak nemáš príležitostné útoky (pozri však pravidlá pre Boj bez zbrane).

Dosah zbrane
Väčšina tvorov strednej alebo malej veľkosti má dosah 5 stôp. To znamená, že môžu zaútočiť nablízko proti tvorom do vzdialenosti 5 stôp (jedno pole). Ak však tvor má dlhú zbraň (napríklad dlhé kopí), tak ohrozuje väčšiu oblasť ako normálne. Napríklad človek, ktorý je ozbrojený dlhým kopím, ohrozuje oblasť až do vzdialenosti 10 stôp (2 polia) - aj diagonály. (Tu je malá výnimka z pravidiel, pretože 2 diagonálne polia sa počítajú ako vzdialenosť až 15 stôp). Väčšina tvorov väčšej ako strednej veľkosti má prirodzený dosah 10 a viac stôp. Pozri pravidlá: Veľký a malý tvorovia v boji.

Provokovanie k príležitostnému útoku
K príležitostnému útoku provokujú dve druhy akcií: pohyb z ohrozovanej oblasti a vykonanie akcie v ohrozovanej oblasti.

Pohyb
Pohyb z ohrozovanej oblasti obyčajne provokuje k príležitostnému útoku od ohrozujúceho protivníka. Sú dva jednoduché spôsoby, ako sa vyhnúť útoku: krok dlhý 5 stôp (pozri Zvláštne akcie)a vzdať sa akcie.

Vykonanie akcie vyžadujúcej sústredenie
Ak vykonávaš niektoré akcie v ohrozenej oblasti, odvraciaš tým pozornosť od boja a provokuješ tak k útoku. Takýmito akciami je napríklad kúzlenie, alebo útok zbraňou na diaľku. Tabuľka 8-2: Akcie v boji ukazuje, ktoré akcie provokujú k útoku.

Zapamätajte si, že aj akcie, ktoré normálne provokujú k útoku, môžu mať výnimky. Napríklad postava s Vylepšeným bojom bez zbrane neprovokuje k príležitostnému útoku aj keď je to boj bez zbrane.

Vykonanie príležitostného útoku
Príležitostný útok je útok na blízko a môže byť iba jeden za kolo. Závisí na tebe, či túto akciu vykonáš, alebo nie.

Skúsené postavy dostávajú dodatočné útoky na blízko (s tým, že použijú plnú akciu), ale majú pri nich menší útočný bonus. Príležitostný útok sa prevádza s klasickým útočným bonusom - aj keď si už v tomto kole útočil.

Príležitostný útok 'prerušuje ' normálny sled akcií v kole. Ak je vyprovokovaný príležitostný útok, okamžite sa vyhodnotí, a potom sa normálne pokračuje v boji.

Bojové reflexy a prídavné príležitostné útoky
Ak máš odbornosť Bojové reflexy, môžeš si k počtu príležitostných útokov za kolo pripočítať svoju opravu za Obratnosť. Aj s touto odbornosťou môžeš na jednu príležitosť vykonať iba jeden príležitostný útok, ale ak sa naskytne v danom kole ešte ďalšia príležitosť, môžeš ju znova využiť. Ak ťa v jednom kole jeden protivník vyprovokuje dvakrát - napríklad sa vzdiali z tvojej ohrozovanej oblasti a potom kúzli v ohrozovanej oblasti - môžeš naňho uplatniť dva oddelené príležitostné útoky (každý predstavuje útok vyprovokovaný inou príležitosťou). Odchod z viacerých oblastí ohrozovaných tým istým protivníkom v jednom kole sa nepočíta ako viac príležitostí - iba jedna. Všetky tieto útoky sa počítajú s normálnym útočným bonusom.

V konečnej verzii bude obrázok znázorňujúci tieto pravidlá, ale zatiaľ nie je pripravený. Takže teraz sa s Vami podelíme o pár príšer, ktorých ohrozujúcu oblasť by ste len neradi narušili - Balor a Marilith.