Ako na kontrol?

Článok zverejnený 30.10.2004, autor: Annun (hostinsky[zavinac]annun.sk)

Čo to je?

Hneď na začiatku jedno upozornenie pre chtivých netdeckerov (ľudí, ktorí si kopírujú balíčky z internetu). V tomto článku nenájdete jediný decklist. Budem tu len veľa teoretizovať, trúsiť nemiestne vtípky a pokúsim sa ukázať, ako pristupovať k stavaniu kontrolného balíčka.

Len aby bolo jasno.

Je jasno?

Fajn.

Takže najprv, čo je to vlastne kontrol? Kontrol je archetyp balíčka, ktorý sa nesnaží čo najrýchlejšie ubiť oponenta palicou, no namiesto toho ticho spriada intrigy, má dobrý prehľad o situácii na bojisku, postupne získava moc, aby nakoniec oponenta zabil získanou prevahou. Pripomína inteligentného a šikovného mága, ktorý by za lepšiu pozíciu vo vladárskom sneme predal aj vlastnú babičku. Je to intrigánsky smrad.

Preložené do reči hráčov Magicu, kontrol je reakčný typ balíka. Nevykladá na stôl hrozby, no skôr sa zbavuje hrozieb oponentových a to tak, aby za čo najmenej surovín urobil čo najviac roboty. Príklad: ak Wrath of God-om zmietnete zo stola šesť oponentových príšer ktoré vás zabíjajú, zahrali ste výborný kontrolný ťah.

Kontrol sa zároveň snaží obmedziť oponentove možnosti, chce ho prinútiť, aby hral podľa jeho pravidiel. Opäť príklad: ak modrý mág vyloží na stôl Propagandu, vďaka čomu bude oponent odteraz nútený platiť za každú útočiacu príšeru nemalé obnosy many, núti ho zmeniť taktiku hry a pristúpiť na jeho pravidlá a tempo hry.

A čo sa týka samotného vyhrávania, kontrol uprednostňuje výhru postupnú, kedy pomaly nadobúda kartovú i manovú výhodu, vďaka ktorej nemá nakoniec problém zahrať niečo, čo oponenta v krátkom čase zabije. Príklad: Eternal Dragon.

Čo to nie je?

Jednou z častých mylných predstáv o kontrole je, že to je balík skoro bez príšer. Je to úplná a absolútna hlúposť, ktorej autora by mali zavesiť niekam do prievanu za určité konkrétne, malé kúsky tela. Kontrolu je jedno, akým spôsobom získa v hre prevahu. Jediné, čo je pre kontrol dôležité, je to, aby sa zbavil oponentových hrozieb, prežil nebezpečný začiatok hry a nakoniec zasadil smrtiaci úder. Ak neveríte, stačí si pozrieť decklist takého Crystal Witness decku, ktorý bol celkom pekný príklad kontrolného decku s príšerami, alebo aj mojich Zbabelých elfov, ktorí ako kontrol fungujú proti iným príšeráckym balíčkom.

Kontrol taktiež nie je kombo balík. Môže s ním byť skombinovaný, no hrá sa úplne inak. Čistokrvný kombo balík nezaujíma, čo robí oponent a snaží sa len silou – mocou zahrať a ochrániť svoje kombo, ktoré keď zahrá, hra končí. Kontrol naopak oponent zaujíma veľmi. Niekedy dokonca bez jeho (nedobrovoľnej) pomoci nie je kontrol schopný ani len vyhrať.

Ako na to?

Ako teda postaviť kontrolný balíček? Nebudete tomu veriť, ale presný návod neexistuje. Keďže je kontrol balíček reakčný, stavia sa podľa toho, čo sa hrá vo vašom okolí a toho, čo môžete očakávať (alebo, povedané odborne, stavia sa podľa „metagame“ vašej hráčskej grupy). Môžeme si ale povedať, čo by nemalo chýbať v žiadnom kontrolnom balíčku a prečo. Konkrétne voľby kariet (a farieb) už ale nechám na vás.

V prvom rade by v kontole nemala chýbať akási forma kartovej selekcie. To v praxi znamená, že máte aspoň minimálnu kontrolu nad tým, čo a kedy si potiahnete. Príkladmi takýchto kariet je napríklad modrý Impulse či Brainstorm, všetky wishe, tutory a podobne. Pre kontrol je totiž veľmi dôležité, aby mal na ruke vždy to, čo potrebuje.

Po druhé, kontrol potrebuje karty. Veľa kariet. Určite viac, ako oponent. Preto sa v kontroloch vždy uprednostňujú karty, ktoré poskytujú akúkoľvek formu kartovej výhody. Čo je to kartová výhoda? Kartová výhoda znamená, že jedinou kartou si buď potiahnete kariet viac, alebo o viac kariet pripravíte svojho oponenta. Príklady takýchto kariet sú všetky typy ťahačiek, ktoré vám dajú do ruky aspoň dve karty (instanty ako Concentration, alebo enchantmenty ako Necropotence), hromadné zabíjanie príšer (samozrejme len v prípade, že oponentovi zabijete viac monštier, ako sebe), discard ktorý oponenta zbaví aspoň dvoch kariet, karty na viac použití (so schopnosťami ako flashback, buyback, splice onto arcane) a mnoho ďalších. Jednoduchá pomôcka: ak chcete zistiť, či karta poskytuje výhodu, alebo nevýhodu, spočítajte oddelene počet svojich a oponentových kariet na ruke a v hre. Keď sa po zahraní danej karty zmení tento počet vo váš prospech, je to kartová výhoda. (príklad: na stole máte štyri karty, na ruke dve. Oponent má na stole osem, na ruke jednu. Po zahraní karty budete mať na stole päť, na ruke jednu a oponent bude mať na stole šesť a na ruke jednu. Jedinou kartou ste teda oponenta o dve karty pripravili a váš stav sa nezmenil. Kartová výhoda ako hrom.)

Po tretie, pre kontrol je veľmi dôležitý trvalý prísun many, nesmie sa mu totiž nikdy stať, že nebude vedieť okamžite zareagovať na konanie súpera. Preto sú dôležité buď karty, ktoré vám pridávajú manu a vyhľadávajú landy, alebo aspoň vysoký počet landov. Zároveň, ak hráte viacfarebný kontrol, je dôležitá aj manová fixácia, teda treba zabezpečiť, aby ste v hre mali manu takej farby, akú potrebujete.

Po štvrté, všetky ostatné karty kontrolu by mali mať viac použití, respektíve by nikdy nemali byť v ruke úplne „mŕtve“. Toto je bod, na ktorý sa často zabúda. Je totiž síce fajn, že máte postavený balík proti príšerám plný zabíjania, no keď sa vám náhodou do cesty postaví niekto, kto vyhráva pomocou fritky, alebo nejakého zvráteného komba, bude väčšina vašich kariet úplne zbytočná. Preto sa v kontrole často využívajú karty s cyclingom, alebo karty, ktoré majú vždy aspoň nejaké (aj keď často malé) využitie, pričom v niektorých situáciách excelujú (príkladom môžu byť ľubovoľné príšery s nejakou funkciou. Ak ju vedia využiť, je to skvelé. Ak nie, vždy vedia aspoň útočiť, alebo blokovať) To je zároveň tiež dôvod, prečo sa za najviac kontrolnú farbu považuje modrá. Rušenie je totiž jedna z mála vecí, ktorá dokáže zastaviť skoro všetko (neberte to ale prosím tak, že je modrá najlepšia kontrolná farba v každej situácii. Nie je) .

A nakoniec, kontrol nesmie zabudnúť vyhrávať. Teda, mal by mať nejaký spoľahlivý spôsob, ako zabiť oponenta. Tu je už celkom jedno, či nepriateľa vyťahá, zabije ho pomocou draka, alebo ho usmaží. Dôležité je len to, aby bola zvolená metóda maximálne spoľahlivá. Preto sa v kontroloch napríklad často využívajú veľké, ťažko zabiteľné príšery (viď opäť Eternal Dragon – nie nadarmo to je jedna z najkontrolnejších príšer, aké kedy vyšli).

Tak.

Myslím, že by to takto na začiatok aj stačilo. Nezabudnite, že postaviť kvalitný kontrol je jedna vec, no naučiť sa ho hrať je niečo úplne iné. Ale o tom snáď až niekedy nabudúce.

Nech vás kartová výhoda sprevádza!

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

marec 2024
PUSŠPSN
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD