Malá investícia vedie k väčšiemu zisku, ako zlato a čas venovaný získaniu familiára. Priateľ na celý život, strážca, špión a sluha, to všetko je najlepší a najdôveryhodnejší priateľ mága. Nová Príručka pre hráča zavádza v pravidlách pre Familiárov zopár zmien. (najdôležitejšie: bonusy sa zvyšujú z +2 na +3, a niektoré bonusy sú trochu zvýšené. Netopier teraz poskytuje bonus +3 na Načúvanie a jastrab poskytuje +3 na Všímanie, ale iba v jasnom svetle. Do zoznamu sa dostali aj 'plazy ' a poskytujú ++3 na Šplhanie). Najzaujímavejšia zmena je v Príručke pre DM - dovednosť Zlepšený Familiár (Improved Familiar).
Ako obyčajne, pamätajte, že nič nie je definitívne, kým si knižku nekúpite v obchode.
Prerekvizity: Možnosť získať familiára, kompatibilné presvedčenie a dostatočne vysoká úroveň (pozri nižšie)
Výhody: Pri výbere familiárov sú k dispozícii aj tvorovia v tabuľke nižšie. Mág si môže vyberať z familiárov s presvedčením iba jeden stupeň od jeho presvedčenia (od zákonného po chaotický, od dobrého až po zlého). Napríklad chaoticky dobrý mág si môže vybrať neutrálneho familiára. Zákonne neutrálny mág si môže vybrať hociakého, ktorý nie je chaotický.
Familiár | Presvedčenie | Úroveň mága |
Plaz (Shocker lizard) | Neutrálne | 5 |
Stirge | Neutrálne | 5 |
Formian robotník | Zákonne neutrálny | 7 |
Imp | Zákonne zlý | 7 |
Pseudodrak | Neutrálne dobrý | 7 |
Quasit | Chaoticky zlý | 7 |
Predchádzajúci zoznam ukazuje iba niekoľko familiárov. Skoro každý tvor podobnej veľkosti a sily, ako sú tvorovia v tabuľke, je vhodný pre familiára. Presvedčenie jeho pána nie je jediným triedením familiárov. Môžeme ich deliť napríklad podľa typu a subtypu, ako ukazuje nasledujúca tabuľka:
Familiár | Typ/Subtyp | Úroveň mága |
Nebeský jastrab (celestial)* | Dobrý | 3 |
Diabolská drobná zmija ** | Zlá | 3 |
Vzdušný elementál, malý | Vzduch | 5 |
Zemný elementál, malý | Zem | 5 |
Ohnivý elementál, malý | Oheň | 5 |
Plaz (Shocker lizard) | Elektrina | 5 |
Vodný elementál, malý | Voda | 5 |
Homunculus *** | Nemŕtvy | 7 |
Ľadový Mephit | Chlad | 7 |
Schopnosti: Nadôvažok k špeciálnym schopnostiam poskytujú všetci familiári svojmu pánovi dovednost Ostražitosť, používanie telepatického prepojenia a schopnosť zdieľať s familiárom kúzla.
Zlepšený únik (Ex): Keď si má hádzať na záchranný hod na Reflexy na polovičné zranenie, familiár dostane žiadne, ak úspešne hodí záchr. hod, alebo polovičné zranenie, ak sa mu hod nepodarí.
Každý z týchto potenciálnych familiárov je popísaný detailnejšie. Tu je príklad:
Pseudodrak, familiár: CR --; Drobný drak; VT 7; žt 1/2 životov pána; Inic +0; Rýchl.15 stôp, lietanie 60 stôp (dobrý); TZ 22, na dotyk 14, zaskočený 20; Základný útočný bonus +2/-8; Útok +4 na blízko (1k3-2 plus jed, žihadlo); Plný útok +4 nablízko (1k3-2 plus jed, žihadlo) a +0 nablízko (1, uhryznutie); Miesto/rozsah 2,5 stopy/0 stopy.(5 stôp chvostom); SA jed; SQ mimozrakové vnímanie 60 stôp, kúzla na dotyk, drak, zlepšený únik, komunikácia s majstrom, telepatia, schopnosti; Presv. NG; Záchr. hod Výdrž +4,Reflexy +3, Vôľa +6; Sila 11, Obr 11, Odo 13, Int 10, Mdr 12, Cha 10.
Odbornosti a dovednosti: Skrývanie +16/+24 v lese, alebo zarastených oblastiach, Prežitie +3,Načúvanie +5, Prehľadávanie+2, Všímanie +5, ostražitosť.
Mimozrakové vnímanie(Ex): Dokáže lokalizovať svojím nezrakovým vnímaním tvory v oblasti do 60 stôp.
Drak: Videnie v tme 60 stôp, Videnie v šere, imunita na spánok a paralýzu.
Jed (Ex): Zranenie, Výdrž TO 12, prvé zranenie spánok 1 minúta, druhé zranenie spánok na 1k3 dní
Telepatia (Su): Komunikuje telepaticky s tvormi v oblasti 60 stôp. Rozpráva obecnou rečou a Sylvančinou.