Systém d20 v D&D, časť 2: Frankie goes to Hollywood

Článok zverejnený 16.11.2004, autor: Alef0 (alef0[zavinac]szm.sk)

V minulom dieli sme si opísali základné pojmy. Spomenuli sme, že postava má predovšetkým role-playing zložku, šesť základných schopností, rasu a povolanie. Teraz ju vypustíme do sveta.

Yestedan si až do svojich šiestich liet užíval mladosti a radosti v meste Sarshel. Lenže potom jeho otec usúdil, že nie je vhodné, aby márnil čas nadarmo, i dal ho vyučiť za kňaza (najmä preto, aby rodinné remeslo nezaniklo) mníchom príslušného boha (nie. Bane to nebol). Yestedan študoval, trénoval boj, zaúčal sa tajomstvám kúziel i rôznym náukam o liečení. Je pravda, že svoju silu a krehkosť vedel vynahradiť silou ducha a schopnosťou riešiť ťažkosti najprv slovami a až potom mečom. Svoje učenie skončil v deň jeho 21. narodenín, keď jeho predstavení usúdili, že prišiel čas, aby sa osamostatnil. I dostal na cestu celodrevený palcát, kožené brnenie, niekoľko zlatiek a požehnanie od otca predstaveného.

Tento lyrický opis znamená v reči D&D toto: Yestedan je človek s nasledujúcimi základnými vlastnosťami: Str 8 (-1), Dex 13 (+1), Con 10 (+0), Int 12 (+1), Wis 16 (+3), Cha 14 (+2)., povolaním kňaz (cleric) na prvej úrovni (1st level). Toto však nie je všetko, čo Yestedana charakterizuje.

Povolania a úrovne

"Cvič sa, aby si sa nezabil, nezabi sa, aby si sa cvičil." - Heslo RPG

Spomenuli sme, že Yestedan vyšiel do sveta ako kňaz prvej úrovne. Každá postava na svojej ceste životom (či bude dlhý alebo krátky, to už nevedno) sa vzdeláva, trénuje sa v boji, je čoraz zručnejšia, jedným slovom získava skúsenosti (experience). Za mnoho jej činov sa jej dostane od DMa odmeny v podobe skúsenostných bodov (experience points). Úspešné použitie kúzla, výhra v boji nad nepriateľom, vyriešenie závažného problému ľudstva -- to všetko sa prejaví v skúsenostných bodoch.

Princíp je jednoduchý -- čím viac skúsenostných bodov (XP) postava získala, tým je mocnejšia, tuhšia v boji, schopnejšia kúzliť mocnejšie kúzla, zručnejšia, jedným slovom nadupanejšia ;-). Po dosiahnutí daného počtu XP postava získava ďalšiu úroveň (level) -- čo má vplyv na mnohé jej schopnosti.

,,Mocný" Yestedan je teda kňazom prvej úrovne a zatiaľ nemá ,,žiadne" skúsenosti ako dobrodruh, preto má 0 XP. To však neznamená, že nič nevie, má za sebou predsa (už od plienok) poctivý tréning. Kňaz Yestedan prvej úrovne má nasledovné schopnosti (všetky si podrobne vysvetlíme):


Ak Yestedan úspešne získa 1000 skúsenostných bodov, získava ďalšiu úroveň (bude z neho kňaz úrovne 2), čím získa ďalšie body pre zručnosti, lepší základný útočný bonus, lepšie záchranné hody a viac kúziel, ktoré môže denne zoslať.

Zručnosti

Už viackrát sme spomenuli zručnosti, body pre zručnosti a im podobné nadávky. Zručnosti predstavujú zručnosti (och!), ktoré postava ovláda. Patria medzi ne tie klasické (plávanie, skákanie, šplhanie, jazda na koni, znalosť jazykov, hra na nástroji, či spev), menej klasické (diplomacia, blafovanie) a tie ostatné - viac či menej exotické (dešifrovanie písma, otváranie zámkov, blokovanie pascí, prestrojenie a maskovanie sa atď.). Zručnosti väčšinou predstavujú akési skupiny a mnohé činnosti sa dajú zaradiť pod niektorú z konkrétnych zručností. Neexistuje napr. zručnosť ,,rozkladanie ohňa", pretože tento čin sa dá vtesnať pod zručnosť Prežitie (Survival).. Medzi zručnosti sa rátajú aj schopnosti niektorých zmyslov (napr. načúvanie, či všímanie).

Každá zručnosť vychádza z niektorej základnej vlastnosti (Skákanie zo Sily, Diplomacia z Charizmy a pod.) a je vyjadrená (väčšinou) kladným číslom: napr. Skákanie +8, Diplomacia +5. Čím je číslo väčšie, tým je postava ,,zbehlejšia" v danej oblasti. Samozrejme, každá postava si svoje zručnosti môže zlepšovať -- môže sa naučiť krajšie na nástroji, naučiť sa iný jazyk, či rýchlejšie šplhať. To môže urobiť buď zvýšením príslušnej základnej vlastnosti (to sa však nestáva veľmi často) alebo najčastejšie rozdistribuovaním bodov pre zručnosti (skill points).

Na každej úrovni povolania dostáva postava niekoľko bodov, ktoré si môže medzi svoje zručnosti ľubovoľne rozložiť (na prvej úrovni ich dostáva o niečo viac než na tých ostatných). Je tu však niekoľko háčikov: každé povolanie má zručnosti, ktoré sú preň typické -- tzv. zručnosti povolania (class skills). Je prirodzené, že pre zlodeja je prednejší tichý pohyb (Move Silently), než Znalosť kúziel (Spellcraft). To však neznamená, že Znalosť kúziel je preňho zakázané územie. Tie zručnosti, ktoré nepatria medzi zručnosti povolania, si postava môže vylepšovať, ale stojí ju to dvojnásobný počet bodov pre zručnosti.

Yestedan ako kňaz prvej úrovne má na začiatku svojej púte 16 bodov pre zručnosti, ktoré si rozdelí si ich nasledovne: Diplomacia (Diplomacy) 4 , Liečenie (Heal) 4, Znalosť kúziel (Spellcraft) 4 a Sústredenie (Concentration) 4. Zvykne sa vravieť, že Yestedan má 4 stupne (ranks) v každom zo zručností. Všetky tieto zručnosti sú zručnosťami kňaza. Ak by chcel vložiť nejaký počet bodov napr. do Blafu (Bluff), stálo by ho každý stupeň dva body zručnosti.

Overovanie zručností

Skôr, či neskôr príde čas, keď chce postava použiť niektorú zo svojich zručností. Úspech, či neúspech sa určí pomocou overenia zručnosti (skill check). Každé použitie zručnosti má nejakú náročnosť (Difficulty Class, DC), ktorú ustanoví DM. Čím je DC väčšie, tým je úspešné použitie zručnosti komplikovanejšie. Použitie vlastnosti je úspešné, ak platí nerovnosť (joj, matematika!)

d20 + počet stupňov v zručnosti + modifikátor príslušnej základnej vlastnosti + iné modifikátory >= DC

(vidíte? d20!)

Yestedan sa vybral stráviť svoj posledný deň v meste. Tu však k nemu pribehla istá starenka s prosbou o pomoc. Jej prapravnučka je od včera veľmi chorá a potrebovala by pomoc. Yestedanovi nebolo treba viac vravieť. Rozbehol sa spolu so starenkou tryskom do jej chalúpky. Prizrel sa bližšie na prapravnučku a začal s jej liečením, navaril jej mocného čaju, priložil obklady.

Podarí sa Yestedanovi vyliečiť chorú prapravnučku? To sa dozvieme na budúci týždeň..

No ehm, vitajte späť. Yestedan sa snažil naposledy použiť svoju zručnosť Liečenie (Heal), načo DM vyzval hráča na overenie zručnosti. Na úspešné vyliečeniu prapravnučky ustanovil DM náročnosť (DC) 18 (usúdil, že choroba je to ťažká a nebude to len tak). Yestedanov hráč si hodí d20, pripočíta počet stupňov v zručnosti Liečenie (+4) a ďalej pripočíta modifikátor základnej vlastnosti, ktorej prislúcha Liečenie (tou základnou vlastnosťou je Múdrosť (Wisdom), Yestedanov bonus je +3). Hráč hodil 12, čo spolu s bonusmi dáva 12 + 4 + 3 = 19, čo je väčšie ako DC 18. Yestedan teda prapravnučku úspešne vyliečil a dostalo sa mu mnohej vďaky od starenky (a ešte viac XP od DMa :-), možno..).

Niekedy sa však používa aj druhý spôsob overovania zručností -- protihody (opposed rolls). Protihody sú odlišné iba v tom, že DC nie je pevné, ale určí sa overením nejakej zručnosti druhej postavy.

Yestedan sa časom dostal do situácie, keď musel vyjednávať. DM usúdil, že úspech vo vyjednávaní dosiahne ten, kto vyhrá protihod na Diplomaciu. Yestedan hodil na kocke 6, pripočítal 4 stupne v diplomacii a +2 bonus od Charizmy, čím dosiahol 12. Jeho protivník Murg si hodil 15, lenže nemá žiadne stupne v Diplomacii a modifikátor Charizmy má -1, čo mu dáva výsledok 14. Napriek tomu však Murg dosiahol vo vyjednávaní úspech a Yestedan odchádza so zveseným nosom.

Videli sme, že Murg vyhral, aj keď jeho Charizma nebola ktoviečo a dokonca nemal ani stupne v príslušnej vlastnosti. Sú však niektoré zručnosti, ktoré vyžadujú, aby mala v nich mala postava aspoň jeden stupeň - inak ich nemôžu používať. Je prirodzené, že skákať vie asi každý, ale Znalosť kúziel vyžaduje už nejaké vedomosti. Preto je Znalosť kúziel (Spellcraft) len pre trénovaných (trained only) -- postavy, ktoré nemajú v tejto zručnosti ani jeden stupeň, nemôžu napr. určiť, čo znamená, že henten kúzelník vyťahuje netopierie guáno, síru a vykrikuje čosi v čudnom jazyku.

Protihody však nemusia byť len na rovnaké vlastnosti. Zlodeji veľmi často okúsia protihod Tichý pohyb (Move Silently) proti Počúvaniu (Listen) stráží.

Aby sa overovanie zručností v hre vybavovalo rýchlo, má postava niekde napísanú úhľadnú tabuľku
Zručnosť

Zručnosť
Základná vlastnosť
Zručnosť triedy
Len trénovaní
Modifikátor základnej vlastnosti
Počet stupňov
Spolu
Diplomacia
Cha
Áno
Nie
+2
4
+6
Liečenie
Wis
Áno
Nie
+3
4
+7
Znalosť kúziel
Int
Áno
Áno
+1
4
+5
Sústredenie
Con
Áno
Nie

+0

4
+4
Počúvanie
Wis
Nie
Nie
+3
0
+3
Otváranie zámkov
Int
Nie
Áno
-
-
-
...

Záver k zručnostiam