História Forgotten Realms

Článok zverejnený 27.02.2005, autor: Annun (hostinsky[zavinac]annun.sk)

Ak si aspoň raz za čas zahráte nejakú RPG hru alebo navšívite internetovú stránku venovanú fantasy, určite ste sa už stretli s pojmom Forgotten Realms (ďalej FR). Tento svet, ktorý už uchvátil srdce nejedného fantasy maniaka (vrátane toho môjho) je totiž dejiskom mnohých kníh, poviedok a hier. Ak by ste o ňom chceli vedieť niečo viac, pokračujte v čítaní :).

FR je imaginárny fantasy svet, ktorý existuje kdesi za hranicami nášho vlastného sveta. Je to svet obývaný mnohými zvláštnymi stvoreniami, od elfov, trpaslíkov a hobitov až po orkov, goblinov a drakov. Je plný mágie a nevysvetliteľné javy sú tu na dennom poriadku. Technologicky je na úrovni zeme 14 - 15 storočia, takže rytieri a hrady sú všade. Kedysi bol tento svet nejako prepojený s tým našim, ale ako plynuli storočia, ľudia naň pomaly zabúdali. Práve preto sa nazýva Forgotten Realms, teda Zabudnuté ríše (kráľovstvá, zeme - nehodiace sa škrtni :) )

Otcom FR je kanaďan Ed Greenwood, ktorý už ako 8 ročný (písal sa rok 1967) napísal vetu, na ktorej neskôr vybudoval celý svoj vysnívaný svet.

Elminster

"Now in all the lands 'twixt bustling Waterdeep and the sparkling waves of The Sea of Fallen Stars, no men were more loved -- and feared -- than the stoic swordsman Durnan, the blustering old rogue Mirt, and the all-wise, ancient wizard Elminster."

("Vo všetkých zemiach od uponáhľaného Waterdeepu až po spenené vlny Mora padnutých hviezd, nebol žiaden človek viac milovaný -- a obávaný -- ako chladnokrvný šermiar Durnan, chvastavý starý tulák Mirt a múdry, prastarý mág Elminster.")


Neskôr, keď sa zrodila hra Dungeons and Dragons, vydala firma TSR, Inc. dobrodružný modul s názvom Bloodstone Pass. Bol to prvý modul umiestnený do sveta FR, aj keď FR vtedy ešte nebol oficiálny svet AD&D. To sa stalo až neskôr, roku 1987, kedy TSR kúpila práva na FR a ešte v tom roku vydala aj prvý campaign set napísaný Edom Greenwoodom a Jeffom Grubbom. V dvoch knihách a na štyroch veľkých mapách ste našli všetko, čo ste kedy mohli chcieť o FR vedieť. Toto vydanie zaznamenalo obrovský úspech zo strany hráčov a FR sa odvtedy drží na výslní ako najpopulárnejší AD&D svet vôbec.

Samotný svet je celý umiestnený na planéte Abeir-Toril niekde vo vesmíre. Je dosť podobná našej Zemi klimatickými podmienkami a počas stáročí sa na nej podobne ako na Zemi vytvorili rôzne kultúry a oblasti. Najznámejšie z nich sú:


FaerûnV tomto článku sa budem venovať hlavne Faerûnu, keďže je to najpopulárnejšia a najznámejšia časť FR. Odohráva sa v nej nejedna kniha či hra, a to včetne tých počítačových. Tento svet sa dá najlepšie charakterizovať slovom hrdinský, keďže je plný najrôznejšich skupiniek dobrodruhov, od dobrých a čestných až po skazených do morku kostí. Okolo hrdinov sa to všetko točí a nejedno kráľovstvo už padlo vďaka odvážnym skutkom skupinky udatných rytierov. Samozrejme tu ale nechýba ani mágia a mocné božstvá, ktoré riadia celý tento svet, neraz zvádzajúc kruté bitky medzi sebou. Nie je jednoduché byť smrteľníkom tam, kde sa bohovia prechádzajú medzi ľuďmi.

O vzniku Faerûnu, a vôbec celého Torilu sa medzi učencami vždy viedli veľké debaty. V nejednom temnom močiari sa dajú nájsť mestá, ktoré slúžia ako náhrobky dávnym civilizáciam. Ak by ste však chceli vedieť niečo o skutočnom vzniku sveta, museli by ste sa ponoriť o mnoho hlbšie do minulosti. Tak hlboko, ako ešte žiaden človek nikdy nebol. Až do úplnej, prvotnej temnoty.

Shar Vs SeluneZ tejto prvotnej temnoty sa stvoril Lord Ao, najvyšší. Ten stvoril vesmír, v ktorom však neexistovalo svetlo dňa, ani tiene noci. Bolo to obdobie veľkého prázdna. Z tejto esencie temnoty postupom času vznikli dve nádherné bohyne-dvojičky. Selûne zastupovala svetlo a deň, Shar zase noc a tmu. Tieto dve spolu stvorili Chaunteu, bohyňu, ktorá bola zároveň telom sveta Aber-Toril. Na svete však neexistovalo teplo, a Chauntea zúfalo prosila sestry o zahriatie. Tie sa však nedokázali dohodnúť nad spôsobom ako to vykonať a z ich boja vznikli zlé božstvá vojen, vrážd, chorôb a smrti. Selûne nakoniec použila oheň z Pláne Ohňa na zohriatie sveta. Jej sestra však zo závisti a zúrivosti začala vstrebávať všetko teplo a svetlo univerza. Zúfalá Selûne po nej vrhla časť seba samej, plnú magickej a božskej energie. Tá preletela cez jej sestru a vytrhla z nej podobnú energiu. Z týchto energií potom vznikla Mystryl, bohyňa mágie, zložená zo svetlej i tmavej mágie. Mystryl upokojila boj svojich matiek a i keď bola viac naklonená Selûne, udržovala medzi nimi nestabilný mier. Ani jedna zo sestier sa však úplne nevzdala a ich nekonečný súboj pokračuje až do dnešného dňa..

Zatiaľ čo bohovia súperili medzi sebou, na Torile sa objavili prvé inteligentné rasy, tzv. Stvoriteľské rasy. Bolo ich päť a ich kráľovstvá boli prvé na zemi:


Otvorený portálPomaly, ako sa prví obyvatelia sveta učili ovládať mágiu, prichádzali na Toril cez magické portály ďalšie rasy. Postupne sa tam objavili trpaslíci, treanti (enti), elfovia a mind flayeri (v tomto poradí). Ďalším krížením rás sa svet postupne zaplňoval najrôznejšími bytostami, ktoré aj dnes nazývajú Toril svojim domovom.

Z týchto bytostí sa najviac do popredia dostali elfovia a trpaslíci. Pozakladali veľké a slávne kráľovstvá, vyzývali na boj drakov a učili sa ovládať mágiu. Práve tá nakoniec elfom pomohla k prvému ozajstnému víťazstvu nad týmito pánmi oblohy. Bohužiaľ, ani elfské šťastie netrvalo večne. Doteraz sa presne nevie, kto zapálil prvú iskru, ale medzi elfami vypukli hrozné vojny, známe ako Korunné. Trvali dvetisíc rokov a počas nich zaniklo veľa veľkých elských kráľovstiev. Po ich skončení ostali len dve nedotknuté, ktoré neskôr prispeli k vzniku Netherilu, prvého ľudského kráľovstva oddaného mágii.

Netherilské lietajúce mestoNetherilský mágovia sa postupne stávali čoraz viac arogantní a prestali počúvať rady a napomenutia elfov. Vybudovali obrovské lietajúce mestá a zabrali veľké územie. Ich arogancia nakoniec privodila ich pád. Proti nim sa postavila rasa zvláštnych bytostí menom phaerimm, ktorá veľmi trpela Netherilským používaním mágie. Začala preto čarovať mocné kúzla, ktoré menili úrodnú Netherilskú zem na púšť. Ľudia postupne prišli na to, že za týmito kúzlami je niekto inteligentný a začala obrovská magická vojnu. Nakoniec Karsus, najmocnejší z Netherilských mágov, zoslal kúzlo, ktoré prinieslo obrovskú skazu. Pomocou jediného zaklínadla v sebe zhmotnil božskú esenciu Mystril a získal tým úžasné vedomosti. Vzápätí si však uvedomil aj svoju chybu. Ako človek totiž nedokázal neustále napravovať Sieť, vďaka ktorej bola mágia na Torile možná. Kúzla začali zlyhávať a majestátne Netherilské mestá padali z oblohy. Mystril sa nakoniec obetovala, čím prerušila spojenie s Karsom a on skamenel. Pred jeho hasnúcimi očami zmizlo všetko, v čo kedy veril..

Mystril sa reinkarnovala ako Mystra, nová bohyňa mágie a odvtedy dáva dobrý pozor na jej používanie. Po Netherile ostala len veľká púšť Anauroch a tri mestá, ktoré boli príliš vysoko a preto sa zachránili. Ľudia už nikdy nebudú schopní dosiahnuť taký stupeň mágie ako vtedy.

Po tomto období nasledovala doba, počas ktorej sa ľudia stále viac dostávali do popredia a pomaly vytláčali ostatné rasy. Počas tisícok rokov vznikli a zanikli desiatky kráľovstiev a tento stav trvá dodnes.

Klerici rôznych božstievPočas histórie Forgotten Realms sa stala ešte jedna udalosť, ktorá sa zapísala do podvedomia celej zeme. Bola to doba, počas ktorej sa bohovia zhmotnili do ľudských podôb a chodili po svete, bojujúc medzi sebou. Ľudia ju nazvali Nepokojná doba (Time of Troubles). Začala, keď bohovia Bane a Myrkul ukradli Lordovi Ao Tabule Osudu, na ktorých sú zapísané úlohy a zodpovednosti všetkých bohov Faerûnu. Ao sa preto rozhodol za trest poslať všetkých bohov na zem, aby si uvedomili svoju zodpovednosť nad smrteľníkmi a menej sa starali o boje medzi sebou. A tak sa bohovia objavili na zemi v podobe Avatarov, božských ľudí. Náhla premena ich zmiatla a oni začali opäť bojovať medzi sebou. Boli to nesmierne chaotické časy, kedy bohovia umierali ako ľudia a ľudia sa stávali bohmi. Božské portfólia sa kradli a bohovia si menili funkcie. Keď nakoniec Ao skončil tento chaos, pre bohov začali nové časy. Ich moc odvtedy záleží na počte a oddanosti ich veriacich, čo ich konečne prinútilo starať sa o smrteľníkov.

Faerûn a vôbec celé Forgotten Realms sa však vyvíja naďalej. Svet aj v budúcnosti čakajú mnohé nástrahy a bez dobrých hrdinov je jeho koniec ešte stále veľmi neistý..