Hrá sa, pochopiteľne, na kolá. V jednom kole idú obaja hráči podľa poradia, ktoré si hodili na začiatku. Kolo hráča sa delí na tri fázy. Na pohybovú fázu, kedy sa hýbe, na streleckú a na útočnú (rozumej boj na blízko).
Normálna hra Warhammer 40K sa hrá na 6 kôl. Zo začiatku som si myslel, že je to smiešne málo. No, dnes mi tie 3, niekedy 4 hodiny jednej hry prídu celkom dlhé.
Ešte k pohybu a boju samotnému. Pohyb má každý typ jednotky určený v pravidlách, takže armáda sa pohybuje podľa toho. Taká pechota sa môže hýbať maximálne 6 palcov (áno, hra funguje na palcoch, nie na centimetroch). Tak si odmeriame na stole 6 palcov od podložky modelu a môžeme sa v rámci tejto vzdialenosti hýbať. Jednoduché.
Boj. Boj je pre nás, starých harcovníkov DnD a jeho odnoží, hračka. Jednoduché. Ak má strelec schopnosť strieľanie na 4 bodoch, hádže na 6 stennej kocke 3 a viac na zásah. Potom sa porovnáva sila zbrane a odolnosť protivníka a hádže sa druhý hod na zranenie. Prirodzene, iba v prípade, že hod na zásah bol úspešný. No a ak aj druhý hod uspel, protivník si, ak nemáme silnú zbraň alebo on slabo obrnených panákov, hádže hod na záchranu. Neuspel? Jeden model z jednotky dole. Jednoduché ako facka.
Tak, a teraz, keď som vám ako-tak priblížil mechanizmus hry, pokúsim sa vás vtiahnuť do úžasného, depresívneho sveta stredoveku v ďalekej budúcnosti.
Svet Warhammer 40K sa, ako som už v úvode naznačil, odohráva vo vzdialenej budúcnosti nášho ľudstva a vesmíru. Presnejšie v 41. tisícročí nášho letopočtu. Ríša ľudí (Empire of Man) je pod stálym útokom zvonka aj zvnútra. Rozprestierajúc sa takmer celou našou galaxiou, riadené klero-fašistickou byrokraciou a Bohom – Cisárom na Zlatom tróne, ktorého meno buď tisíckrát posvätené, trasie sa pod útokmi vznešených Eldarov, sadistických Temných Eldarov, mladej rasy Tau, prastarých Nekronov, brutálnych Orkov, nenásytných Tyranidov a napokon... stojí proti najhoršiemu z najhorších, mocným, desivým silám Chaosu.
Týmto hrozbám čelia na strane ľudí Cisárska Garda (Imperial Guard), vše vedúca Inkvizícia (Daemon hunters a Witch hunters) a, v neposlednej rade, Adeptus Astartes, Vesmírna Marína (Space Marine), najsilnejšia armáda Ríše. Uff... snáď som na nikoho už nezabudol.
Zatiaľ čo Cisárska Garda spolieha na masové útoky slabších pešiakov a mohutné tankové formácie (Vprjóoood!), Adeptus Astartes sa skladajú z malého počtu perfektne vycvičených, univerzálnych bojovníkov, akýchsi geneticky modifikovaných rytierov budúcnosti a podporuje ich hŕstkou tankov, motoriek a speederov. Inkvizícia v sebe kombinuje obe tieto armády, pridáva kúzla a niektoré špeciálne jednotky, ako napríklad Adepta Sororitas, prekrásne ženy - bojovníčky.
Eldari aj ich temní bratranci spoliehajú hlavne na rýchlosť a svoje ľahké nôžky. Sú to prevažne strelecky založené armády, ktoré na diaľku dokážu nepríjemne zvrátiť priebeh boja (jednoducho elfovia – Annun, zasvätene).
Orkovia. Priznám sa, orkovia sú mi strašne sympatickí. S pokrikom Waaagh! sa vrhajú do útoku, mávajú zbraňami a beda tomu, kto im vbehne do rany. Navyše majú aj krásne modely s desiatkami možností na vlastnú úpravu.
Mladá rasa Tau, s ktorou sme sa mali možnosť zoznámiť v nepríliš podarenej PC hre Warhammer 40.000 Fire Warrior, bojuje za Väčšie dobro (komunisti) a proti všetkým. Tiež hlavne strelecká armáda s peknými modelmi, ale relatívne mladá aj v rámci Warhammeru, takže modelov je pomenej. Dúfam len, že im nejaké rýchlo pribudnú.
Prastarí Necroni sú hrôza, ktorá sa vynorila zo svojho milióny rokov dlhého spánku, aby v mene bohov C´Tan vyhladila všetko živé. Žiaľ, veľa o nich neviem. Ešte som sa s nimi v bitke nestretol. Ale vyzerajú ako terminátori z rovnomenného filmu.
Tyranidi. Hrôza. Des. Podobajú sa Votrelcom, sú večne hladní, plienia planétu za planétou. Prišli z oblastí mimo našej galaxie, takže ich pôvod je skutočne tajomný. Zato ich ciele sú úplne jasné. Vyhladiť všetko! Každú planétu, ktorú dobijú, zbavia všetkého živého genetického materiálu a odídu ďalej. Rasa je to zameraná prevažne na boj z blízka, ale niektoré z ich mohutných príšer dokážu aj poriadne strieľať.
No a na koniec ostal Chaos. Desiví zradcovia, manipulátori, zvodcovia a vrahovia, modliaci sa k štyrom bohom chaosu: Khorne – Krvavému bohu, Slaneesh – Pánovi zvodnosti, Nurgle – Pánovi Rozkladu a Tzeench – Tomu, čo mení. Táto štvorica bohov sa až predháňa v snahe čo najviac ublížiť vesmíru a strhnúť ho do Oka Teroru, diery medzi našou realitou a Warpom, svetom démonov. Pred desaťtisíc rokmi, keď bola Ríša na svojom vrchole, zradil Cisára warmaster Horus, jeho najvernejší a najlepší syn. V strašnej občianskej vojne časť kapitúl Adeptus Astartes odstúpila od svetla Cisára, nech nám naveky svieti na cestu, a postavili sa na stranu Horusa. Tým sa navždy odvrátili od ochrannej ruky Cisára, tešíme sa, že Mu môžeme odovzdať naše životy, a predali svoje duše večnému zatrateniu v pokrivenej realite Warpu. Horus padol rukou Cisára, modlíme sa za Neho tisícimi slovami, keď sa snažil dobyť Zem a zbytok zradcov utiekol do Oka Teroru. Táto armáda je veľmi silná, skutočne jedna z najsilnejších. Je skvelá ako na blízko, tak na diaľku. V univerzálnosti prekoná aj Vesmírnych Mariňákov.
Tak, to by sme mali za sebou ako armády, tak čo-to popisu sveta. Snáď ešte jedna malá vetička... alebo dve. Je to svet, v ktorom by som žiť nechcel. Všemocná Inkvizícia, brutálne prostredie násilia, strachu, nedôvery, hotová Orwellova 1984.
Takže v kocke. Čo nám Games Workshop ponúka? Pekne prepracovaný systém bojov a zaujímavý, antiutopistický svet s nemálo knižkami a PC hrami. Krásne sú aj modely pajácov, príšer a tankov. Ľahko sa skladajú, maľujú. A sú zaujímavé aj faktom, že z každého môžem urobiť originál, jedinečný model. Games Workshop, spolu s pár firmami a našou vlastnou šikovnosťou, nám umožňuje si vcelku jednoducho upravovať modely .Či už sa jedná o battle damage, démonické mutácie, alebo orkské úpravy všetkého, čo sa hýbe, strieľa, jazdí...
Jedinou nevýhodou sa môže zdať cena. Ale skutočne iba zdať. Autor tejto recenzie je poriadne nepracujúci lenivec, a aj tak si bol schopný niečo uliať a niečo zarobiť. Na takú slušnejšiu armádu vám stačí relatívne málo peňazí. Navyše, za tie modely a pocit z hry sa to oplatí. A na rozdiel od Magic kartičiek si modely môžete maľovať sami.