Age of Empires III: The War Chiefs

Článok zverejnený 09.03.2007, autor: Miroslav Meňhert (radament[zavinac]gamesweb.sk)

Článok zverejnený vďaka spolupráci so serverom GamesWEB.SK.

Výrobca: Ensemble Studios
Distribútor: CD Projekt
Minimum: CPU 1.4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Multiplayer: Áno
Typ: RTS

Rok 1775 bol dôležitým medzníkom nielen v dejinách Ameriky, ale aj celého sveta. Červenokožské kmeňové zoskupenia sa rozpadávajú a začínajú viesť medzi sebou a s belochmi neľútostné vojny. Z prostého ľudu vyvstávajú slávni generáli a vojvodcovia. Kolobeh udalostí bol spustený a krok späť neexistuje. Americká revolúcia sa začala!

Námet zaujímavý, len či tomu dostojí aj samotná hra. Age of Empires III: The War Chiefs je datadiskom, čo samé o sebe okamžite vyvoláva otázku, respektíve typické "datadiskové predsudky", či autori nebudú chcieť len ťažiť na predošlom úspechu titulu a nasilu ju rozšíria.

Ako sa sprvu môže zdať, jedny z najhorších hráčskych obáv sa naplňujú. Ako aj v klasickom AoE III ponúka datadisk kampaň, skirmish a multiplayer. Nič viac a nič menej, teda klasický štandard. Ak sa natešený stratég púšťa do hrania War Chiefs okamžite po dohraní príbehu v pôvodnej hre, čaká naňho trpké sklamanie v podobe len jednej kampane „Fire and Shadow“ o veľkosti dvoch aktov (čo je naozaj smutne málo na to, že sa jedná o titul zo série Age of Empires).

Pozrime sa ale konkrétne na už spomenutú kampaň Fire and Shadow. Ensemble Studios sľubujú strhujúci dej plný zvratov, obrovské bitky a 3 úplne nové "národy", alebo lepšie povedané, tri rozdielne indiánske kmene - Irokézov, Aztékov a Siouxov. Každý z nich má určité špecifiká, výhody a nevýhody.

Irokézovia sú známi hlavne vďaka svojím obliehacím strojom a vynaliezavým mechanizmom, avšak s nevýhodou pomalšieho presunu armády. Na druhú stranu, nebojácni aztécki bojovníci sa neboja žiadnej výzvy a ako hordy smrti sa valia medzi nekonečné rady protivníkov. A na záver kmeň Siouxov, ktorí ostali najviac verní matke prírode a ich špecialitou je kavaléria s precíznymi skalpovačmi belošských hláv.

Späť k príbehu, ktorý sa začína "prekvapivo" tam, kde bol ukončený v AoE III. Syn Johna Blacka - Nathaniel Black je rovnako udatným bojovníkom ako svoj tatko. A tak prečo by tento príbeh nepokračoval, síce v trochu (dosť) otrhanom kabáte s množstvom dier. Príbeh prvého aktu sleduje putovanie tohto dobrodruha v snahe zistiť čo, alebo kto, stojí za rozpadom Veľkej indiánskej koalície. Popri tom stihne ešte (tak isto ako aj jeho otec) pomstiť únos svojej matky a smrť množstva nevinných ľudí, spozná sa s generálom Washingtonom a nebol by to neohraný príbeh, keby sa to ešte všetko pár krát nezvrtlo a dopadlo úplne inak ako malo. Rovnako "rôznorodé" a samozrejme ani trochu neopakujúce sa sú misie čakajúce na vás, aby ste ich úspešne prešli. Len pre poriadok podotknem, že sa temer na vlas podobajú tým z pôvodnej hry, možno so štipkou prerábky a zaobalené to trochu iného kabátika. Ako príklad by som spomenul hneď úvodnú misiu, v ktorej plukovník Sven Kuechler (veliteľ nemeckej armády) uniesol vašu matku a vy ju musíte oslobodiť, pričom zničíte po ceste pár miest a predsunutých hliadok.

Na druhú stranu by som spomenul pre mňa asi jedinú zábavnú misiu v tomto akte, konkrétnejšie bude vašou úlohou postupne vybudovať pre temer na kosť zmrznutých vojakov táborisko, nazbierať suroviny a neskôr zničiť nepriateľské základne. Niekedy je aj v tej najväčšej temnote aspoň malá iskierka.

Po 1. akte na vás čaká pokračovanie v podobe príbehu... no koho iného ako Nathanielovho syna Chaytona Blacka! A určite neuhádnete v koho šľapajach by tento mladý muž rád šiel. No samozrejme, bol by rád ako jeho otec. Jedno opakovanie je myslím počas hry dosť, ale 2x to isté je trošku priveľa pre aj toho najväčšieho fanúšika série Age of Empires.

Dej myslím ani nebude potreba popisovať, lebo je v podstate veľmi podobný, až na pár rozdielov, akými je trochu pozmenená náplň misií a postavy s ktorými sa stretnete. Konkrétnejšie vás vzácnou prítomnosťou poctia šerif Billy Holme a vždy pripravený generál George Armstrong Custer.

Druhý akt obsahuje dokonca aj pár zábavných misií a dodáva aspoň trochu dôstojnosti pojmu originalita. Z tejto malej kôpky spomeniem misiu, v ktorej je treba zachrániť 20 zlatokopov pred neľútostnými indiánmi z kmeňa Irokézov. Posily ešte nedorazili, a tak je jedinou možnosťou zakúpenie si palebnej sily v podobe miestnych ochľast...teda štamgastov, prípadne ostro - strieľajúcich žoldnierov.

A tak sa nám príbeh pomaly chýli ku koncu, ktorý možno koncom ani nie je. Ďalšími už spomenutými hernými módmi sú Skirmish a Multiplayer, ktoré ale v podstate ani nie je potrebné popisovať. V základe sa absolútne nič nezmenilo, samozrejme okrem faktu, že si budete môcť zahrať ešte za Irokézov, Aztékov, alebo Siouxov.

Element Home City (Domáceho Mesta) ostal taktiež stáť v starých koľajach s tým, že boli pridané nové kartičky - bonusy.

Podobne tomu je aj v ohľade grafického spracovania War Chiefs, o ktorom toho tiež nie je veľa čo povedať. Snáď len toľko, že engine ostal pôvodný z AoE III s miernymi úpravami a doladením detailov.

Na záver len toľko, že datadisk Age of Empires III: The War Chiefs je klasickým datadiskom, ktorý sa ničím nevymyká z šedého RTS priemeru, až na pár menších, či väčších detailov. Miestami to vyzerá tak, že Ensemble Studios chceli len vyťažiť niečo viac na popularite AoE III, čo sa ale mierne vypomstilo. Čo dodať, snáď len toľko, že Age of Empire IV nasadí latku opäť vyššie.

Hodnotenie: 70%

 Vyhľadávanie

 Posledné komentáre

Fórum žije! (s básní nijak nesouvisející výkřik)
(Ayaki, 17.03.16 19:49)

Dúha
(Weerty, 23.12.13 13:24)

Všem milencům
(Anonymous, 14.12.13 21:03)

Cudzinec
(Anonymous, 02.12.13 11:06)

 Kalendár

august 2018
PUSŠPSN
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Úplný prehľad

Pridať akciu

 Partneri

FantáziaDark ElfSpoločenské hryOZ MastodontSrdce ErineluSteampunk.deever.cz - co uvízlo v soukolíSFF.czKion - nový svet pre DrD