Systém d20 v D&D, časť 1

Článok zverejnený 30.10.2004, autor: Alef0 (alef0[zavinac]szm.sk)

Na svete a v iných pláňach jestvuje mnohých systémov pravidiel pre hry typu RPG (Role Playing Game, role = rola, play = hrať, game = hra; je na to nejaký inteligentný preklad?), až z toho človeku oči prechádzajú. V tomto článočku vám opíšeme jeden z nich: systém d20.

Autorom systému d20 je spoločnosť Wizards of the Coast (Kúzelníci pobrežia). Lenže úbohý bežný človek sa priamo s pravidlami k d20 ani nestretne (teda, nestretne sa s nimi v zmysle „toto sú pravidlá k DrD" a „toto sú pravidlá k d20" - pretože d20 je len akási kostra, ktorá definuje niekoľko základných pojmov - napr. šesť základných vlastností postavy (k nim sa ešte dostaneme), hit points (body zásahu, či „životy") presvedčenia, a rôzne stavy, v ktorých sa postava môže nachádzať („druhý stav" v nich nie je, ale „vystrašený", či „oslepený" áno). Na tejto kostre sú založené konkrétne hracie systémy (programátor by povedal, že „tieto pravidlá implementujú d20"), z ktorých je najznámejší systém Dungeons and Dragons 3e (D&D), za ktorým bez poradia možno uviesť systémy d20 Star Wars (verím, že netreba vysvetľovať), d20 Modern (pravidlá pre „súčasný" svet) a d20 Future (pravidlá pre svet „budúcnosti"). Samotný systém vznikol v roku 2000 - vyvíjal sa takmer súčasne s Dungeons & Dragons (niečo v duchu Linux a C). Napriek tomu to nie je batoľa - čerpá totiž z takmer tridsaťročnej skúsenosti s rôznymi vetvami a verziami a edíciami Advanced Dungeons and Dragons (AD&D).

Výhodou systému „kostra z d20 a zvyšok podľa chuti" je asi jasná - hráč sa pri prípadnom prechode medzi jednotlivými „dochutenými" systémami nemusí učiť celé pravidlá odznova, a nezanedbateľné je i komerčné hľadisko (mnoho systémov = rozdrobený trh = peniaze do mnohých vreciek).

Základné herné postupy systému d20

Skúsime popísať základné postupy hernej mechaniky systému d20 na prípade „pravidiel s príchuťou Dungeons and Dragons".

d20

V systéme d20 sa zvyknú používať kocky (presnejšie „mnohosteny", najpresnejšie „platónske mnohosteny") a to klasická šesťstenná (hráči Človeče zatlačia slzu) - označená d6, štvorstenná d4, osemstenná d8, desať-, dvanásť- a dvadsaťstenná (d10, d12 a d20). Tu vidíme základ pomenovania systému: d20 znamená dvadsaťstenná kocka. Táto kocka je využívaná asi najčastejšie, pretože úspech veľkého množstva „činov", ktoré postava vykonáva, sa určí podľa vzorca

d20 + modifikátor >= DC

Ak hráč chce vykonať nejakú činnosť, ktorej úspech sa určuje podľa tohto „vzorca", Dungeon Master (DM - pomenovanie hráča, ktorý je inde nazývaný ako „vedúci", Majster deja, Pán jaskyne, či rozprávač) ustanoví pre túto činnosť obtiažnosť vyjadrenú číslom, tzv. Difficulty Class (DC). Čím je DC väčšie, tým je úspešné vykonanie činnosti náročnejšie. Hráč si hodí dvadsaťstennou kockou, pripočíta k hodu rôzne bonusy a penalty a oznámi Dungeon Masterovi výsledok. Ak je tento výsledok väčší ako DC, postave sa podarilo želanú činnosť vykonať, inak bola neúspešná.
Na tomto princípe je postavený najmä boj (určovanie úspešnosti zásahu) a používanie zručností.

Postava

Základom každej hry RPG je postava - bez nej by neboli hráči a celkovo by to bolo asi nezáživné (tento človek je humorista, všimli ste si? – Annun, pobavene). Každá postava má:
  • zložku samotného „hrania", či „role-playingu" na prvom mieste. Role-playing je určite nezávislý na pravidlách, ale často sa stáva, že ho pravidlá úplne pohltia
  • šesť základných vlastností (abilities): Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom a Charisma (sila, obratnosť, odolnosť, inteligencia, múdrosť a charisma)
  • počet životov - Hit Points - udávajú napr. koľkokrát môže byť postava zranená, než zahynie
  • rasu - štandardnou rasou je človek, ale v D&D sú bežní elfovia, trpaslíci, halflingovia a iné
  • povolanie - určuje spôsob a štýl, akým postava dosiahne svoje ciele (či už slávu, peniaze, moc alebo niečo iné). Bojovník to dosahuje svojím mečom a štítom, kúzelník prirodzene kúzlami, klerik svojou vierou a podobne.
  • zručnosti (skills) - určuje zbehlosť postavy v rôznych činnostiach, ktoré dobrodruhovia zvyknú vykonávať - napr. šplhanie, plávanie, diplomacia, otváranie zámkov a pod. Postava dostáva na každej úrovni niekoľko bodov, ktoré rozdistribuuje medzi jednotlivé zručnosti.
  • špeciality (feats) - zvláštne schopnosti postavy. Napr. bojovník môže bojovať dvoma zbraňami (feat Two-Weapon Fighting (Boj s dvoma zbraňami)), kúzelník vykúzliť silnejšie kúzla. Štandardne dostane postava na každej tretej úrovni jeden feat.

Šesť základných schopností

Každá postava (dokonca každý objekt) má nasledovné schopnosti vyjadrené číslom. Prvé tri predstavujú fyzickú stránku postavy, zvyšné zase stránku duševnú.
  • Strength (Str) = sila - sila svalov, či fyzická sila. Sila sa v D&D používa na zistenie presnosti a sily zásahu v boji a pri používaní mnohých silových zručností (skills) - napr. plávaní, či šplhaní.
  • Dexterity (Dex) = obratnosť - predstavuje koordináciu pohybov, agilnosť. Používa sa napr. pri mierení strelnými zbraňami a pri mnohých zručnostiach - napr. pri otváraní zámkov, pri premetoch v boji. Dex má vplyv aj na úroveň obranného čísla (agilná postava sa vie rýchlo vyhýbať rôznym útokom) a na reflexný záchranný hod (Reflex Saving Throw).
  • Constitution (Con) = konštitúcia - predstavuje zdravie postavy a jej duševnú silu. Má vplyv najmä na počet životov postavy a na odolnostný záchranný hod (Fortitude Saving Throw).
  • Inteligence (Int) = inteligencia - vyjadruje ako rýchlo a dobre sa človek učí, rozmýšľa a analyzuje fakty. Má vplyv na počet bodov pre zručnosti (skill points).
  • Wisdom (Wis) = múdrosť - vyjadruje „sedliacky rozum", silu vôle, vnímanie, či intuíciu postavy. Múdrosť má napr. vplyv na vôľový záchranný hod (Will Saving Throw).
    Môže sa zdať, že inteligencia a múdrosť je vlastne to isté - existujú však rozdiely: bežný nevzdelaný človek nemusí byť hlúpy - má svoj „sedliacky rozum" (má nízku inteligenciu, ale slušnú múdrosť) a na opačnej strane šialený vedec môže mať obrovskú inteligenciu, ale múdrosť veľmi malú.
  • Charisma - je sila osobnosti, schopnosť presvedčiť, príťažlivosť fyzická i psychická. Má vplyv napr. na zručnosti ako napr. Diplomacia (Diplomacy), či Zbieranie informácií (Gather Information)
Často býva niektorá zo základných vlastností dôležitá pre konkrétne povolanie - bojovník potrebuje silu a charizma nie je preňho až také dôležitá, zatiaľ čo čarodej potrebuje charizmu ako soľ a silu veľmi neuznáva.

Jednotlivé základné vlastnosti sú reprezentované číslom a k tomuto číslu prislúchajúcemu bonusu (kladné číslo) alebo postihu (záporné číslo). Číselná časť sa pohybuje od 0 „do neba", pričom 10 sa považuje za priemer (napr. priemerný človek má silu 10). Vo väčšine prípadov sa nevyužíva číselná hodnota, ale bonus k nej prislúchajúci. Napr. bojovník Margut má silu 16, ku ktorej prislúcha bonus +3, a druid Fearn ma silu 6, s príslušným postihom -2. Tento bonus či postih sa pripočítava ku hodu na útok, pri používaní silových zručností atď.
Príkladom môže byť bojovník Margut, ktorý môže mať takého vlastnosti: Str 16 (+3), Dex 13 (+2), Con 13 (+2), Int 11 (+0), Wis 12 (+1), Cha 8 (-1).

Rasa (race)

V súčasnom svete je každý človek nejakej rasy (bielej, čiernej atď). Rasy v D&D sú trochu odlišnejšie - patria medzi nich ľudia (humans), trpaslíci (dwarves), elfovia (elves) a mnohé iné. Každá rasa má okrem vonkajšieho vzhľadu vplyv aj na mnoho vlastností postavy.

Rasa často ovplyvňuje základné vlastnosti - napr. polork (polohyzd) je často veľký, ale necharizmatický a možno nevzdelaný, čiže po vygenerovaní sa mu Sila zvýši o dva a Charizma spolu s Inteligenciou zase o dva body zníži (čím sa mu vlastne zvýši/zníži bonus o 1).

Základné rasy v D&D sú:

  • Ľudia ako ich poznáme. Ľudia sú prispôsobiví, rýchlo sa učia, preto dostávajú viac bodov pre zručnosti a špeciality
  • Trpaslíci svoju výšku a nepríťažlivosť vyvažujú silou. Vidia v tme, vyznajú sa v kamenných stavbách, a radi bojujú (najmä s obrami)
  • Elfovia sú síce krehkejší, ale o to obratnejší. Spia málo a majú bystré zmysly vo dne i v noci.
  • Gnómovia sú tiež nevysokí a prezradí ich dlhý nos. Milujú ilúzie, majú bystré uši a nekamarátia sa s obrami
  • Polelf majú niektoré vlastnosti pochádzajúce od ľudí i od elfov, čo môže byť niekedy výhodou a niekedy nie
  • Polork bol spomenutý vyššie, vidí v tme a má rád povolanie barbara.
  • Halfling (polovičník, zvaný aj hobbit) je slabší fyzicky, ale o to obratnejší a jeho výška mu niekedy dosť pomáha

Toto však nie sú jediné rasy, ktoré môže hrdina stretnúť - vo svetoch žijú kentauri, orkovia, mínotaurovia a iné príjemné a nepríjemné plemená.

Povolanie (class)

Ako bolo spomenuté vyššie, povolanie vlastne popisuje a určuje prostriedky postavy na ceste, ktorou sa vydáva. Niekto metá ohnivé gule (firebally), niekto sa plíži tmou s dýkou v zuboch, iný zase rád rúbe obrovskou sekerou. Základné pravidlá definujú jedenásť povolaní, ktoré pokrývajú základné „archetypy" známe z histórie.
  • bojovník (fighter) je majstrom zbraní a rôznych bojových štýlov. Svoje možnosti zlepšuje mnohými featmi, ktoré má k dispozícii. Schopnosť nosiť ťažké brnenia a množstvo životov ho predurčujú do prvej línie.
  • barbar (barbarian) je v boji prekonaný len veľmi ťažko - najmä keď sa rozzúri. Dostáva suverénne najviac životov zo všetkých povolaní, vie tak ako bojovník nosiť ťažkú výzbroj a používať množstvo zbraní (nie však rôznorodo ako bojovník). Časom je dokonca odolný voči zásahom zbraní. Jeho miesto je tiež v prvých radách.
  • hraničiar (ranger) je stavaný na pohyb a boj v prírode. Ovláda množstvo zručností, vie fantasticky bojovať s dvoma zbraňami, či lukom a šípom a na pomoci má aj niekoľko užitočných „prírodných" kúziel.
  • paladin (paladin) je svätý bojovník za dobro. Musí zachovávať množstvo prikázaní a pravidiel, za čo je odmenený schopnosťami liečiť, vyhľadávať zlo, zavracaním nemŕtvych, niekoľkými pomáhajúcimi kúzlami a predovšetkým schopnosťami v priamom boji.
  • mních (monk) bojuje štýlom „trenírky a holé ruky" (niečo ako majster východných bojových umení), lenže to ho nerobí horším od bojovníka - jeho ruky časom vytvrdnú, narastie rýchlosť v boji a v počte úderov za sekundu a pribudnú rôzne exotické schopnosti.
  • kňaz (cleric) je predĺženou rukou svojho božstva. Jeho doménou je predovšetkým rozsiahla sada rôznych liečiacich, obranných a podporných kúziel (ale keď je zle, aj zopár útočných sa nájde) a zavracanie nemŕtvych. Keď však príde k boju so zbraňami, nie je vhodné ho úplne podceňovať.
  • zlodej (rogue) je majster v odbore otvárania zámkov, hľadania pascí, bystrých zmyslov a skrývania sa v temných zákutiach. Ovláda zákerný spôsob útoku, ktorým často na jednu ranu zloží nepriateľa, časom vie uskakovať rôznym kúzlam (a pasciam – Annun, poučujúco).
  • kúzelník (wizard) je majster mágie a vedomostí naučených z kníh a zvitkov. Je schopný sa naučiť široký repertoár kúziel, ktorý nahradzuje jeho značné nevýhody v priamom boji. Vzdelaný a pripravený kúzelník vie často jedným kúzlom zmiesť z povrchu hromadu nepriateľov.
  • čarodej (sorcerer) má mágiu vrodenú. Kúzla sa neučí z kníh, ale má ich v krvi. Oproti kúzelníkovi ovláda menší repertoár kúziel, ale zato vie v prípade núdze metať jedno útočné kúzlo za druhým, za čo je však postihnutý slabými schopnosťami v boji.
  • bard (bard) je pozná mnoho vecí, ale nie je majstrom v žiadnej. Hrou, spevom, recitovaním, či už len svojou prítomnosťou vie dosiahnuť mnoho. Ovláda niekoľko užitočných kúziel a je celkom slušný v boji.

Dôležité je, že každé povolanie má „niečo do seba", má svoje výhody aj nevýhody. Je dôležité vybrať si to, čo sa hráčovi páči.

V ďalšom dieli si povieme niečo o zručnostiach a featoch a o vývoji postavy.

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

apríl 2024
PUSŠPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD