A čo sa vodcov týka (v HOMAM to boli hrdinovia), ich systém zlepšovania je oveľa prepracovanejší ako v Heroes a RPG časť je lepšia ako v HOMAM. A dá sa tu hrať 'len' za 4 strany: Impérium (ľudia), Horské klany (trpaslíci), Nemŕtve Hordy (nemŕtvi) a Légie prekliatych (pekelníci). Ináč príbeh je tu o dosť pútavejší a úlohy sa navzájom prekrývajú (napr. 2. level nemŕtvych-pekelníkov). No skrátka aby som tu nepísal slohovú prácu, Disciples je jedna z najlepších fantasy ťahových stratégií aká uzrela svetlo sveta. Ešte nech Strategy First spravia nejaký dungeon na motívy Disciples a Heroes majú dokonalú konkurenciu...
- keď budeš mať v svojom vojsku Werewolfa (vlkolaka) a budeš bojovať s nejakými neutrálnymi jednotkami, ktoré nestrieľajú ani nečarujú, strč si ostatné jednotky dozadu a vpredu nechaj len vlkolaka. Dajú sa tak ušetriť Hitpointy.
- keď dosiahneš novú úroveň,tak si čo najskôr vyber vlastnosť Weapon Master (+25% XP) a Leadership (+ jedna jednotka)
- ak niekde nájdeš potion +x na nejakú vlastnosť, použi ju radšej na vodcu, ktorého plánuješ exportovať. Ak sa ti to nedá, pretože napr. ju našiel vedľajší vodca a ty ju chceš dať hlavnému vodcovi, ktorý je ale na druhej strane mapy, nezúfaj. Len nech ti ten vedľajší vodca prežije a potom si potion prenes do ďalšej misie a tam ju vypi.
- keď sme už pri vodcoch, oplatí sa hrať kampaň len s jedným hlavným vodcom. Veď taká Lich Queen na lvl 15 je skoro poloboh.
- ak je pred tebou nejaký veeeľmi tuhý súboj a príšera je vonku (napr. Asteroth), počkaj radšej zopár kôl a púšťaj do neho bojové kúzla. Keď mu napr. minieš 60 HP, zregeneruje 20 a ak to zopakuješ, tak má už o 100 menej!!
- NEČÍTUJ!!!!!! - totálne si zničíš hru. Ak sa aj sekneš, rozohraj hru za inú rasu, najlepšie za tú, ktorá ťa štve a zisti jej slabosti.
- mestá sa oplatí upgradovať len po lvl. 3. Ďalej len ak máš navyše nejaké zlaté.
- neodporúčam mať ako hlavného vodcu inú postavu ako si dostal na začiatku: ak hráš za Warrior Lorda, maj hlavnú postavu na export bojovníka a nie kúzelníka, tak je to potom lepšie.
- veľmi dobré bojové artefakty sú napr. Wight Blade (kradne levely), Brethrezen`s Claw alebo Soul Crytal (paralyzuje).
- vládca impéria Demosthene sa volá podľa rímskeho básnika Demosthenesa
- Ward znamená imunita voči prvému útoku daného elementu. Napr. ak máš Death Ward a zaútočí na teba Wywern, tak sa ti nič nestane, až po prvej rane.
- keď budeš mať Leadership na max., vážne sa oplatí mať u seba aj nejakú jednotku na 2 miesta. Väčšinou sú veľmi silné, hlavne démoni a obri.
- Lock Unit je dostupný až vo verzii 1.03 a znamená to, že sa ti jednotka nebude upgradovať. Na začiatku je to nanič, no potom sa to dosť hodí ak potrebuješ nejaký typ jednotky a nechceš, aby sa zmenil.
- v neskorších fázach hry sa veľmi často stáva,že sa zmení cieľ misie. Naozaj často, hra je takýmito dejovými zvratmi doslova preplnená (aj tak najviac naštve Bethrezen).
- vždy prezri tovar v obchodoch. Ak majú nejakú potion +xxx permanently, okamžite to kupuj.
- ak ťa čaká nejaký veľmi tuhý súboj a nevieš ako sa máš pripraviť, pretože ani poriadne nevieš o akú príšeru ide, spusti map editor a tam si to pekne pozri.
- ak má tvoj vodca menej ako 300 HP, tak ani neuvažuj o zničení nepriateľského hlavného mesta.
- v hre nebudeš hrať nikdy proti tvojej rase (nepriateľ nemá hl. mesto) i keď sa nájdu neutrálne príšery tvojej rasy.
- veľmi dobré kúzlo je Daylight (empire) - čo najskôr vyskúmať - objaví celú mapu.
- ak budeš mať príležitosť si pri upgrade vybrať schopnosť Life Ward alebo dokonca Life Immunity, treba si to okamžite vybrať. Potom bude ničenie nepriateľských kapitálov hračka, pretože strážci kapitálov majú útoky len na báze Life (život). Aj nemŕtvi.
- mená strážcov kapitálov: Myzrael, Ashgan, Vithar, Ashkael.
- všetci strážcovia majú 250 damage / 6 jednotiek, 990 HP a 50 Armor / + obrana z mesta = 90/, takže si rozmysli kedy a ako zničíš kapitál, ale je za nich toľko XP, že koniec!
- okrem Fightera, Warlocka, Initiate, Necromancera, Werewolfa, Templára a Dark Lorda sú všetky ostatné jednotky nemŕtvych imúnne voči smrti.
- ak sa rozhodneš hrať za pekelníkov, radšej nehraj s Archdevilom. Je síce veľmi mocný, ale boss na konci kampane je imúnny voči ohňu a práve ohnivé kúzla Archdevil čaruje.
- na obranu mesta sa najviac hodia špeciálne jednotky (Titan, Werewolf, Yeti,Fiend).
- ak sa nevieš rozhodnúť ako si v prípade Empire a nemŕtvych špecializovať vojsko, či odolnosť alebo sila, tak je dobre dať si jednotky s odolnosťou vtedy, ak ešte niesú k dispozícii lepšie budovy (napr. na paladinov alebo Phantom Warrior)
- Mortis (bohyňa nemŕtvych) bola kedysi krásna bohyňa, no jej milého Galleana (elfského boha) hodil Wotan (trpasličí boh) do slnka. Mortis (latinsky smrť) obetovala svoju krásu aby sa Galleanovo telo zachovalo a teraz nenávidí trpaslíkov a chce oživiť Galleana na posvätných pláňach elfov.
Warrior Lord:
Toto povolanie si treba vybrať ak nerád čaruješ a spoliehaš sa viac na sekeru / meč. Znamená to, že na začiatku dostaneš bojového vodcu a všetky tvoje jednotky zregenurujú o 15% viac poškodenia ako iní lordi, ale kúzla máš max. po 4. úroveň. Toto odporúčam vybrať pri Mountain Clans alebo Empire.
Mage Lord:
Toto si vyberú všetci, ktorí uprednostňujú ničivú mágiu pred hrubou silou. Znamená to, že všetky kúzla vyskúmaš za polovicu many a môžeš čarovať to isté kúzlo 2x denne, čo iní nemôžu, a okrem toho sa dá vyskúmať až po 5. úroveň kúziel (napr. Hetacomb u nemŕtvych = 125 damage a keď to vyčaruješ 2x...). Odporúčam si to vybrať hlavne pre Undead Hordes a Legions of the Damned.
Guildmaster:
Toto je podľa mňa zbytočné povolanie. Máš akurát polovičné ceny pri vylepšovaní miest a zlodej má viac akcií. Je to každého vkus, čo si ako vyberie, ale ja zlodeja používam minimálne a mestá vylepšujem akurát keď neviem čo s peniazmi (a takých chvíľ v hre nie je veľa), takže táto voľba je v podstate na nič.
Zdravie: udáva aké zranenie jednotka unesie kým zomrie. Dá sa zvýšiť schopnosťou Toughness, alebo Potion of Highfather.
Natural Healing: Ak hráš za Warrior Lorda, je to v podstate zbytočné, lebo jeho jednotky už regenerujú, toto znamená, že vodca a jednotky budú regenerovať za kolo 15% HP.
Incorruptible: Je to v podstate imunita voči zlodejom. V single player je to takmer zbytočné, počítač info až tak veľmi nevyužíva a okrem toho to je počítač, tudiž podvádza.
Immunities: Sú to imunity. Okrem nemŕtvych ich na začiatku nedostane žiadny vodca, no dajú sa získať artefaktmi. Znamená to, že ťa žiadny útok toho elementu nezraní.
Ward: Imunita voči prvému útoku daného elementu. Veľmi užitočné, brať čím skôr.
Arcane Knowledge: Môžeš používať knihy, niektoré sú dobré, no toto sa veľmi neoplatí.
XP: Skúsenosti. Keď ich bude dosť, jednotka sa upgraduje. Ich prísun sa dá zvýšiť o 25% pomocou skillu Weapon Master. Ináč sa dajú za veľký peniaz (myslím,že je to 1XP za 4 zlaté) kúpiť u trénera.
Keen Sight: No tak toto je blbosť na n-tú. Totálne zbytočná vlastnosť, postava bude vidieť ďalej a odkryje viac mapy. To veľmi pomôže, hlavne v boji :-)).
Chance to hit: Šanca trafiť. Celkom sa to hodí, nie je totiž nič trápnejšie ako keď trpaslík s 300 damage netrafí napr. draka ktorý ho potom zabije. Dá sa zvýšiť schopnosťou Accuracy o 20%.
Arcane Lore: Môžeš používať gule (orbs). Nie je to bohviečo, lebo dobré gule sú naozaj veľmi vzácne.
Armor: Schopnosť redukovať damage o x%. Dá sa zvýšiť schopnosťou Natural Armor o 20% alebo Potion of Iron Skin.
Arcane Power: Schopnosť používať v boji talizmany. Tak ako z guľami - dobré talizmany sú veľmi vzácne.
Travel Lore: Toto nie je zlá vlastnosť, umožňuje používať topánky. I keď je dosť ťažké nájsť nejaké lepšie, ak sa nájdu, je sranda (+60% MP).
Banner Bearer: Dovolí ti nosiť vlajky. Je ich málo, sú vzácne, ale na rozdiel od iných artefaktov účinkujú na celú grupu. (napr Banner of War: +30% damage všetci...)
Artifact Lore: Nutnosť!! Artefaktov je veľa, sú super a napr Bethrezens Claw je total brutal (+30% damage a + 60% initiative)
Use staffs and scrolls: Dovolí ti používať palice a zvitky. Ak hráš za kúzelníka, túto vlastnosť už máš. Ak nie, tak ju nemáš a ani nemusíš.
To boli neutrálne jednotky, tie, ktoré sa dajú kúpiť/vytrénovať budem hodnotiť trochu kritickejšie. Pred názvom je úroveň.